de COSTIN TUCHILĂ

istoria-teatrului-radiofonic-in-romania-de-costin-tuchila-inceputurile1

Istoria Teatrului Național Radiofonic, episodul 6

sigla istoria teatrului radiofonic costin tuchilaÎn anii 1936–1937, repertoriul teatrului radiofonic este alcătuit preponderent din piese româneşti, multe dintre ele scenarii scrise special pentru radio de Tudor Muşatescu (Domnul cu camelii, Obligaţii, Trecut, prezent şi viitor), Victor Ion Popa (Mica publicitate, Hoţul din avion), Sărmanul Klopştock – pseudonim al lui Paul Mihăescu (Parodia omului), Ion Sârbul (Pateul de iepure, Numele de familie), Sonata dobrogeană de N. Papatanasiu, subintitulată, în spirit modern, film radiofonic, Trai fericit de Carol Ardeleanu, Când cântă cocoşul şi Excursie în munţi de Marin Iorda, Amintiri şi Moartea Steja­rului de Atanasie Mitric, Lupii, Desfiguraţii de Dem Psatta, Muzi­cuţa de Ion Iancovescu, Rebelii, O zi onomastică, Biletul de favoare, Goana după inspiraţie de Ion Manu, Rebusul, Statuia adevărului de Constantin Manolescu, În slava strămoşilor de Victor Eftimiu, Întîia sărutare de Grigore Sălceanu, Marinarul Smirniot şi Ion Vodă de Mihail Davidoglu, Iluzii şi Anonima de pe stradă de Eugen Petit, Nebunul şi moartea de Emil Rigler-Dinu, Vacanţa de Paşti de Gh. Costăchescu, Trenul de plăcere de Lucreţia Petrescu, Din viaţa lumească a lui Anton Pann de A. Pop-Marţian.

tudor-musatescu la 22 de ani

Tudor Mușatescu, la 22 de ani, în 1925, în perioada stagiului militar. Fotografie publicată de prof. Adrian Săvoiu. Sursa: Bitpress.ro

„Au fost doi ani de dramaturgie naţională şi în special de biruinţă a scenariului original.” (Victor Crăciun, Momente din evoluţia Teatrului radiofonic în Teatrul radiofonic, vol. I, Bucureşti, Oficiul de presă şi tipărituri al Radioteleviziunii Române, 1972).

Nu putem şti care a fost calitatea artistică a acestor montări (mai ales că o bună parte dintre texte nu spun nimic cititorului de azi), dar având în vedere experienţa acumulată, de aproape un deceniu, specializarea actorilor din „trupa pentru radio” a lui V. I. Popa şi continua perfecţionare a mijloacelor tehnice, se presupune că multe dintre aceste transmisii au fost de succes.

În aceeaşi perioadă, dramaturgia naţională este reprezentată prin piese de Caragiale (O noapte furtunoasă cu Al. Ghibericon, Victoria Mierlescu, Maria Voluntaru, Conu Leonida faţă cu reacţiunea cu V. Antonescu şi Sonia Cluceru), dramatizări după schiţele lui Caragiale realizate de regizorul Ion Şahighian (Un voiaj de plăcere) şi P. Manolescu (Lozurile pierdute), Fântâna Blanduziei de Alecsandri, care îi avea în rolurile principale pe Ion Manolescu şi Eugenia Popovici, Viforul de Delavrancea (cu Ion Gheorghiu în rolul lui Ştefăniţă Vodă şi Dem Psatta în Luca Arbore), Rapsozii de Victor Eftimiu, Muşcata din fereastră de V. I. Popa. Se reiau cu succes montări mai vechi: Săptămâna lumi­nată de Mihail Săulescu, care se difuzase în premieră în 3 martie 1929, fiind bine primită şi Călătorului îi şade bine cu drumul după I. Al. Brătescu-Voineşti, care apare frecvent în programe, probabil la cererea ascultătorilor.

E greu de știut astăzi dacă accentul pus pe dramaturgia românească a fost pură întâmplare sau s-a datorat unui program repertorial. Ideea de a difuza scenarii concepute special pentru teatrul radiofonic îi preocupa de altfel de ani buni pe responsabilii emisiunii de teatru la microfon. În 1931 (13 decembrie), se organizase chiar un concurs de scenarii originale, primul din istoria Radioului. Citește integral în pagina Teatrul Național Radiofonic, secțiunea Istoria Teatrului Național Radiofonic.

costintuchilaISTORIA TEATRULUI NAȚIONAL RADIOFONICCălătorului îi şade bine cu drumul după I. Al. Brătescu-Voineşti,film radiofonic,george vraca la 35 de ani,ion șahighian,istoria tearului national radiofonic de costin tuchilă,mica publicitate,Muşcata din fereastră de V. I. Popa,sarmanul klopstock,scenariu pentru radio,soia cluceru,teatru radiofonic,tudor musatescu piese pentru radio
de COSTIN TUCHILĂ Istoria Teatrului Național Radiofonic, episodul 6 În anii 1936–1937, repertoriul teatrului radiofonic este alcătuit preponderent din piese româneşti, multe dintre ele scenarii scrise special pentru radio de Tudor Muşatescu (Domnul cu camelii, Obligaţii, Trecut, prezent şi viitor), Victor Ion Popa (Mica publicitate, Hoţul din avion), Sărmanul Klopştock –...