Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

ettore petrolini spectacol roma

rubrica roma caput culturaeSpectacolul-autobiografic Io, Ettore Petrolini de Giovanni Antonucci în regia lui Francesco Branchetti cu Antonello Avallone a avut un enorm succes la Teatrul dell’Angelo din Roma. 

Spectacolul îşi propune să traseze profilul nu doar teatral dar şi uman al marelui autor-actor italian care de multe ori a fost citit doar în cheie dialectală romană. Nu întâmplător, Petrolini a reprezentat pe scenele din epocă o adevărată sinteza a curentului futurist. Marinetti îl numea „marele artist futurist”.

EttorePetrolini1

Ettore Petrolini

Io, Ettore Petrolini prezintă şi relaţia profundă pe care artistul o avea cu oraşul său natal, Roma. S-a născut într-o stradă închisă, „vicolo”, în apropierea statuii lui Giordano Bruno, revoluţionar ca şi el, aproape de via Giulia. 

Spectacolul ne vorbeşte şi de momentele sale de melancolie, de analiza sa întotdeauna lucidă, a fragilităţii omeneşti, a slăbiciunilor de orice fel ca şi încrederea sa în demnitatea şi orgoliul oamenilor. 

Cine era cu adevărat Ettore Petrolini? Actorul s-a născut la începutul anului 1930. Este considerat drept cel  mai important reprezentant al acelor forme de spectacol care pentru o lungă perioadă de timp au fost considerate „minore”: teatru-varietà şi de revistă.  

Petrolini a creat personajul dadaist Fortunello. Importanţa sa în panorama teatrală italiană este astăzi recunoscută de toţi. Ca actor dar mai ales ca autor, a inventat un repertoriu şi mai ales o manieră care au influenţat în mod profund teatrul comic italian din 1900.

Muzica avea un rol fundamental în spectacolele sale, fiind parte integrantă. Petrolini a fost nu numai interpret, ci şi compozitor, multe din melodiile lui au devenit emblematice pentru mulţi actori de prestigiu ca Nino Manfredi, Alvaro Amici, Gigi Proietti. 

Ettore petrolini

Ettore Petrolini

Constrâns să abandoneze scena în mod definitiv în 1935, pentru că suferea de o formă foarte gravă de angina pectoris, Ettore Petrolini a murit la doar 52 de ani, în 29 iunie 1936. Se povesteşte că la auzul vorbelor de încurajare ale medicului care încerca să îl convingă că se simte din ce în ce mai bine, actorul a răspuns: „Slavă Domnului, aşa mor sănătos!”

Trupul său, îmbrăcat în fracul celebrului său personaj Gastone, se odihneşte în Cimitirul monumental Verano din Roma. În timpul bombardamentului american din 19 iulie 1943, mormântul său a suferit daune importante, bustul său din marmură fiind aproape distrus.

Antonello Avallone IO ETTORE PETROLINI

Antonello Avallone în Io, Ettore Petrolini

La Teatrul dell’Angelo, Antonello Avallone interpretează personajul istoric cu un talent rar întâlnit reuşind să transmită toată suferinţa, temerile dar şi entuziasmul, forţa, bogăţia spirituală. Avallone cântă, dansează, se prăbuşeşte şi se ridică disperat asemenea unei marionete care nu vrea să moară înainte de ultimele aplauze. Un actor complet, ajuns la maturitate artistică, unul dintre cei mai rafinaţi, care reuşeşte să te emoţioneze până la lacrimi în timp ce surâzi împăcat.

Giovanni Antonucci şi-a consacrat întreaga viaţă teatrului în calitate de istoric, profesor universitar, critic, regizor, chiar actor. Se poate spune că viaţa lui Antonucci conţine multe vieţi. A fost și jurnalist, şi producător la RAI, unde avea şi o emisiune dedicată cărţilor, „Ilio_ettore_petrolini libro, un amico” urmărită de peste patru milioane de telespectatori. Dar când îl întrebi care rămâne pasiunea vieţii sale îţi răspunde: Teatrul. Este ca un fil rouge, o dragoste viscerală, eternă.

Textul său este departe de a fi didactic, e limpede, bogat şi special asemenea protagonistului care l-a inspirat. La sfârşitul spectacolului, ai convingerea că ai cunoscut un copleşitor personaj al istoriei teatrului italian şi nu numai. Simţi, mai presus de orice, că empatizezi cu o personalitate unică, în ciuda slăbiciunilor sale omeneşti.

Muzica producţiei este compusă de Pino Cangialosi iar scenografia şi costumele poartă semnătura lui Red Bodò.

Aşadar, Io, Ettore Petrolini este un spectacol despre realitate şi memorie, adevăr şi ficţiune care îşi propune, la 70 de ani de la dispariţia lui Petrolini, să ne amintească un artist inimitabil, in interpretarea originală a lui Antonello Avallone.

Corespondenţă de la Roma

Ettore Petrolini – Comicul suprarealist


raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEAlvaro Amici,Antonello Avallone,ettore petrolini,Gigi Proietti,Giovanni Antonucci,io ettore petrolini roma,Nino Manfredi,raluca niță,Teatrul dell'Angelo
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Spectacolul-autobiografic Io, Ettore Petrolini de Giovanni Antonucci în regia lui Francesco Branchetti cu Antonello Avallone a avut un enorm succes la Teatrul dell'Angelo din Roma.  Spectacolul îşi propune să traseze profilul nu doar teatral dar şi uman al marelui autor-actor italian care de multe ori...