Reportaj realizat de MARIANA CIOLAN

reportaj teatul nottara sala premiere

Conferinţa de presă prin care Teatrul „Nottara” din Capitală inaugurează în 2016 anul teatral a pendulat între lacrimă şi surâs. A fost mai întâi omagiul adus de către cei prezenţi lui George Alexandru, îndrăgitul şi apreciatul actor  care a părăsit această lume chiar în a doua zi a anului, fără a mai apuca să joace în premiera Tango, monsieur?, pregătită să iasă la rampă. Cum era de aşteptat, însă, în prim planul interesului – şi al organizatorilor, şi al participanţilor – s-a aflat situaţia instituţiei aflată, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 282 din 18 noiembrie 2015, în imposiblitate de a-şi continua activitatea în sediul propriu, imobilul din Bd. Magheru nr. 20. Operă a arhitectului Liviu Ciulei, tatăl faimosului actor şi regizor, clădirea, special proiectată spre a adăposti acest teatru, a fost cu mult timp în urmă expertizată cu pericol de prăbuşire în caz de cutremur.

conferinta de presa nottara apel solidaritate

Dacă spre sfârşitul anului trecut, la o întâlnire unde de asemenea erau de faţă, ca şi acum, foarte numeroşi jurnalişti, directori de teatre şi alte instituţii culturale, actori ai trupei, reprezentanţi de frunte din Primăria Capitalei, nădejdea continuării activităţii artistice era legate strâns de posibilitatea unui angajament vizând folosirea de către trupa de la „Nottara” a Sălii ARCUB din str. Batişte nr 14, pentru unele spectacole, precum şi instalarea birourilor administraţiei în acelaşi loc, imediat totul s-a prăbuşit… Fatalitate, şi această clădire a fost clasificată cu gradul I de risc seismic. Iar faptul a fost dezvăluit de conducerea ARCUB doar cu câteva ore înainte de semnarea în Primărie a actelor trebuincioase. Trecând peste amărăciunea exprimată în Scrisoarea deschisă către Mihaela Păun, director ARCUB, managerul Teatrului „Nottara”, Marinela Ţepuş, a continuat prin a ne îmbia cu… partea plină a paharului.

conferinta de presa nottara 2

Imagini de la conferința de presă organizată de Teatrul „Nottara”, luni, 11 ianuarie 2016

După toate acele eforturi de stabilire a protocolului risipite în van, rămâne ajutorul concret şi real de această dată, pe care Teatrul „Nottara” l-a primit de la instituţii de spectacol şi de cultură din Bucureşti. Publicul iubitor al acestui teatru care se află în al şaizeci şi optulea an al existenţei sale şi are în repertoriul acestei stagiuni treizeci şi patru de spectacole trebuie să ştie că va putea să vadă cât de curând unele dintre acestea, că vor urma premiere şi turnee, festivalul de toamnă. Printr-o pilduitoare solidaritate de breaslă, şi-au oferit ajutorul nu puţine instituţii bucureştene. După sprijinul venit de la Preşedinţia ţării şi contractul încheiat pentru un spectacol pe lună la Cotroceni, Teatrul „Ţăndărică” a fost printre primele care au lansat invitaţia către trupa de la „Nottara” de a repeta şi a juca la sediul său, apoi semnale similare au venit din partea Casei Artelor din sectorul 3, de la Institutul Cultural Maghiar,  de la Centrul pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” ori din partea Societăţii Române de Radiodifuziune, de la Politehnica Bucureşti,  începând cu luna martie, şi chiar de la cinematografele din mall-uri. Teatrul care a intrat pe „scena” instituţiilor de spectacol sub titulatura  „Teatrul Armatei” va juca acum două sau chiar patru spectacole pe lună la Cercul Militar Naţional. Vor deschide seria aceasta reprezentaţii cu Aici nu-i de joacă, după Pauline Daumale (28 ianuarie a.c.), şi cu Comedie de modă veche (29 ianuarie a.c.). Unul dintre mai vechile spectacole, aureolat de o faimoasă carieră, Aniversarea de Thomas Vinterberg, dar şi recentul Tango, monsieur? de Aldo lo Castro, vor putea fi văzute la Teatrul „Bulandra”.  Managerul Marinela Ţepuş nu a ascuns satisfacţia că vor putea fi, de asemenea, onorate invitaţii venite de la teatre din ţară, de la Târgovişte, Buzău şi Constanţa. O parte consistentă a „bejaniei” trupei, vreo douăzeci de spectacole, se pare că va fi la Teatrul „Elisabeta”, o garanţie a acestei promisiuni  fiind şi prezenţa conducătorului acestui teatru particular la conferinţa de presă, unde i-am remarcat şi pe reprezentanţii acelor teatre bucureștene care s-au confruntat recent cu suspendarea activităţii la sediul propriu.

alexander hausvater

Alexander Hausvater

Evenimentul care comută interesul pe latura artisticului în toată această zbatere existenţială este premiera anunţată pentru 20 ianuarie. Cea dintâi premieră a anului. Va avea loc la Teatrul de Comedie. Este vorba de un spectacol girat regizoral  de Alexander Hausvater, realizat cu bună parte a trupei şi invitaţi din afara teatrului, începând cu Florina Cercel. Intitulat Familie de artişti, spectacolul construit printre șiruri de nesiguranță și generozitatea cu care primitoarea gazdă a amânat chiar repetițiile la o producție proprie, are la bază piesa semnată de doi creatori argentinieni, Alfredo Arias şi Kado Kostzer,  „poveste”  simptomatică, într-un fel, chiar pentru condiţia trupei de la „Nottara”. În calea iminentei demolări a casei lor, în avântul şi prefacerea sub semnul tehnologiei, o familie din Buenos Aires rezistă  prin  refugiul în împletirea artelor, retrasă în lumea ei unde valorile au altă rezonanţă… „Un spectacol despre viaţă ca artă de a supravieţui”, ne spune regizorul lui.

Familie de artisti crenguta hariton victoria cocias

Crenguța Hariton și Victoria Cociaș în spectacolul Familie de artişti, în pregătire la Teatrul „Nottara”

Tot pe parcursul conferinţei de presă, s-a dezvăluit și una dintre multele dovezi  de solidaritate din partea publicului iubitor de teatru, anume mă refer la una împlinită deja, acel tur virtual, realizat de domnul Emilian Săvescu în toate spaţiile teatrului, acum părăsite, deja devenind amintire. Am putut să văd în ochii actorilor aflaţi de faţă și licăr de iubire şi  umbrele nostalgiei la vederea filmulețului ce va fi postat și pe site-ul „Nottara”. O problemă este aceea ridicată printr-un veritabil apel de către actorul Ion Haiduc. Rezolvarea ei se află acum pe teritoriul legiuitorului:  problema acordului  locatarilor din imobil pentru consolidarea acestuia. Perspectiva  consolidării  se conturează indubitabil. Deși rămân îndoieli cu privire la gradul în care clădirea ar fi afectată de precedente seisme și la nivelul eventualului risc de prăbușire a ei… Timpul este apoi important factor în toată această ecuaţie. Şi faptele. Care să  readucă efectiv teatrul în propria casă. Se vor putea oare serba aici cei şaptezeci de ani de la fondare? Adepții variantei optimiste, adică toți din teatru și cercul de prieteni acum strânși în jurul lor, mizează pe tehnica înaintată care ar permite restaurarea în maximum doi ani. I-am auzit, în decembrie trecut,  avansând asemenea termene dătătoare de speranță, și pe reprezentanții Primăriei Capitalei.

familie de artisti 3

Imagine din spectacolul Familie de artişti

Părăsind sala (devenită neîncăpătoare pentru toți cei cărora le pasă de soarta prestigiosului teatru) din barul unde a avut loc această animată conferinţă de presă, ochii îmi cad chiar asupra clădirii din Bd. Magheru. Parterul, cu hăul spațiilor până deunăzi înfloritoare, azi abandonate, pare sinistru, incredibil în miezul forfotei citadine. La un etaj superior cineva deretică tacticos prin balcon…

logo revista teatrala radioVezi și: Solidaritate sau Niciodată prea târziu!

Arhiva Teatrul „Nottara”

logo revista teatrala radio

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Reportaj

costintuchilaREPORTAJalexander hausvater,Alfredo Arias şi Kado Kostzer,demolare,florina cercel,grad seismic,ion haiduc,mariana ciolan,monsieur? de Aldo lo Castro,reportaj la teatrul nottara,tango,teatrul nottara,victoria cociaș
Reportaj realizat de MARIANA CIOLAN Conferinţa de presă prin care Teatrul „Nottara” din Capitală inaugurează în 2016 anul teatral a pendulat între lacrimă şi surâs. A fost mai întâi omagiul adus de către cei prezenţi lui George Alexandru, îndrăgitul şi apreciatul actor  care a părăsit această lume chiar în a...