Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru razvana nita carousel

Car(o)usel, adaptare de Andrei Şerban şi Daniela Dima după piesa Liliom de Ferenc Molnár şi filmul cu acelaşi nume de Fritz Lang, regia: Andrei Şerban, Teatrul „L. S. Bulandra”

Piesa Liliom de Ferenc Molnár a avut premiera mondială la Budapesta, în 1909. Textul  a parcurs o impresionantă carieră internaţională: Fritz Lang, Max Reinhardt, Michael Thalheimer, Schilling Árpád s-au apropiat de această capodoperă iar cinematograful american i-a dedicat opt ecranizări. De asemenea, spectacolul s-a jucat ani de-a rândul pe Broadway, ca musical cu titlul Carusel, semnat de Richard Rodgers (muzică) şi Oscar Hammerstein (versuri). În teatrul european al ultimilor cinci ani, textul lui Molnár a fost interpretat scenic în teatre din Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie. În România, Victor Ioan Frunză a mai montat la Brăila textul lui Molnár. 

carousel-1

Regizorul Fritz Lang (1890–1976) a făcut filmul Liliom în 1934. Extrem de influent în artă în perioada cunoscută ca expresionismul german, Lang a devenit ulterior unul dintre cei mai cunoscuţi émigrés din Germania în Statele Unite. Fritz Lang a fost proclamat de către British Film Institute drept Maestru al întunericului (în original, „Master of Darkness”). 

teatrul bulandra vlad ivanov carusel

Spectacolul lui Andrei Şerban (realizat în remarcabilă măsură cu sprijinul unor profesionişti de top: Alexandru Darie – light design, Raul Kusak – muzica, Lia Manţoc – costume, Octavian Neculai – scenografia) reprezintă o parabolă a lumii ca bâlci, un theatrum mundi în care ridicolul şi sublimul aproape că se suprapun, o producţie cu un puternic impact şi forţă de transfigurare care vorbeşte mai ales despre fragilitate. 

carousel-2

Liliom, enterteinerul absolut, şarmant, volubil, stăpân pe situaţie, idolul fetelor inocente atrase de caruselul cu lumini strălucitoare şi magia iluziei unei fericiri posibile, ajunge să îşi rateze existenţa şi talentul, să îşi compromită nu numai moartea, ci şi revenirea la viaţă. Este omul care „nu poate spune îmi pare rău”, care loveşte atunci când ar dori să mângâie, un afemeiat cu vise de tenor ratat, un suflet de artist sedus de succes şi condamnat la singurătate, un maestru de ceremonii care a uitat ritualul. Disputat de două femei: una candidă, generoasă, gata de sacrificiu, cealaltă activă, mândră, întreprinzătoare, Liliom, animatorul şi atracţia Caruselului, iese din propria viaţă stupid, ridicol, grotesc.

Urmează 16 ani în Purgatoriul cu zei funcţionari, urmaţi de şansa de a reveni pe pământ şi a repara totul. Numai că şi de această dată, eroul nostru rămâne captiv între zidurile unor false opţiuni. Răneşte din nou. Rămâne el însuşi.

carousel andrei serban cronica de teatru

Spectacolul lui Andrei Şerban se coagulează în jurul personalităţii unui actor „total”, un incredibil de în formă Vlad Ivanov – un claun violent şi patetic, tulburător şi agresiv, ludic şi blazat, o sumă de contradicţii gestionate impecabil, un fascinant exerciţiu al tehnicii contrapunctului. Publicul e parte din această lume răsturnată a nebunilor şi pagliacci-lor, un univers în care măştile sunt scoase rareori iau duelurile nu recuperează onoare şi statut, o lume marginală dar o periferie bogată, terifiantă, spectaculoasă.

imagine spectacol carousel

Dincolo de veselia cântecelor italiene şi franţuzeşti, de râsetele de operetă şi zâmbetele desenate cu var, lumea de pe maidanul acestui circ vital, e lumea noastră. Noi suntem cei care ne urcăm zilnic în acest carusel ce reprezintă deopotrivă iluzia eternităţii şi fascinaţia sfârşitului intempestiv. În ciuda părerilor de rău,  a regretelor, a şanselor ratate muzica nu se opreşte niciodată, tobele bat, luminile rămân aprinse. E pur si muove…

carusel dupa liliom

carousel foto

carusel 2

Imagini din spectacol. Sursa foto: Teatrul „Bulandra”

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcarousel regia andrei serban,cronică de teatru rtr,e pur si muove,Fritz Lang,lia mantoc,liliom,max reinhardt,Michael Thalheimer,răzvana niță,Schilling Árpád,tatrul bulandra,vlad ivanov,„Master of Darkness”
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Car(o)usel, adaptare de Andrei Şerban şi Daniela Dima după piesa Liliom de Ferenc Molnár şi filmul cu acelaşi nume de Fritz Lang, regia: Andrei Şerban, Teatrul „L. S. Bulandra” Piesa Liliom de Ferenc Molnár a avut premiera mondială la Budapesta, în 1909. Textul  a parcurs...