Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

o femeie draguta cu o floare e radzinski cronica de teatru

O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord de Eduard Radzinski, regia: Mihai Constantin, Teatrul Metropolis, Bucureşti

Are suflet bun. Prea bun. Se înfurie uşor dar iartă repede. De fapt, urăşte singurătatea şi refuză să creadă că şirul de ghinioane cărora le cade victimă nu are un sens mai profund. Şi de fiecare dată o ia cu entuziasm de la capăt. Aelita Ivanovna nu va renunţa niciodată să creadă în iubire. „Ce frumos e să iubeşti!” exclamă ea la final. Şi muşcata din ferestrele nordice o aprobă cu înţelepciune.

imagini-din-spectacolul-o-femeie-draguta-cu-o-floare-teatrul-metropolis (1)

Imagini din spectacolul O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord de Eduard Radzinski, regia: Mihai Constantin, Teatrul Metropolis din București. Sursa foto: pagina de facebook a Teatrului Metropolis

Nu e de mirare că povestea lui Eduard Radzinski l-a atras pe actorul şi – iată – regizorul Mihai Constantin. Ea are ceva din parfumul filmelor sovietice, cu iubiri ce se nasc întâmplător, confesiuni înduioşător de sincere, poveşti care au încărcătura unor relaţii pe viaţă şi se sfârşesc absurd sau lamentabil. „O femeie draguţă cu o floare şi ferestre spre nord” pendulează abil între farsă a destinului şi melodramă agreabilă – o istorie simplă cu o candoare cuceritoare şi care, în ciuda circumstanţelor, degajă un optimism incurabil – lumea nu e iremediabil rea iar viaţa, până la urmă, e dureros de frumoasă.

irina-movila-o-femeie-draguta-cu-o-floare-teatrul-metropolis

Irina Movilă

Regizorul a ales o distribuţie formată din actori cu experienţă şi personalitate. Irina Movilă se află în faţa unui rol solicitant, multifaţetat, în care poate alterna momentele comice, cele nostalgic emoţionale şi cele străbătute de fior dramatic – o misiune copleşitoare chiar şi pentru o actriţă cu o asemenea carismă. Cei trei escroci sentimentali (Gabriel Spahiu, Ionel Mihăilescu şi Gigi Ifrim) sunt tot atâtea „accidente” ale destinului – cinic, absurd, injust. Ca de obicei, Gigi Ifrim este o apariţie reconfortantă, o garanţie pentru eficienţă în construcţia poantelor dar şi în redarea firescului.

O femeie draguţă cu o floare şi ferestre spre nord este o propunere dramatică insolită. Principalul merit este că ne face cunoştinţă cu un autor şi un univers cu totul speciale şi, chiar dacă ceea ce se vede pe scenă e perfectibil (ritmul diluat pe alocuri, un soi de patetism îngroşat dar şi trăirism artificial, vetust, finalul cam prea „plasat”, o abordare uşor clişeistă, schematică a „spaţiului rus”), spectacolul rezistă pentru că propune cu suficient curaj o poveste altfel, accesibilă, recognoscibilă în cotidian şi cu deloc neglijabile virtuţi empatice.

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Fascinaţia omului cu cap de perlă, cronică de teatru

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,eduard radzinski,Gabriel Spahiu,Ionel Mihăilescu şi Gigi Ifrim,Irina Movilă,mihai constantin,O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord,răzvan vasilescu
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord de Eduard Radzinski, regia: Mihai Constantin, Teatrul Metropolis, Bucureşti Are suflet bun. Prea bun. Se înfurie uşor dar iartă repede. De fapt, urăşte singurătatea şi refuză să creadă că şirul de ghinioane cărora le cade victimă...