flamenco spectacole fits sibiu edith negulici cronica

Pasiune încarnată – flamenco şi spiritul andaluz

Cronică de festival de EDITH NEGULICI

În cadrul ediției a XXIII-a a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (10–19 iunie 2016) am avut ocazia să asist la două dintre cele mai fierbinţi spectacole de flamenco, în ritmurile unei muzici izvorâte din adâncul timpurilor, înscrisă de către UNESCO în Patrimoniul Cultural şi Imaterial al Umanităţii. Mi Carmen Flamenca şi Flamenco Suite aparţinând Antonio Andrade Flamenco Company au însemnat o demonstraţie de dans, cântec şi muzică, o incursiune în arta flamenco, într-un univers de pasiune, vitalitate, senzualitate, nostalgie. Flamenco reprezintă un stil de viaţă, poate chiar viaţa însăşi, este o artă veche şi profundă, o armonie între ţinută, ritm şi singurătate. Flamenco e mai mult decât o muzică, este o filosofie de viaţă, un  dans al senzualităţii şi al seducţiei, al suferinţei şi al bucuriei.mi carmen flamenca spectacol coregrafie

Oscilând între graţie şi blândeţe, forţă şi violenţă, cântecul şi dansul flamenco sunt pline de cuvinte, de crize şi de gesturi reprimate, uneori numai sugerate. Ele transmit pasiune, dansatorii se apropie fără să se atingă, se provoacă. Flamenco tinde către o erotică aproape insuportabilă. Mi Carmen Flamenca şi Flamenco Suite ilustrează perfect metafora seducţiei, în timp ce mişcările dansatorilor alternează între „da” şi „nu”, între acceptare şi refuz, opoziţie cu rol fundamental în discursul pasional.

În acest univers înflăcărat i-am descoperit pe explozivii artişti coregrafi Úrsula Moreno, José Galvañ şi Manolo Marín, care creează o competiţie pasională, sexuală şi emoţională. Dansatorii din corpul de balet: Rocío Cabrera, Marian Campoy, Marta Cañizares, Mónica Carrión, Vanesa Cortés, Mariché López, Rafael Ramírez, Soledad Rodríguez, Jessica Ruiz – de o măiestrie impresionantă – şi muzicienii Rocio Alcalá (voce), José Luis Garcia „Cheito” (voce/percuţie), Antonio Andrade (chitară), Francisco Moya (chitară), Vicente Dominguez (flaut, saxofon) au fost, de asemenea, îndelung  aplaudaţi şi ovaţionaţi.

Mi Carmen Flamenca imagini spectacol

Mi Carmen Flamenca

Mi Carmen Flamenca este adaptarea legendei spaniole de către Prosper Merimée, în nuvela sa tragică, și Georges Bizet, în opera sa plină de pasiune. Carmen preferă să moară, decât să trăiască în minciună și să îi fie furată libertatea. Iubirea ei este pe atât de absolută, pe cât este de trecătoare: cedată doar în punctul ei cel mai intens. Antonio Andrade Flamenco Company preia tema lui Bizet, inspirat de Sevilla, tărâmul flamenco, și temele din Carmen, jonglând cu ele și interpretându-le în noul spirit flamenco. Elemente arăbești, de jazz și salsa sunt introduse firesc, cu înflăcărarea unei forme pure de flamenco. Mi Carmen Flamenca scoate opera Carmen din exilul ei clasic și o plasează în forma ei primară de flamenco, prin muzică și dans. Un spectacol direct, pur și fără caracter pompos.

flamenco suite

Flamenco Suite

Flamenco Suite este un bilet de călătorie pentru Andaluzia prin intermediul mai multor „palo” sau stiluri de flamenco. Alegria din Cadiz, tango din Malaga, buleria din Jerez sunt doar câteva dintre formele care converg într-un program pe cât de divers, pe atât de extraordinar, înnobilând scena sibiană cu forţa, pasiunea și amploarea specifice flamenco, profund conştient de rădăcinile sale tradiţionale, etnice.

Aşa cum sublinia scriitorul Gabriel Sandoval, ,,flamenco are frontiere «permeabile» şi influenţe gregoriene, bizantine, evreieşti, arăbeşti sau indiene care par să patineze în stilul flamenco”. Flamenco este ardent şi fascinant. El trimite un strigăt de libertate pentru toate dramele vieţii. Şi toate aceste sentimente şi emoţii oferă universalitate flamenco-ului.

imagine carmen flamenca rev teatrala radioFlamenco este, cu adevărat, un dans al vieţii şi una dintre manifestările artistice cele mai puternice ale tradiţiei culturale spaniole. Această artă posedă o enormă capacitate de a se transforma în izvor de inspiraţie pentru importante creaţii ale modernităţii artistice şi culturale spaniole. Sinteză perfectă între tradiţie şi avangardă, flamenco are o estetică aproape minimalistă, care pune în scenă drama vieţii. Mi Carmen Flamenca şi Flamenco Suite reflectă firea umană ce dansează sub reflectoarele sorţii. Scena este o alegorie perfectă a vieţii trăite cu violenţă, pasiune şi de sălbăticie pură, exprimată prin gesturi intense, duse la extreme… Electrizant, flamenco pune stăpânire cu uşurinţă asupra inimii. Şi când inima este cucerită, raţiunea te părăseşte pentru acea stare de extaz. Olé!

Mi Carmen Flamenca – Trailer

Edith Negulici

Edith Negulici

logo revista teatrala radioAlte cronici de Edith Negulici: „Viaţa mea a fost un spectacol bun!”

„Sunt al dracu’ de fericită! Încă o vodcă!!!”

Totul despre sex

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALAntonio Andrade Flamenco Company,arta flamenco,carmen bizet,carmen merimee,edith negulici cronici de teatru,fits 2016,flamenco şi spiritul andaluz,flamenco suite,Gabriel Sandoval,José Galvañ,Manolo Marín,mi carmen flamenco,Úrsula Moreno
Pasiune încarnată – flamenco şi spiritul andaluz Cronică de festival de EDITH NEGULICI În cadrul ediției a XXIII-a a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (10–19 iunie 2016) am avut ocazia să asist la două dintre cele mai fierbinţi spectacole de flamenco, în ritmurile unei muzici izvorâte din adâncul timpurilor,...