Dialoguri independente, rubrică de TUDOR SICOMAȘ

interviu cu actorul dumitru georgescu tudor sicomașinterviu cu actorul dumitru georgescu tudor sicomaș

sigla rubricii dialoguri independentesigla rubricii dialoguri independenteEste tânăr, este unul dintre cei mai frumoși, mai interesanți, mai provocatori tineri actori români ai momentului. Face parte dintr-o trupă de teatru independent despre care cu siguranță ați auzit (”Frilensăr”). Astăzi vă invit să faceți cunoștință cu Dumitru Georgescu – zis și ”Dumi”.

Tudor Sicomaș: Ca de obicei, încep prin a te ruga să ne povestești câte ceva despre parcursul tău artistic de până acum.

Dumitru Georgescu: Am absolvit ”Arta actorului mânuitor de păpuși și marionete” la Universitatea de Arte ”George Enescu” din Iași, în 2010, unde i-am avut ca profesori pe Toma Hogea, Anca Ciobotaru, Emil Coșeru și Tatiana Ionesi. 

Imediat după absolvire am participat și am câștigat la Gala Tânărului Actor de la Mangalia premiul pentru cel mai bun spectacol (”Dincolo de umbre”). Am fost actor angajat al Teatrului ”Luceafărul” din Iași până în 2015, când am decis că vreau să mă mut în București. Profesional, am participat la festivaluri și turnee în Portugalia, Spania, Italia, Rusia, Ucraina, Norvegia, Ungaria, Cehia, etc. 

În 2013 am câștigat premiul pentru debut la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete ”Puck”, Cluj, cu rolul Lupul din ”Capra cu trei iezi”, regia: Ion Ciubotaru și tot în 2013 am participat la Gala Tânărului Actor ”Hop” de la Costinești, unde am câștigat premiul pentru cel mai bun actor cu un text scris de mine (”Gabriel”). 

Dumitru Georgescu

Dumitru Georgescu

T. S.: Știu că ai jucat și la Teatrul ”Luceafărul” din Iași. Cum a fost experiența de a juca pentru copii și tineri?

D. G.: Extraordinar. Este incredibil câtă dragoste și pasiune vine de la publicul format din copii. Am jucat la Teatrul ”Luceafărul” din 2008 până în 2015. 7 ani. Nu e puțin, zic eu. Cu greu m-am desprins de publicul și colegii din Iași. Și acum sunt câțiva părinți și copii care îmi scriu în continuare pe Facebook că așteaptă să revin în Iași și sincer îți spun că de abia aștept să îi revăd.

Dumitru Georgescu (Inaintea erei noastre)

Dumitru Georgescu în spectacolul ”Înaintea erei noastre”. Foto: Frilensăr

T. S.: Acum, alături de alți colegi ai tăi de la Iași, sunteți parte a companiei de teatru independent ”Frilensăr”. Cum a luat naștere această inițiativă? Spune-ne câte ceva și despre spectacolele voastre.

D. G.: Ideea a fost a lui Daniel Chirilă. În 2015, după ce m-am mutat în București, mi-a propus să joc în ”Mălăieș în călcăieș”, apoi a urmat ”Mioritza” și fără să îmi dau seama eram ”frilensăr”. Împlinim acuși 2 ani de când jucăm împreună și sincer nu știu când a zburat timpul. Trupa Frilensăr are până acum 4 spectacole: ”Mălăieș în călcăieș”, ”Once Upon”, ”Mioritza” și ”Înaintea erei noastre”, toate scrise și gândite de Daniel Chirilă, toate în stagiunea de la Teatrul Luni de la Green Hours. 

Tiberiu Enache si Dumitru Georgescu (Malaies in Calcaies)

Tiberiu Enache și Dumitru Georgescu în ”Mălăieș în călcâieș”. Foto: Remus Toderici

T. S.: De ce ”Frilensăr”?

D. G.: Pentru că am vrut să am libertatea de a-mi alege spectacolele în care joc și să fac teatru așa cum îmi place și cum simt eu. Consider că un actor are nevoie să experimenteze și să lucreze cu cât mai mulți oameni ca să poate evolua artistic.

Dacă te referi de ce ”frilensăr” și nu ”freelancer” – Frilensăr e o ironie împotriva mixului dintre concurenţa în arta modernă şi rădăcina teatrului de stat ostracizant (citat din Daniel Chirilă).

T. S.: Poți face o comparație între teatrul de stat și teatrul independent? Spre ce zonă înclini tu?

D. G.: Ca actor cred că ai nevoie de experiența de a juca într-un teatru. Ai nevoie să vezi actori cu experiență, să înveți și să furi meserie de la ei. Ai nevoie de regizori care să te vadă. Să termini facultatea și să joci doar în teatrul independent e puțin periculos, zic eu. Pentru că în facultate, hai să fim sinceri, nu descoperi tu cum e exact cu teatrul. Pe scenă se întâmplă asta.

Cred că ești câștigat dacă reușești să jonglezi cu amândouă. Eu am fost norocos din punctul acesta de vedere. Colaborările cu Teatrul Național din Iași și Teatrul ”Luceafărul” din Iași m-au format. Am avut ocazia să întâlnesc regizori care mi-au dat șanse să mă dezvolt. Am avut colegi de la care am învățat și de la care am știut să ascult un sfat. 

T. S.: Crezi că forma de teatru independent reprezintă viitorul teatrului românesc?

D. G.: Da. 

Dumitru Georgescu 2

Dumitru Georgescu

T. S.: În final, un sfat pentru cei ce vor să înceapă o carieră în actorie și un gând pentru iubitorii teatrului de calitate.

D. G.: Meditați un pic mai mult înainte să vă înscrieți la facultate. Știu că sună aiurea și poate nu sunt eu cel mai în măsură să vorbesc despre asta, însă facultatea o poate absolvi aproape orice cetățean. Important e ce vrei să faci după. Vrei să fii unul din mulțime sau vrei să ai un punct de vedere? Spun asta pentru că drumul acesta e ca al unui sportiv de performanță. Faci față sau nu? Iar despre bani hai să nu vorbim pentru că o să dureze mult până vei reuși să te întreții singur.

Dar vreau să închei într-o notă optimistă și să vă mărturisesc că cea mai frumoasă viață este aceasta, de actor. Ai ocazia să trăiești cu adevărat nu o viață, ci un infinit de vieți și asta datorită vouă, publicului. 

Tudor Sicomaș

Tudor Sicomaș

logo-revista-teatrala-radio

Arhiva rubricii Dialoguri independente 

Alte articole de Tudor Sicomaș: O farsă cât se poate de reală, cronică de teatru 

Cea mai frumoasă pledoarie pentru libertate, cronică de teatru 

O jumătate de om… mai bună decât niciun om…, cronică de teatru

Imnul iubirii sau Cântec despre Anita, cronică de teatru

Ciocnirea titanilor, cronică de teatru

Spectacolul ca miracol, cronică de teatru

O metamorfoză personală, cronică de teatru

Revelaţii târzii. Mitologia faustică peste timp, cronică de teatru

Întoarcerea în timp sau Triumf asupra maturității, cronică de teatru

Legende în ploaie, cronică de balet

Revista Teatrală Radio, o platformă extrem de bine dezvoltată

Amintiri teatrale din 2016: Teatrul – colac de salvare, cronică de teatru

Șalom, nene Iancule!, cronică de teatru

Circul morții, cronică de teatru

Recitalul generațiilor, cronică de teatru

Un spectacol incomod, cronică de teatru

Brutalitatea zilei de azi, cronică de teatru

Doamna cu o mie de fețe

Magia copilăriei, cronică de teatru

Artă contra putere sau despre sclavii ideilor, cronică de teatru

Dulcea nostalgie amară a tinereții, cronică de teatru

Despre dragoste și artă, cronică de teatru

Copilărie regăsită, cronică de teatru

Delia Hriscu-Badea: ”Destinul actorului? Tocmai ni l-am luat în propriile mâini”, interviu

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Interviu 

costintuchilaDIALOGURI INDEPENDENTEAnca Ciobotaru,capra cu trei iezi,Daniel Chirilă,Dumitru Georgescu,Emil Coșeru,Frilensăr,Gala Tânărului Actor de la Mangalia,Înaintea erei noastre,Mioritza,rubrica dialoguri independente tudor sicomaș,teatru independent,teatrul de stat,Teatrul Frilensăr,teatrul luceafarul din iasi,Teatrul Luni de la Green Hours,teatrul național din iași,tineri actori,Toma Hogea,tudor sicomas,”Mălăieș în călcăieș”,”Once Upon”
Dialoguri independente, rubrică de TUDOR SICOMAȘ Este tânăr, este unul dintre cei mai frumoși, mai interesanți, mai provocatori tineri actori români ai momentului. Face parte dintr-o trupă de teatru independent despre care cu siguranță ați auzit (”Frilensăr”). Astăzi vă invit să faceți cunoștință cu Dumitru Georgescu – zis și ”Dumi”. Tudor...