Prin teatrele pariziene, rubrică de PUȘA ROTH

moliere les femmes savantes comedie saint michel

Théâtre classique 

Până la data de 26 septembrie 2015, la Comédie Saint-Michel din Paris se va juca spectacolul Les Femmes Savantes (Femeile savante) de Molière, în seria „Théâtre classique”.

les femmes savantes afis teatru paris

sigla rubricii prin teatrele pariziene pusa rothDacă vă aflaţi la Paris în următoarea perioadă veţi putea vedea acest spectacol pe 17 şi 24 iunie, ora 19,45, iar pe 20 şi 27 iunie, la ora 18.00. Una dintre comediile cele mai amuzante, populată de personaje burleşti şi ridicole, Femeile savante, a fost pusă în scenă de Amélie Dhée. Distribuţia: Zoé Dounovetz, Antoine Fichaux, Cécile Genovese, Marion Le Bihan, Bruno Richy, Loïc Rottenfus, Isabelle Santos.

les femmes savantes moliere paris

Opera lui Molière nu se circumscrie nici spaţiului dar nici timpului. Ea nu aparţine numai vieţii unei epoci sau a unei societăţi, ci tuturor vârstelor vieţii. Opera lui Molière exprimă trecutul, prezentul şi, în măsura în care omul de mâine va fi moştenitorul omului de ieri şi de azi, viitorul. Aruncând o privire asupra ei, vom observa însă reflectându-se în această vastă oglindă figura Franţei.

les femmes savantes 2

Femeile savante (Les Femmes savantes, jucată pentru prima oară la Palais-Royal din Paris, în 11 martie 1672),  reia  întrucâtva tema  preţioaselor,  una  dintre  preferinţele  lui  Molière. Armande e o „preţioasă ridicolă”,  ostentativă în pedanterie, chiar dacă vârsta ar recomanda-o mai puţin afectată. Mătuşa ei, Bélise – o fată bătrână hrănită cu romane de duzină, trăind aspiraţii bovarice şi având impresia că toţi bărbaţii o adoră. Philaminte, mama lui Armande, este falsa savantă, care se declară  adeptă  a  moralei stoice şi a filosofiei lui Platon,  pe care vrea  să-l  întreacă  şi  să  trimită Academiei un amplu poem, al cărui proiect aşternut pe hârtie ar fi superior Republicii. Se discută de toate, într-un amestec de un haz nebun. Bélise declară că se împacă bine cu atomii şi că „gustă materia delicată”,  în schimb, refuză vidul.  Philaminte e sigură  că luna este locuită de oameni. Armande e convinsă că, împreună cu celelalte două partenere de savantlâc, va aprofunda, pe lângă ştiinţa naturală, „gramatică şi  versuri,  politică,  morală.”  Toate acestea elucubraţii  sunt împărtăşite de Trissotin,  un pedant, ca şi Vadius. Tabloul, deloc răutăcios sau umbrit de vreo urmă de misoginism, este memorabil.

Les Femmes Savantes Dessin par Jean-Michel Moreau

Les Femmes savantes. Desen de Jean-Michel Moreau

„Molière se născuse cu o înclinaţie atât de mare pentru teatru, încâtmoliere a fost cu neputinţă de a-l împiedica să se facă actor. Abia îşi sfârşise studiile în care reuşise în chip desăvârşit şi se însoţi cu mai mulţi tineri de vârsta sa şi cu aceeaşi pasiune luă hotărârea să înjghebeze o trupă de actori pentru a merge în provincie să joace teatru. Tatăl său, bun burghez din Paris şi tapiser al regelui necăjit pe hotărârea luată de fiul său, a încercat să-l determine prin toţi prietenii săi să părăsească acest gând. Nici rugăminţile, nici mustrările prietenilor susţinute de promisiunile sale n-au avut darul să-l convingă”, scrie Charles Perrault în schiţa sa biografică publicată în 1696, aflată în seria „Oamenii mari care s-au născut în Franţa în acest secol.”

Adresa teatrului: La Comédie Saint-Michel (Grande Salle), 95, Boulevard Saint-Michel, 75005 Paris.

Videoclip

pusa-roth

Pușa Roth

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Prin teatrele pariziene

Alte articole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

„Comedia măgarilor” de Plaut

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

„Mizantropul” de Molière la Teatrul Național Radiofonic

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Mata Hari – Dincolo de legendă, cronică de teatru

Allegro, ma non troppo, cronică de teatru

39 de trepte, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

Nicu Nitai, dramaturg, regizor și actor israelian

Florian Zeller

Masca 25, cronică de teatru

Casa cu pisici, cronică de teatru

costintuchilaPRIN TEATRELE PARIZIENEamelie dhee,charles perrault,comedie de saint-michel,femeile savante,les femmes savantes,moliere,philaminte,teatre pariziene,teatru clasic
Prin teatrele pariziene, rubrică de PUȘA ROTH Théâtre classique  Până la data de 26 septembrie 2015, la Comédie Saint-Michel din Paris se va juca spectacolul Les Femmes Savantes (Femeile savante) de Molière, în seria „Théâtre classique”. Dacă vă aflaţi la Paris în următoarea perioadă veţi putea vedea acest spectacol pe 17...