Cronică de teatru de CLAUDIA DĂBOVEANU

cronica de teatru de claudia daboveanu fa tu primul pas teatrul de arta

Recenta premieră de la Teatrul de Artă, Fă tu primul pas!, în regia lui Andrei Munteanu, ar fi bine să figureze printre (auto)cadourile de Crăciun cu care să vă bucuraţi mintea şi inima. O piesă de o oră, în două personaje.

Locul faptei: în centrul Bucureştilor, pe strada Sf. Ştefan, nr. 21 (pentru cunoscătorii de orice fel, în spatele locantei Izvorul Rece). Actorii, tineri, frumoşi şi talentaţi. Textul, sa-vu-ros.

raluca aprodu fa tu primul pas

Raluca Aprodu

Ea, Raluca Aprodu, pe care o ştiţi mai degrabă ca fotomodel sau din reclame la zahăr, cafea, ciocolată sau ce se mai bagă prin frigider. Asta, dacă nu cumva frumuseţea ei răpitoare nu v-a atras atenţia în ultima vreme, cinefili fiind, în filmele Contra timp, O lună în Thailanda, În derivă etc. În această piesă îi vom spune, simplu, Suzanne. Veţi vedea de ce.

Fa-tu-primul-pas-Foto-Oana-Monica-Nae

Marius Călugăriţa și Raluca Aprodu în spectacolul Fă tu primul pas!

El, Marius Călugăriţa. Actor cu mare potenţial. Şi, în ciuda tinereţii, cu o maturitate care se reflectă şi în arta scenică, şi în cea a înţelegerii textului. Iată ce declara, acum un an şi ceva, într-un interviu acordat colegei Loreta Popa: „Fiecare zi este o nouă zi de lucru cu tine. Tot timpul trebuie să descoperi în tine lucruri de care nu te credeai în stare.” Ştie el ce ştie. Şi-n viaţă şi pe scenă, oricare ar fi ea, lucrurile stau exact aşa. Mai ales când ai de-a face cu un text aparţinând unui monstru sacru al culturii franceze, precum Jean-Claude Carrière. Care ştie meşteşugul nepereche al transpunerii unor probleme spinoase (citeşte serioase) în registrul unei comedii bulevardiere (care va să zică, „où tout est pris à la légère…”). Bref, El se trezeşte-ntr-o bună (?) dimineaţă cu Ea – să-i spunem Suzanne, deşi o poate chema oricum – dând buzna în garsoniera lui, unde încape doar un burlac convins, colecţionar, în minte, dar mai ales într-un jurnal până mai ieri intim, de foarte multe aventuri de-o noapte. Sub un pretext oarecare, Ea îi cere găzduire. Ce înseamnă asta? Şi pentru câtă vreme? O fi vreo nebună? Deşi e tânără, frumoasă, şarmantă – deci, irezistibilă – El (nu mai e important cum se numeşte) îi rezistă totuşi. O vreme. Până când e nevoit să plece la serviciu. Rutina zilnică şi un oarece instinct (încă) neatrofiat îl fac s-o accepte pentru câteva ore în casă pe misterioasa străină, care are oroare de hoteluri. De aici începe adevărata poveste. De dragoste. Pornită dintr-o întâmplare, dacă întâmplare există. De unde s-a născut? Din confuzie, din minciună, din hazard, poate dintr-o ticluire foarte bine voalată? Mai contează? Importante sunt întâlnirea şi conflictul. De aici, răsturnări de situaţie, fantezie, imprevizibl, angoase, umor şi… o mare iubire. Nu sunteţi nici primii, nici ultimii care trăiesc aşa ceva. „Trece-o viaţă… Cât durează? Un minut de adevăr”, sună versurile unei superbe melodii interpretate de Corina Chiriac. Suntem oameni şi nimic din ce-i omenesc nu ne e străin. „Teatrul ideal este teatrul în care se spune adevărul. Adevărul vieţii omeneşti. Doar asta mă emoţionează: omul. O fiinţă mai interesantă nu există pentru mine”, spunea tânărul regizor Andrei Munteanu într-un recent interviu acordat prietenei Marina Roman.

marius calugarita raluca aprodu

Nu voi dezvălui deznodământul, pentru că important e drumul. Spun doar că traducerea piesei multipremiatului Jean-Claude Carrière este semnată de Edith Negulici. Şi că Raffaella Carra cu al său hit din anii ’70, „A far l’amore comincia tu” îmbracă prefect clima şi ambientul…

cronica de teatru claudia daboveanu

raluca aprodu

raluca aprodu foto oana monica nae

imagine din spectacolul fa tu primul pas

jean claude carriere traducere de edith negulici

teatrul de arta bucuresti

Fotografii din spectacol de Oana Monica Nae

logo revista teatrala radioVezi și: „Fă tu primul pas”, un nou spectacol în premieră la Teatrul de Artă din București

Marius Călugărița: „«Fă tu primul pas», o comedie romantică atipică despre relațiile din ziua de astăzi”, interviu de Raluca Rădulescu

claudia daboveanu

Claudia Dăboveanu

Vezi alte cronici de teatru de Claudia Dăboveanu: „Moştenitoarea” sau ce se întâmplă când se topesc fondantele

Când ai spus, ultima oară, „sunt un pescăruş”?

Despre lucruri serioase, pe muzică, în paşi de dans şi mai ales cu umor: „Peretele”

„Acum ori niciodată”. Acum! Ori… Niciodată?

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUclaudia dăboveanu,fa tu primul pas,jean-claude carriere,marius călugărița,oana monica nae,Raffaella Carra,raluca aprodu,teatru de artă bucurești,„A far l'amore comincia tu”
Cronică de teatru de CLAUDIA DĂBOVEANU Recenta premieră de la Teatrul de Artă, Fă tu primul pas!, în regia lui Andrei Munteanu, ar fi bine să figureze printre (auto)cadourile de Crăciun cu care să vă bucuraţi mintea şi inima. O piesă de o oră, în două personaje. Locul faptei: în...