FITO cronica de festival

Desfășurată între 24 septembrie și 1 octombrie 2017, cea de-a XXIII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Oradea a păstrat ca nucleu forte festivalul-concurs de teatru scurt, una dintre cele mai longevive reuniuni teatrale românești, înființată în 1976. Anul acesta, în selecția criticului și profesorului orădean Mircea Morariu, a cuprins 14 spectacole acoperind variate genuri și abordări scenice, prezentate de teatre de stat și de trupe particulare, acoperind o arie geografică de la Satu Mare, Arad, Oradea la Constanța, Tulcea, Galați, trecând prin Piatra Neamț, Cluj-Napoca, Petroșani, Reșița, București. Contrar așteptărilor, și ale publicului și ale specialiștilor, însă, bucuriile estetice din această zonă nu s-au arătat chiar tot timpul. Din păcate, am văzut și spectacole obosite ca formulă (”Cabinierul”, Teatrul de Nord din Satu Mare), spectacole păcătuind cel puțin prin lipsa de măsură la diferite niveluri (”Migraaanți sau prea suntem mulți pe această barcă”, Teatrul de Vest din Reșița, ori ”Alte trei surori”, Teatrul Dramatic din Petroșani), am văzut o actriță cu certe calități interpretative, Cristina Juncu, neinspirat condusă de regie (”Fetița soldat”, Teatrul Național din București), ori o regie care, în pofida unor lucruri frumoase din spectacol, survolează subtilitățile unui text ofertant (”Fat Pig”, Teatrul Dramatic din Galați). Nu a lipsit o zonă de teatralitate incitantă, în spectacole imaginate de regizori ca Alexandru Mușoiu (”M.I.S.A. PĂRUT”), Leta Popescu (”Open”), dar modernitatea acestor spectacole clădite, de altfel, în jurul unor teme de dureroasă sau imperioasă actualitate, nu s-a ridicat la nivelul ambițiilor regizorale ori interpretative. Aș mai spune că experimentul lui Bobi Pricop via Tim Crouch, cu ”Un stejar” (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), a trezit prea slabe ecouri în public. Dar acolo și atunci când s-au manifestat reușite certe, ele au atras și aplauzele entuziaste, repetate ale spectatorilor și aprecierea juriului format din trei reputați critici de teatru, Ion Parhon, Doru Mareș, Octavian Saiu. Astfel, ne-am bucurat, bunăoară, să redescoperim prospețimea unui text prin explorarea lui în profunzimea sensurilor complexe – ”Oleana” de David Mamet – prin strădaniile unui colectiv artistic foarte tânăr, Teatrul ”Jean Bart” , cu interpreți Irina Naum și Cristian Naum, îndrumați de regizorul Vlad Cristache. Ei s-au întors la Tulcea cu premii de interpretare.

Anda Saltelechi în spectacolul ”Pe jumătate cântec”. Foto Remus Toderici

Anda Saltelechi în spectacolul ”Pe jumătate cântec”. Foto: Remus Toderici

Cea dintâi intrată pe… scena festivalului-concurs, Anda Saltelechi, în pofida unor incredibile și impardonabile dereglaje de ordin tehnic (datorate nu doar electricienilor orădeni) ce au dus la întreruperea de patru ori (!!!!) a fluxului reprezentației, a dovedit din plin ceea ce puteți remarca în câteva spectacole independente sau la oricare dintre spectacolele Odeonului, unde, angajată de ”odioasa” Dorina Lazăr, actrița are deocamdată doar partituri de mică întindere dar se vede întotdeauna. A dovedit și acum un simț excepțional al scenei, într-un rol edificator pentru condiția femeii, o sinusoidă emoțională în just balans cu privirea lucid-analitică pe care este construit personajul său, urmărit de la vârsta de cinci ani până la 33, când la rândul ei are o copilă de cinci ani, în monodrama ”Pe jumătate cântec”, semnată și regizată de Crista Bilciu. Actrița – o veritabilă revelație a festivalului orădean! – a fost răsplătită de asemenea cu Premiul pentru cea mai bună actriță.

Ion Grosu în ”Somnambulism”. Foto Remus Toderici

Ion Grosu în ”Somnambulism”. Foto: Remus Toderici

Și Premiul pentru cel mai bun actor este acum și în palmaresul lui Ion Grosu, remarcat în rolul-motor, în jurul căruia este construită atât piesa ”Somnambulism” de Iaroslava Pulinovici, o piesă despre adevăr și fals, despre sinceritate și mistificare în viața individului, cât și miza importantă a spectacolului montat cu acest text de către Alexandru Mâzgăreanu, pe scena de la ”Nottara”.

”Ursul”

”Ursul”

Palmaresul ediției a mai cuprins Premiul pentru scenografie acordat Carmencitei Brojboiu, artist plastic mult apreciat în importante medii ale lumii teatrale din lume, care de astă dată a lucrat pentru teatrul din orașul natal, Teatrul de Stat din Constanța, la spectacolul cu ”Ursul” de Cehov, montat aici de regizorul Felix Alexa. Panourile sale uriașe care încadrează spațiul de joc și înfățișează superbe cadre naturale și portretul supradimensionat al celui plâns de văduva așa-zis neconsolată potențează cu subtilitate comicul complex al personajului feminin care dădea asigurări că-și va sfârși zilele între patru pereți. Și al măruntelor întâmplări din acea odaie, dar atât de pline de tâlc pentru o întreagă umanitate sub pana uriașului scriitor.

Un alt premiu, cel pentru cea mai bună regie, a răsplătit imaginația cutezătoare a lui Cristian Ban care ține cu brio cârma spectacolului ”Orașul nostru”, inspirat din piesa lui Thornton Wilder, dar realizat, cu netrucată implicare afectivă, ca o suculentă docu-drama născută din memoria și vizitarea unor arhive arădene și împlinită cu dăruire vibrantă de actorii Teatrului ”Ioan Slavici”.

cafeneaua-pirandello-2

”Cafeneaua Pirandello”

Trupa ”Iosif Vulcan” de la teatrul-gazdă al festivalului, Teatrul ”Regina Maria”, a intrat deopotrivă în concurs cu una dintre cele mai recente creații din repertoriul propriu, ”Cafeneaua Pirandello”, în regia lui Mihai Măniuțiu, pe un scenariu de Anca Măniuțiu, clădit pe substanța pieselor ”Omul cu floarea în gură”, ”Uriașii munților”, ”Șase personaje în căutarea unui autor”. Este un discurs scenic complex, cu o bogată încărcătură vizuală, de mișcare și auditivă. Un spectacol de mare rafinament, construit cu precizie de filigran, în care fiecare componentă este încorporată organic într-un ansamblu cu puternică valoare ideatică, metaforică, simbolică, filosofică, un discurs scenic guvernat cu ”artă și meserie” de inegalabilul ”vrăjitor” Mihai Măniuțiu căruia, aproape fără a-i simți lucrarea, îi percepi din plin efectul implicării, ecoul acesteia în ansamblul orchestrării și în cel mai mic gest interpretativ, cel mai aparent neînsemnat obiect din scenă, în luxurianța copleșitoare în care totul este fin gândit, în lumina ce cade pe costumul mereu sugestiv, în ”complicitatea” cadrului scenografic la ideile puternice din scenariu… Pentru performanțele sale și ale echipei artistice remarcabile din care fac parte peste douăzeci de actori (ei dovedesc și o impresionantă apetență pentru expresivitate corporală și mimică, firească pentru această trupă atât de bine exersată în musicaluri), alături de coregrafa Andreea Gavriliu, de scenografii Adrian Damian (decor) și Luiza Enescu (costume), de Mihai Dobre (muzica), de Lucian Moga (light-design), spectacolul ”Cafeneaua Pirandello” a primit Marele premiu al FITO.

Dincolo de acest tipar canonic, al piesei scurte, conform noului concept al festivalului orădean, adoptat din 2013 de către actuala conducere a teatrului, acesta trebuie să fie o manifestare cu multiple manifestări artistice și culturale. Așa că, iată, publicului i s-a oferit, în plus, o întreagă suită de alte reprezentații, hors-concours, cele mai multe în sala cea mare și elegantă a teatrului. O oportunitate în plus și pentru invitații festivalului din lumea scenei. Prin ele, spectatorii s-au putut (re)înâlni cu valoroși oameni de teatru bucureșteni, în spectacole ca ”Soldatul de ciocolată” (Teatrul Odeon), ”Drumeția sau despre sexualitate azi” (Teatrul de Comedie), Totul e relativ (Teatrul ,,Nottara”). S-a adăugat prezența lui Emil Boroghină, renăscut la o nouă vârstă fericită a actorului, care a susținut recitalul său de înaltă factură ideatică inspirat din Eugène Ionesco și intitulat ”Béranger”. Am ales să văd și am aplaudat cu toată convingerea alături de un entuziast public un spectacol adus la FITO de Teatrul de Nord din Baia Mare, cu ”Edmond”, după David Mamet. Au plăcut ritmul spectacolului și omogenitatea interpretării, integrarea tehnicii multimedia în substanța subiectului și a caracterizării personajelor. Au mai fost în festival un spectacol pentru copii, un concert folcloric extraordinar, un spectacol stradal nonverbal. Teatrul ”Regina Maria” a venit la această sărbătoare care este în primul rând a orașului cu premiera cu ”Regele cerb” de Carlo Gozzi, în regia lui Alexandru Colpacci și interpretarea trupei ”Iosif Vulcan”, cu alte câteva producții, iar reprezentarea și acest în această ediție a musicalului ”Scripcarul pe acoperiș” a reconfirmat încă o dată vigoarea unei creații la fel de seducătoare și acum, la șase ani de la premieră.

În ambianța și potrivită și primitoare de la Librăria R&R, s-au dovedit tot atâtea întâlniri de mare ținută intelectuală lansarea cărților dedicate regizorilor Liviu Ciulei și Alexandru Tocilescu: ”Ciulei acasă și în lume”, ”Toca se povestește”, ambele scoase la Editura Fundației Camil Petrescu, condusă de criticul de teatru Florica Ichim, îngrijitoarea celor două volume, prezentă la Oradea, precum și lansarea a două noi cărți ieșite de sub tipar chiar în întâmpinarea festivalului, cu titlul ”Teatrul: Intrigă și iubire” (Biblioteca revistei ”Familia”), cuprinzând cronici și alte însemnări și eseuri pe teme teatrale, datorate Elisabetei Pop.

Din păcate, în această ediție nu s-a regăsit componenta internațională prezentă și în titulatura festivalului. Managerul Daniel Vulcu ne-a împărtășit dimpreună cu propria tristețe că lucrurile au stat acum în acest fel și faptul că deja pentru ediția următoare a antamat discuții în vederea aducerii unor spectacole valoroase sau a unor colaborări pentru festival cu un teatru liric vienez, cu un teatru din Polonia și nu numai. Cât despre formula optimă a festivalului, s-a discutat intens și într-un colocviu cu genericul Argumente în favoarea unui festival de teatru scurt. Istoric, deveniri, dominante tematice și estetice. Controverse, organizat în colaborare cu AICT Teatrologie. În general, vorbitorii, reputați oameni de teatru legați cei mai mulți chiar de destinul instituției de spectacol orădene, au susținut actuala formulă festivalieră, adică menținerea competiției de teatru scurt pe scenă și a concursului de creație dramatică de gen drept centrul de interes al festivalului. Editarea în volum a celor mai bune dintre piesele premiate în toți acești ani la concursul de dramaturgie (publicate sistematic în revista ”Familia”) a fost îmbrățișată de scriitorul Mircea Bradu, cel care a fost și directorul teatrului orădean mulți ani. Domnia sa a angajat propria editură să întreprindă acest lucru. S-a lansat, de asemenea, ideea tipăririi unei monografii a festivalului care în 2019 va ajunge la cea de-a douăzeci și cincea ediție. Iar demersul a fost cu nădejde asumat la nivelul conducerii teatrului.

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

Agenda Festivalului Shakespeare (1)

Agenda Festivalului Shakespeare (2)

Agenda Festivalului Shakespeare (3)

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALAnda Saltelechi,carmencita brojboiu,Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea,FITO 2017,ion grosu,mariana ciolan,Pe jumătate cântec,Somnambulism,ursul de cehov
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Desfășurată între 24 septembrie și 1 octombrie 2017, cea de-a XXIII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Oradea a păstrat ca nucleu forte festivalul-concurs de teatru scurt, una dintre cele mai longevive reuniuni teatrale românești, înființată în 1976. Anul acesta, în selecția...