Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ

Ennio Fantastichini în ”Regele Lear”

rubrica roma caput culturaeRegizorul Giorgio Barberio Corsetti şi actorul Ennio Fantastichini se întâlnesc pentru prima dată cu tragedia lui William Shakespeare în spectacolul produs de Teatro di Roma – Teatro Nazionale şi Teatro Biondo din Palermo, care a debutat pe scena Teatrului Argentina din capitala Italiei.

”Am jucat foarte puţine roluri shakespeariene, mărturiseşte actorul. În urmă cu mulţi ani, am interpretat Oberon în Visul unei nopţi de vară. Lear pentru un actor este un fel de apoteoză, pentru majoritatea este rolul vieţii. Mă gândeam că fiind acum la o anumită vârstă, 62 de ani, mă voi simţi mai sigur pe mine, dar nu e deloc aşa. Când eşti tânăr ai dreptul să greşeşti, după o vreme nu îţi mai este permis să o faci.”

Giorgio Barberio Corsetti și Ennio Fantastichini

Giorgio Barberio Corsetti și Ennio Fantastichini

Traducerea aleasă a fost cea semnată de Cesare Garboli, scriitor, eseist şi critic literar dispărut în 2004, este cel care a atras interesul lumii teatrale italiene spre textele lui Molière. Ca traducător şi scriitor, Garboli era un personaj deosebit de ceilalţi în panorama criticii din Italia secolului trecut, datorită intereselor sale multiple şi a originalităţii stilului, bogat în tonalităţi, în stare să orchestreze ingredientele cele mai diferite: sensibilitate, fineţe psihologică şi o formulă narativă cu totul şi cu totul nouă.

”Este o poveste despre taţi şi fii, cu o tensiune aproape isterică între personaje, mărturiseşte regizorul Barberio Corsetti. Ajuns la acest moment din cariera mea mă interesează ce semnificaţii are raportul cu propria identitate, transformarea propriului trup, punctul de vedere al celorlalţi asupra ta, punct de vedere care se modifică odată cu tine.”

În concepţia regizorală a lui Corsetti nu există imaginea obişnuită şi banală a bătrânului care vrea să se retragă din viaţă. Regele, interpretat de Fantastichini, este unul demn care vrea să îşi păstreze titlul de monarh eliberându-se însă de problemele guvernării. Pe acestea le cedează de bunăvoie urmaşilor săi. Manifestă deci un dezinteres total faţă de putere şi un interes aproape firesc pentru lucrurile care îi plac cu adevărat.

Nu este un bătrân ramolit, ci unul care îşi lasă regatul pentru a se bucura de plăcerile ultimilor ani din viaţă, regăsind în sine un anumit tip de entuziasm adolescentin. Însă, când puterea nu mai există, regele pierde tot. Puterea sfărâmată se revarsă ca un venin peste tot provocând violenţă, război, moarte.

Fotografii de Achille Le Pera

Fotografii de Achille Le Pera

Fantastichini defineşte spectacolul drept ”un basm ştiinţifico-fantastic medieval”. Într-o zi oarecare, pe o planetă fără nume, se întâmplă o poveste epocală cu părinţi şi copii, o poveste despre abjurare, abdicare şi trădare. Lear este trădat de fiicele sale şi va sfârşi în conflict cu unica fiica în stare să îi spună adevărul. O teribilă nedreptate.

Alături de Ennio Fantastichini, din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Michele Di Mauro, Roberto Rustioni, Francesco Villano, Francesca Ciocchetti, Sara Putignano, Alice Giroldini, Mariano Pirrello, Pierluigi Corallo, Gabriele Portoghese, Andrea Di Casa, Antonio Bannò şi Zoe Zolferino. Scenografia şi costumele poartă semnătura lui Francesco Esposito iar muzica este compusă şi interpretată live de Luca Nostro.

Corespondenţă de la Roma

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

Bologna: la Dom, teatrul este un loc al experienţelor sociale

”Bestie di scena” sau Când teatrul se dezbracă şi se întoarce în peşteri

Un ”Vis de toamnă”, în care eroii sunt morţi de la început

”Madame Pink” şi o viaţă de câine 

Paola Borboni, ”domnişoara teribilă” a teatrului italian

Când regizorii de film se îndrăgostesc de teatrul liric

Yasmina Reza, o artistă discretă, îndrăgostită de Veneţia

20 de ani fără Giorgio Strehler

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Evocări

Arhiva rubricii Portrete

Arhiva rubricii Corespondență

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAECesare Garboli,Ennio Fantastichini,Giorgio Barberio Corsetti,oberon,raluca niță,regele lear,teatre la roma,Teatro Biondo din Palermo,visul unei nopti de vară,william shakespeare
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ Regizorul Giorgio Barberio Corsetti şi actorul Ennio Fantastichini se întâlnesc pentru prima dată cu tragedia lui William Shakespeare în spectacolul produs de Teatro di Roma – Teatro Nazionale şi Teatro Biondo din Palermo, care a debutat pe scena Teatrului Argentina din capitala Italiei. ”Am jucat...