festivalul-international-de-teatru-sibiu-2015

Două proiecte sibiene

Vitrină a teatrului lumii, largă platformă de dialog al tuturor artelor, Festivalul Internațional de la Sibiu (FITS) este, totodată, pentru Teatrul Național „Radu Stanca”, principalul organizator, și prilejul de a oferi o imagine a propriei activități, prin cele mai reușite, mai recente producții, majoritatea, ele însele rod al conclucrării în plan artistic și cultural ridicată la rangul de principiu creator vital. Au dovedit-o, între multe alte exemple, și cele două premiere din festivalul desfășurat în 2015, spectacole aflate sub semnul deschiderii teatrului și a festivalului sibian atât către cultura europeană căreia îi aparținem, cât și către lumea asiatică, mereu bine reprezentată la FITS, privilegiată aici, s-ar putea spune fără teama de a greși. Este vorba de spectacolele Fantoma e aici și Nathan înțeleptul.

kazuyoshi kushida conerinta speciala 2015 fits foto  mihaela marin

Kazuyoshi Kushida la conferința specială, FITS 2015. Foto: Mihaela Marin

Punți între lumi, punți pese timp

Spectacolul cu Fantoma e aici poartă semnătura unui mare prieten al festivalului sibian, omul de teatru japonez Kazuyoshi Kushida, actor, regizor, dramaturg. Numele său poate a rămas în mintea multora dintre sutele de spectatori entuziasmați la superlativ, care au asistat, cu ani în urmă în FITS, la una dintre reprezentațiile cu Summer festival – A Mirror of Osaka, cel dintâi spectacol de teatru kabuki ce poposea în România, spectacol grandios, o capodoperă a genului, cu faimosul Nakamura Kanzaburo al XVIII-lea ca interpret principal. Domnul Kazuyoshi Kushida era regizorul acelui spectacol, iar apropierea de renumita figură a teatrului clasic japonez, de acel regretat monstru sacru, glorificat și cu o stea pe Aleea celebrităților de la Sibiu, s-a făcut în baza unor profunde afinități artistice, aflam chiar din confesiunea regizorului într-o conferință specială. De anul acesta, și domnul Kushida însuși are o stea pe aceeași Walke of Fame din Sibiu, fapt pe care a ținut să îl onoreze cu un spectacol emblematic pentru profilul artistic al domniei sale, cizelat la granița dintre cultura teatrală din patria sa și marile teme ale teatrului european. Este vorba de acel spectacol-muzeu, i-am putea spune în sensul cel mai pozitiv cu putință, creat în urmă cu peste două decenii și mereu refăcut de atunci, spectacolul Scapin, inspirat de Molière, unde domnia sa este și interpretul excepțional al eroului titular.

FANTOMA E AICI001_Mihaela Marin

Invitat din nou anul acesta la Sibiu, de către președintele festivalului și directorul teatrului, actorul Constantin Chiriac, cu ceva vreme înainte să aibă loc festivalul, ca să lucreze cu colectivul artistic sibian, Kazuyoshi Kushida a ales să monteze un text de Kobo Abe, Fantoma e aici, din convingerea că, deși este scrisă în urmă cu o jumătate de secol, piesa își păstrează actualitatea în țara autorului și poate găsi corespondențe și într-o zonă îndepărtată cum este România, convingere confirmată pe deplin, credem, de spectacolul împlinit pe scena Teatrului Național „Radu Stanca”. Într-un prim-plan este înfățișată fața crudă a războiului și a consecințelor lui, cu soldatul Fukagava întors de pe front și Oba Snakiki, personaj misterios, damnat, pentru ca apoi spectacolul să dezvăluie treptat corupția, ticăloșia unei comunități gata să speculeze orice prilej, orice simțământ sau acțiune a unor semeni spre a-și atinge un irepresibil scop, rapida și facila îmbogățire, ca pârghie către acapararea puterii asupra celuilalt. Am remarcat finețea cu care regizorul le impune actorilor un joc reținut, dar nuanțat într-un registru ce merge de la relevarea amănuntului semnificativ de comportament pentru a desena tabloul general pitoresc, unde se împletesc accente comice ori satirice, tente dramatice sau absurde, până la rafinamentul sondării unor zone profunde, abisale, cu efecte puternice la nivelul individului și al colectivității, atât la interpreții personajelor de prim-plan, ca Marius Turdeanu și Constantin Chiriac, cât și la ceilalți înzestrați actori în roluri episodice sau care construiesc un savuros și puternic personaj colectiv. Fructuoasă apare și conlucrarea cu scenograful Dragoș Buhagiar și cu compozitorul Vasile Șirli, semnatarii acelor componente ale spectacolului care accentuează într-un dozaj subtil confluența dintre cultura japoneză și elemente ale culturii europene, pilon central în concepția despre teatru a lui Kazuyoshi Kushida, expusă cu generozitate în acea conferință specială prezentată anul acesta la FITS. Cadrul scenografic și cel sonor contribuie semnificativ la susținerea și potențarea tensionatului joc de energii pe care este construit spectacolul în ansamblu grație viziunii originale asupra interpretării, un joc potențat deopotrivă de decuparea spațiului și percepția timpului în scenă de către acest om de teatru complet, pasionat desenator și muzician totodată.

FANTOMA E AICI003_Mihaela Marin

Fantoma e aici. Fotografii de Mihaela Marin

Conform celor declarate de către domnul Constantin Chiriac, spectacolul cu Fantoma e aici va cunoaște în viitor contactul cu publicul din patria autorului și a regizorului, în timp ce colaborarea pe termen lung cu domnul Kazuyoshi Kushida vizează chiar organizarea unui festival kabuki la Sibiu, în anul 2020, precedat de o montare de teatru kabuki, ceva mai devreme, sub bagheta regizorală a lui Silviu Purcărete. Actorii sibieni vor ajunge însă chiar în toamna lui 2015 într-un turneu japonez cu spectacolele Oidip și Călătoriile lui Gulliver, atât la Tokio Metropolitan Theatre cât și la Matsumoto Performing Arts Center.

NATHAN INTELEPTUL003_Mihaela Marin

Un discurs teatral modern și miza lui socială

Prezența la FITS 2015 a faimosului Schauspiel Stuttgart și a celui care îl conduce astăzi, apreciatul regizor Armin Petras, este rezultatul unor contacte culturale multiple, concretizate printr-un proiect de anvergură, spectacolul cu Nathan înțeleptul de Gotthold Ephraim Lessing. Pledoarie pentru toleranță și omenie, piesa scrisă în anul 1779 este frecvent abordată în prezent, mai ales în spațiul culturii germane, căci dincolo de provocarea pe care o reprezintă pentru orice director de scenă recitirea acestui text important al autorului, reprezentant de seamă al iluminismului, un motiv deloc de neglijat este tocmai mesajul ei generos într-o lume unde se constată escaladarea terorismului la nivel mondial pe considerente etnice și religioase și o înăsprire îngrijorătoare a situației europene din acest punct de vedere. Acțiunea piesei se petrece la Ierusalim, în timpul celei de-a treia cruciade, iar personajele-cheie sunt evreul Nathan, sultanul Saladin, patriarhul creștin. Întors dintr-o călătorie de afaceri, Nathan află că fiica sa adoptivă, Recha, a fost salvată dintr-un incendiu de către un cavaler templier, la rândul lui cruțat de la moarte de către Saladin pentru că i s-a părut că seamnănă izbitor cu Assad, fratele mort al sultanului. Nathan îi cere cavalerului să o viziteze pe Recha pentru ca aceasta să îi poată mulțumi pentru gestul lui mărinimos, iar între cei doi se naște o puternică atracție emoțională. Nu rămâne loc pentru speranța unirii prin căsătorie, căci el este creștin, iar ea evreică. Prin sclava Daja, se va afla că cei doi sunt copiii lui Assad, trecut la creștinism. Pe de altă parte, afectat de probleme financiare, Saladin apelează la Nathan și îi cere totodată părerea despre adevărata religie. Miezul piesei și înțelesul spectacolului gravitează în jurul parabolei celor trei inele pe care o prezintă Nathan, îndemn superb către calea cea dreaptă a iubirii față de Dumnezeu și față de oameni.

NATHAN INTELEPTUL008_Mihaela Marin

Spectacolul cu Nathan înțeleptul, coproducție a Teatrului Național „Radu Stanca” și Schauspiel Stuttgart, este o lectură din perspectivă contemporană a piesei pe care Armin Petras o transfigurează cumva, însă fără nici o tentă de contemporaneizare forțată. El reduce câteva episoade și personaje și construiește un discurs cu parfum de epocă și totodată de un modernism apăsător, o poveste de demult și atât de actuală în același timp. „Vreau ca oamenii care ies de la spectacolele mele să aibă sentimentul că au văzut lucruri deja trăite de ei ori să se gândească la ce ar face dacă ar ajunge în situația înfățișată pe scenă”, declara el în timpul conferinței speciale pe care a avut-o în festivalul sibian, unde publicul a putut să aibă o imagine mai amplă asupra creației acestui important regizor pe plan european astăzi, căci programul FITS 2015 a cuprins deopotrivă spectacolele sale cu Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt și cu Cinci dimineți, propriul text sub semnătura consacrată Franz Katter. Scena pare un spațiu imens, apăsător prin misterele lui tenebroase, amenințătoare. Scenografia, redusă la câteva elemente, dar extrem de sugestivă în acestă formulă „aerisită”, este rodul fanteziei excepționale a lui Dragoș Buhagiar, muzica originală, un comentariu straniu, insinuant, persistent, este compusă de Marius Mihalache și este interpretată live de acest artist, iar sound-design-ul este realizat de Thomas Kurstner și Sebastian Vogel. Grație spațiului atât de prezent, unui ecleraj savant compus și persuasivului „halo” sonor, jocului imploziv și exploziv totodată al actorilor, desfășurarea jocului capătă o vibrantă energie, debordând cu pertinență, emoționant, crescendo către a doua parte a spectacolului. „Ceea ce m-a interesat nu a fost exprimarea într-o limbă, ci să compunem un limbaj”, spune regizorul. Pe măsură ce spectacolul înaintează, la premieră, din sală simți, dincolo de cuvintele rostite de actori în germană, română, foarte puțin în arabă și destul de mult în limba generației Internet, acea armonie care se înfiripă prin priviri, prin gest, prin flux energetic. Argument convingător și acesta în favoarea ideii că dincolo de limbă ca suport al identității poate fi aflată acea comunicare autentică, profundă între oameni, ca pașaport pentru un paradis pierdut, dar nu imposibil de recuperat dincolo de infernul omniprezent, spre a da un alt chip și un alt înțeles lumii, pentru care „pledează” în mod grăitor și subtil spectacolul lui Armin Petras. Acest director de scenă și-a propus și a împlinit provocarea ca „trupa” constituită pentru această coproducție cu actori de la Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu și de la Schauspiel Stuttgart să vibreze la unison: actori care și-au reconfirmat cartea lor de vizită onorantă, precum Peter Kurt, declarat recent în Germania „actorul anului”, în rolul lui Nathan, și Ofelia Popii (Recha), aplaudată astăzi din Marea Britanie la Tokio, în locuri unde teatrul se scrie cu majusculă și unde teatrul sibian este invitat în turnee și festivaluri de primă mărime, în fruntea unei distribuții unde remarcăm alte notabile creații, de la acelea datorate lui Ciprian Scurtea (un cavaler cruciat convingător în drama lui devastatoare) și Katarinei Knapp (cu alura ei de membră întreprinzătoare și eficace într-o corporație modernă), la partiturile împlinite de Susanne Böwe, Horst Koterba, Ioan Paraschiv, bunăoară.

NATHAN INTELEPTUL020_Mihaela Marin

Nathan înțeleptul. Fotografii de Mihaela Marin

Distribuția premierei din FITS a spectacolului îi este într-atât pe plac regizorului, încât, după spusele celor apropiați domniei sale, o va păstra întocmai pentru reprezentațiile care vor avea loc în Germania, conform acestui proiect multiplu. În toamna lui 2015, Armin Petras revine la Sibiu unde va definitiva varianta spectacolului cu distribuție românească, pe baza traducerii lui Lucian Blaga, folosită, de altfel, la subtitrare în festival, o alegere meritorie, care valorifică o pagină literară inspirată și corespunde concepției regizorale a acestei producții. Îl așteaptă de pe acum cu nerăbdare, după cum îmi spuneau unii dintre ei, actorii sibieni Nicu Mihoc, Diana Văcaru, Mariana Mihu, Dan Glasu ș.a. Spectacolul va fi jucat cu siguranță în mai multe locuri din lume, începând cu Teatrul din Oslo, Norvegia fiind partener în acest proiect, în care printre colaboratori se numără deopotrivă o reputată expertă pe probleme de terorism, politologul Laila Bokhari,originară din Palestina și stabilită în această țară.

Vezi: arhiva FITS 2015

Arhiva FITS 2014

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALArmin Petras,fantoma e aici,Kazuyoshi Kushida,Kōbō Abe,lessing,mariana ciolan fits 2015,mihaela marin,Nathan înțeleptul,ofelia popii,scapin,Schauspiel Stuttgart,spectacole la fits 2015,teatru kabuki,teatrul național radu stanca
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Două proiecte sibiene Vitrină a teatrului lumii, largă platformă de dialog al tuturor artelor, Festivalul Internațional de la Sibiu (FITS) este, totodată, pentru Teatrul Național „Radu Stanca”, principalul organizator, și prilejul de a oferi o imagine a propriei activități, prin cele mai reușite, mai recente...