Cronică de teatru de PUȘA ROTH

cronica de teatru de pusa eugen cristea carte de vizita

Când te gândeşti la cartea de vizită a unui om, fie el artist, specialist într-un domeniu sau altul, te gândeşti la contribuţia acestuia în domeniul în care excelează. Şi nu este puţin lucru să remarci de câtă trudă, cât efort, de cât talent e nevoie să poţi să ai o carte de vizită, care să te recomande, care să te păstreze în memoria colectivă, şi acesta cred eu că este lucrul cel mai important.

actorul Eugen Cristea

Eugen Cristea în spectacolul Carte de vizită, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

De ce am scris acest preambul? Simplu, fiindcă vineri, 6 martie 2015, luptând cu furiile babei din acea zi (sigur era Dochia!) am ajuns la Sala Media a Teatrului Naţional „Ion Luca Caragiale” din București, pentru a fi martora unui spectacol de muzică şi poezie susţinut de actorul Eugen Cristea. Eu zic că este un spectacol de teatru cu muzică şi poezie, un spectacol interactiv la care publicul poate interveni, şi intervine, un spectacol în care protagonistul trebuie să fie inspirat, să aibă „verbul” la buzunarul deeugen cristea cronica de teatru la piept, adică să improvizeze, pentru că publicul este imprevizibil. În timp ce-l ascultam pe Eugen, m-am gândit la cartea lui de vizită şi am realizat că a petrecut la radio, la televiziune şi apoi pe scena de scândură, 55 de ani din cei 63 pe care îi împlineşte în 20 aprilie 2015. La Radio a venit la nouă ani, făcând parte din generaţia de copii-minune şi de atunci şi până azi face teatru, se hrăneşte cu teatru şi, evident, cu muzică. După părerea mea, dar nu numai a mea, Eugen Cristea face parte din categoria actorilor polivalenţi, fiindcă joacă teatru, film, cântă, dansează, improvizează, compune muzică, acompaniindu-se la chitară şi pian. La această carte de vizită mai putem adăuga faptul că Eugen scrie şi traduce, mai ales literatură SF. În plus, a realizat emisiuni de radio şi de televiziune. Pentru că am ajuns la televiziune, jucându-se puţin (ce actor nu se joacă!), Eugen Cristea a spus că doreşte să-şi schimbe cartea de vizită, fiindcă viaţa i-a fost marcată de celebra emisiune „Feriţi-vă de măgăruş”, pe care a realizat-o ani de zile la Televiziunea Română. Ei bine, Eugen Cristea glumeşte, se răsfaţă, fiindcă el a realizat sute de roluri în teatru şi în film, la radio şi la televiziune, roluri pe care la puteţi vedea în volumul Noi doi şi atât, apărut în colecţia „Summa cum laude” a Editurii Ars Longa (iunie 2014). Noi doi şi atât este un dialog cu Eugen Cristea şi Cristina Deleanu, iar coordonatorul acestei serii este criticul literar Costin Tuchilă.

Eugen Cristea  in spectacolul Carte de vizita

Revenind la spectacolul de la Sala Media, am avut sentimentul că-mi retrăiesc tinereţea cu muzica anilor ’70–’80, pe care Eugen Cristea a interpretat-o cu talent, cu inspiraţie şi cu multă tandreţe. De ce tandreţe? Pentru că spectacolul acesta este darul lui de suflet pentru publicul care-l iubeşte şi-l admiră. Ca să justific pe deplin demersul meu, vă prezint Cartea de vizită cu care actorul Eugen Cristea s-a prezentat în faţa publicului său:

Actor cu chitară, versuri Adrian Păunescu, muzica Eugen Cristea; Dandy brit, versuri Șerban Foarță; Baladă de vai și amar, versuri Adi Cusin, muzica Eugen Cristea (country); De ce n-am iubită și Iubita mea, versuri George Arion, muzica Eugen Cristea (balade); Monologul puiului de vulpe, versuri Evgheni Evtușenko; Malted milk, Eric Clapton (blues); Bohemian Rhapsody, Queen, pantomimă; Nu știu, versuri George Arion, muzica Eugen Cristea; Words, Bee Gees; Balada vieții paralele, versuri George Țărnea şi E aproape două, versuri Maiakovski și Eugen Cristea, muzica Eugen Cristea; Je suis malade, Serge Lama (pian); Have You Ever Seen the Rain, Creedence Clearwater Revival; Stagiunea viitoare, versuri Petre Stoica; My Way, Frank Sinatra; Please, Release Me, Engelbert Humperdinck.

eugen cristea sala media tnb

Aş putea să scriu despre fiecare poezie în parte, despre fiecare piesă, dar sintetizez şi afirm că Eugen Cristea a avut tot atâtea voci şi tot atâtea interpretări câte poezii şi piese sunt prezentate pe cartea de vizită a spectacolului. Aş dori să punctez momentul de pantomimă la piesa Bohemian Rhapsody, a formaţiei Queen. Această formă de exprimare artistică, pantomima, este ceva aparte, ai nevoie de mult mai mult ca să poţi suplini cuvântul, însă Eugen a realizat un moment superb, adăugând la cartea sa de vizită o altă calitate mai puţin exploatată. Aş putea spune, fără să greşesc, că am fost un spectator fericit, asistând la spectacolul lui Eugen Cristea, un actor inteligent, polivalent, care nu a irosit nici o secundă din timpul alocat, suplinind cu vorbe de duh, cu vorbe meşteşugite, trecerea de la o piesă la alta.

Carte de vizită este un spectacol modern, un spectacol fără vârstă, pentru toate vârstele.

Următorul spectacol este programat vineri, 20 martie 2015, ora 20.00, la Sala Media a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București.

Eugen Cristea teatrul national bucuresti

eugen cristea recital teatru poezie muzica

poezie muzica anii 70 eugen cristea

eugen cristea spectacol premiera 2014

Fotografii din spectacol de Augustin Bucur. Sursa foto: Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

logo revista teatrala radioVezi și: Noi doi și atât. Pușa Roth în dialog cu Eugen Cristea și Cristina Deleanu

Două personaje care și-au găsit autorul, cronică de carte de Șerban Cionoff

pusa-roth

logo revista teatrala radioArticole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

„Comedia măgarilor” de Plaut

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

„Mizantropul” de Molière la Teatrul Național Radiofonic

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Mata Hari – Dincolo de legendă, cronică de teatru

Allegro, ma non troppo, cronică de teatru

39 de trepte, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUadrian păunescu,bee gees,Bohemian Rhapsody,Creedence Clearwater Revival,cronica de teatru,eric clapton,eugen cristea carte de vizită,evgheni evtușenko,Frank Sinatra,george țărnea,Have You Ever Seen the Rain,pusa roth,queen,sala media,serge lama,spectacol poezie muzică teatru eugen cristea,teatrul national bucureșsti
Cronică de teatru de PUȘA ROTH Când te gândeşti la cartea de vizită a unui om, fie el artist, specialist într-un domeniu sau altul, te gândeşti la contribuţia acestuia în domeniul în care excelează. Şi nu este puţin lucru să remarci de câtă trudă, cât efort, de cât talent e...