Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

l-om-dada-cronica-de-teatru-revistat-teatrala-radio

L’Om DAdA”, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”, Bucureşti

Suprarealistul Soupault îl definea astfel pe prietenul său, Tristan Tzara – „omul cu cap de perlă”. Iniţiatorul Dadaismului, cunoscut ca militant nihilist, era mai ales un tip sensibil, marcat de plictis şi prizonier etern al sentimentului izolării. Hipersensibilitatea poetului completa însă un inepuizabil simţ ludic. „Arta nu este serioasă – spunea Tzara – indiferent ce aş spune, nu ar avea cu adevărat importanţă”. Aşadar să ne relaxăm şi să ne jucăm!

tristan tzara omul cu cap de perla

O asemenea creativitate debordantă, o bazaconie cu noimă, nu putea să nu îl intrige şi atragă pe Gigi Căciuleanu, un artist obsedat de ritmul realităţii. La limită, toate artele sunt guvernate de muzică. Or, muzica reclamă dansul, expresia supremă a corporalităţii.

Tristan-Tzara-portret-de-Francis-Picabia-1918

Tristan Tzara, portret de Francis Picabia, 1918

În L’Om DAdA, Căciuleanu ne propune să facem cunoştinţă cu sistemul, cu structura din spatele nebuniei, cu rolul integrator şi universal al poeziei („singura stare de adevăr imediat”, cum o definea Tristan Tzara).

Dadaiştii sunt exponenţii celor care fluieră în biserică, ai celor care nu se mulţumesc cu arta semipreparată, „ready to eat”, ci, considerând că „cea mai antipatică e lenea cerebrală” şi că, prin consum, orice limbaj îşi epuizează prospeţimea, personalitatea şi forţa de impact devenind artificial şi steril, se impune un restart, o întoarcere la tabula rasa, o asumare a întâmplării şi a absurdului.

imagini-l-om-dada-tnb-1

Gigi Căciuleanu şi Lari Giorgescu ne sunt ghizi într-un univers aparte, cel al artei care nu exclude şi nu absolvă, ci integrează. Aici, scandarea unor cuvinte acţionează asemenea unor impulsuri nervoase semantice, resorturi ale imaginaţiei, cea mai deplină şi la îndemână formă de libertate. L’Om DAdA este, dincolo de valoarea coregrafică, un demers cultural ambiţios, curajos şi extrem de personal, putând constitui el însuşi un manifest-pledoarie pentru ieşirea din inerţia locurilor comune şi suficienţa comodităţii. A arăta – a articula – a experimenta.

imagini-3-l-om-dada-tnb

Imagini din spectacol. Fotografii de Florin Ghioca. Sursa foto: TNB

Teatru-atelier, un labirint fascinant, o contaminantă aventură în care – nu ştiu de ce – mi-am luat ca punct de sprijin ochelarii de pe nasul lui Gigi Căciuleanu – mostră de absurd, inocent şi dichis. Un spectacol pentru cei care vor să treacă dincolo de rampa lumii. Lari şi Gigi – doi bufoni pedanţi, doi gentlemani care ne şoptesc cu tandreţe: „Drum. Greu. Capac”. Şi noi… îi credem.

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,dadaism,gigi căciuleanu,l om dada cronica,lari giorgescu,răzvana niță,teatrul național bucurești,tristan tzara omul cu cap de perla
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ L’Om DAdA”, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”, Bucureşti Suprarealistul Soupault îl definea astfel pe prietenul său, Tristan Tzara – „omul cu cap de perlă”. Iniţiatorul Dadaismului, cunoscut ca militant nihilist, era mai ales un tip sensibil, marcat de plictis şi...