Cronică de carte de ȘERBAN CIONOFF

cronica de carte noi doi si atat pusa roth eugen cristea cristina deleanu ars longa

Puşa Roth în dialog cu Eugen Cristea şi Cristina Deleanu

Hotărât lucru, Puşa Roth nu ştie să fie o gazetară „trendy”! Judecaţi şi dumneavoastră. Să ai ocazia să faci o carte cu şi despre doi artişti cu lipici la public, aşa cum nu prea au mulţi alţii la vremea asta – Eugen Cristea şi Cristina Deleanu*) – iar tu, reporter, în loc să îi întrebi: „Nu-ai aşa că soţul dumneavoastră este un delicios?” sau măcar: „Ce vi s-a părut mai super la soţia dumneavoastră?”, începi discuţia aşa: „O întrebare pentru amândoi: Câte chipuri are actoria? Are chipul dăltuit al fiecărui actor sau noi, ascultătorii, spectatorii dvs., îi dăruim chipuri?”

noi doi si atat pusa roth eugen cristea cristina deleanu volum summa cum laude ars longa

Unde mai pui că nici cu vreo câteva picanterii cochete şi nici cu niscai cancanuri de culise nu se învredniceşte să ne delecteze reportera. Dar las’ că nici invitaţii săi nu vor „să dea din casă” pentru a satisface apetitul publicului dedulcit la telenovele şi la bârfe mondene.

Despre ce discută, atunci, cei trei? În primul rând despre condiţia actorului în această lume avidă să înmagazineze şi să consume imagine. O lume înrobită şi care, la rându-i, se lasă devorată de imagine, de imaginea sa, de aparenţe, o lume în care mimetismul şi artificialitatea tind (şi, din păcate, nu o dată, chiar reuşesc!) să ia locul Artei şi al Actorului. De aici şi categorica despărţire a apelor de uscat pe care ne-o împărtăşeşte Cristina Deleanu: „Mă deranjează că oamenii din diverse medii sociale folosesc sintagma actorii politici, actori de pe terenul de sport, actorii şi iar actorii… Eu cred că acest cuvânt le place, dar ei nu ştiu exact ce înseamnă, pentru că actoria este un lucru greu, un lucru cinstit, un lucru frumos.”

eugen cristea cristina deleanu noi doi si atat pusa roth ars longa

Eugen Cristea, Cristina Deleanu

La fel de franc este şi Eugen Cristea, numai că el merge şi mai departe, văzând una dintre cauzele acestei extrapolări ale noţiunii de actor într-o gravă eroare de raţionament. Mai precis a unui raţionament el însuşi captiv într-o gândire înţepenită în propriile limite: „Noi nu mai avem nuanţe, noi avem ori alb ori negru, ori avem, iertat să-mi fie, nişte aşa-zişi formatori de opinie care, în mintea lor, mai mult sau mai puţin întinsă ca suprafaţă gândesc că deţin adevărul absolut.”

În antiteză, ni se propune o viziune categoric diametrală agresivităţii şi individualismului care pervertesc Valoarea – inclusiv sau mai ales Valoarea Actului Artistic – reducând-o la valoare de schimb sau de întrebuinţare. De aceea, trebuie să spun că unul dintre meritale esenţiale ale acestui colocviu „cu sufletul deschis” este limpezimea gândurilor şi echilibrul sufletesc atât de necesar calmului senin al fiecărei propoziţii trăite şi rostite: „Nimeni nu deţine adevărul absolut”– afirmă în aceeaşi ordine de idei Eugen Cristea, pentru ca, numaidecât, să argumenteze: „Ceea ce vreau să spun e că trebuie să ne străduim şi să găsim în noi această forţă interioară de a ne echilibra, de a deveni într-un fel mai toleranţi, pentru că dacă nu, ne aşteaptă butonul roşu, la capătul căruia este bomba atomică.”

pusa-roth summa cum laude

Dintr-o asemenea reprezentare asupra condiţiei omului şi a artistului, ca şi a voinţei de a o transfera din sfera idealului în cea a realităţii de fiecare zi, Cristina Deleanu şi Eugen Cristea au găsit însăşi cheia, esenţa magică a căsniciei lor. Pe care ne-o mărturisesc într-un dialog de o tulburătoare limpezime sufletească:

„E. C.: – Da, eu cred în sufletul pereche, cred în complementaritatea reciprocă, în întregirea reciprocă…

C. D.: – Am devenit un sistem.”

Și, mă grăbesc să adaug numaidecât, nu sunt aceste sintagme memorabile singurele adevăruri de viaţă, idei trăite şi, prin aceasta, mereu întinerite, pe care cei din actori le-au înscris în codul fiinţei lor morale. Condiţia însăşi a actorului este exprimată tot într-o definiţie mai degrabă poematică, i-aş spune, de către Eugen Cristea: „Până la urmă, este vorba de a crea personaje memorabile. Sau cum spunem noi: personaj cu care să plece tânărul acasă.”

Era, aşadar, în firea lucrurilor ca, întrebaţi fiind cum erau magiştrii lor întru ale artei scenice, dar, de ce nu?, şi întru ale artei de a fi ei înşişi, cum se comportau ei şi cum i-au reţinut învăţăceii lor, răspunsul să fie unul simplu şi direct: „Cu delicateţe.”

convorbiri pusa roth eugen cristea cristina deleanu ars longa

Drept mărturie, ne este povestită o întâmplare cu mult miez şi cu tâlc adânc, lecţia dată ucenicilor săi de Eugenia Popovici, un dascăl de excepţie şi anume ca actorul să vină la teatru cu minimum o oră înainte spectacolului: „Dragă, dacă vii cu cinci minute înainte de începerea spectacolului, ori eşti transpirat, ori eşti îngheţat, publicul vede asta.” Severă dar atât de dreaptă lecţie despre respectul pe care îl datorează actorul publicului său şi, deloc în ultimul rând, condiţiei sale!

Mai aflăm, din fericire, în carte, atâtea şi atâtea secvenţe şi replici memorabile în care apar personalităţi proeminente ale actoriei şi regiei noastre cu care Cristina Deleanu şi Eugen Cristea au avut şansa astrală să lucreze şi de la care să înveţe. Grigore Vasiliu-Birlic sau Sică Alexandrescu, Constantin Moruzan sau Mihai Zirra sunt doar câteva dintre aceste nume de referinţă. Şi nu numai că au avut această şansă, ci au avut şi calitatea deosebită de a reţine asemenea lecţii de viaţă, ca şi harul şi înţelepciunea de a le repovesti şi de a le da trăinicie şi actualitate.

pusa roth costin tuchila volum eugen cristea cristina deleanu

Fotografii din volum, oferite de Eugen Cristea și Cristina Deleanu

Aş comite, cred, o mare eroare dacă m-aş apuca, acum, să povestesc, pagină cu pagină această atât de densă şi de captivantă discuţie a celor două personaje – Cristina Deleanu şi Eugen Cristea –, cu adevărat „personaje cu care să plece publicul acasă” şi care, iată!, şi-au găsit în Puşa Roth autorul. Vreau să zic, interlocutorul şi cronicarul inspirat. Dar şi un om de admirabilă corectitudine care adaugă propriei lucrări substanţiale biografii artistice, precum şi alte pagini de referinţă prin care confraţi de-ai săi au reuşit să contureze portretul sufletesc al celor doi actori.

De aceea, nu cred că aş putea încheia mai bine aceste adnotări decât împărtăşind, fără rezerve, concluzia lui Costin Tuchilă din inspirata sa postfaţă: „Câtă sinceritate, atâta adevăr.”

Motiv temeinic şi îndreptăţit pentru ca această carte să apară în colecţia „Summa cum laude”.

*) Noi doi și atât. Puşa Roth în dialog cu Eugen Cristea şi Cristina Deleanu, biografie artistică şi postfaţă de Costin Tuchilă, Iași,  Editura Ars Longa, colecția „Summa cum laude”, 2014.

eugen cristea cristina deleanu  pusa roth volum

eugen cristea pusa roth

Eugen Cristea, Pușa Roth

eugen cristea lansare carte iunie 2014

Eugen Cristea

cristina deleanu

cristina deleanu lansare volum pusa roth ars longa

Cristina Deleanu

lansare volum de pusa roth

În prim-plan, Elena Negreanu

lansare volum summa cum laude christian tamas editura ars longa

Christian Tămaș

pusa roth mihai potcoava

Pușa Roth, Mihai Potcoavă

costin tuchila

Costin Tuchilă

eugen cristea mihai potcoava

Eugen Cristea, Mihai Potcoavă

eugen cristea cristina deleanu

lansarea volumului noi doi si atat pusa roth eugen cristea cristina deleanu summa cum laude

Christian Tămaș, Brândușa Tămaș, Eugen Cristea, Cristina Deleanu, Pușa Roth, Costin Tuchilă

Fotografii de Daniel Ciobanu de la lansarea volumului Noi doi și atât. Puşa Roth în dialog cu Eugen Cristea şi Cristina Deleanu, miercuri, 4 iunie 2014, Biblioteca Metropolitană București

costintuchilaCARTEA DE TEATRUatorie,birlic,bmb,costin tuchilă,cristina deleanu,cronica de carte serban cionoff,editura ars longa,eugen cristea,eugenia popovici,mihai zirra,noi doi și atât pusa roth in dialog cu eugen cristea si cristina deleanu,pusa roth cronica de carte,regie,sică alexandrescu,summa cum laude,valoare artistică

Cronică de carte de ȘERBAN CIONOFF Puşa Roth în dialog cu Eugen Cristea şi Cristina Deleanu Hotărât lucru, Puşa Roth nu ştie să fie o gazetară „trendy”! Judecaţi şi dumneavoastră. Să ai ocazia să faci o carte cu şi despre doi artişti cu lipici la public, aşa cum nu prea au...