festival-internațional-de-teatru-reflex3

Festivalul Internațional de Teatru „Reflex3” de la Sfântu Gheorghe (18–31 martie 2015) a pornit în spiritul așteptării permisive. Organizatorii au urmărit să invite acele spectacole care reflectă ceea ce se întâmplă în lumea actuală a teatrului: interpretarea clasicilor într-un mod proaspăt, contemporanitate într-un mod rebel și intim, teatru fizic cu o forță șocantă, artă teatrală cu o iluzie totală și reflexie nemiloasă în acelaşi timp.

Teatrul Tamasi Aron Sf Gheorghe

Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe

Prin acest festival, orașul și regiunea au devenit un punct de reper pe harta culturală a Europei. Spectacolele marcante, incluse în programul de la „Reflex3”, au consolidat atitudinea perceptivă de interpretare a publicului, au crescut dorința autoreflectării și au sporit curiozitatea spectatorului, prin faptul că teatrul adevărat îşi redefinește rolul în mod constant. În cele 14 zile, cât a durat festivalul, spectacolele invitate au revoltat, au confruntat și au încântat publicul. În spatele acestor reflectări şi analize, se ascund experiențe de viață comună. Deși realizate în medii culturale diferite, spectacolele au arătat totuși ce înseamnă existența sau acel modus vivendi în Europa Centrală și de Est.  

miranda

Miranda

Programul de la „Reflex3” a oferit un cadru special prin cele două spectacole cu care a început și s-a terminat festivalul: Pescărușul, spectacolul din Serbia, considerat un fenomen teatral, și Miranda, regizat de Oscaras Koršunovas, regizor lituanian cunoscut deja de publicul Festivalului „Reflex”.  „Oprește-te pentru un minut și observă; analizează-ţi propria poziție! Stai liniștit și  priveşte în jurul tău!” – au fost cuvintele regizorului Tomi Janežič pe care actorii Teatrului Național din Serbia le-au preluat şi pus în valoare. Ele sunt exprimarea unor gânduri care rimează cu spiritul Festivalului „Reflex”. Spectacolul Pescărușul, o încercare de a forma un limbaj teatral complex și contemporan, a surprins atât publicul, cât și critica teatrală.

sigla mica reflex3La rândul său, Miranda este un spectacol alcătuit pe baza textului lui Shakespeare din Furtuna,  asemenea unei prisme din care se reflectă absurditatea ultimilor 50 de ani. Peste tot în lume, spectacolul lui Oskaras Koršunovas –  povestea intelectualului închis în propriul apartament şi a fiicei sale –  este perceput de spectatori drept un teatru total. Dintre spectacolele care ilustrează tendinţele teatrului contemporan maghiar, festivalul a găzduit două reprezentaţii din Ungaria şi una a Teatrului Maghiar din Novi Sad, Serbia. Din noua „recoltă“ teatrală românească, a invitat cele mai recente montări ale lui Silviu Purcărete şi Alexandru Dabija, la care s-a adăugat Teatrul Dada von Bzdülöw din Polonia.

Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe, gazda festivalului, a prezentat Hamlet, în regia lui  Bocsárdi László – un spectacol premiat de UNITER. Montarea este o aventură a descifrării de sensuri. În locul unui personaj melancolic, zbuciumat, chinuit, vedem cronica unui Hamlet hotărât, chiar coleric, cu o forță brută. Reacţia personajului principal la nebunia lumii este retragerea în singurătate, o stare în care teatrul poate deveni o insulă, un posibil PUNCT prin care spectacolul se poate lega cu celelalte reflectări teatrale din programul evenimentului.  

Organizatorii „Reflex3” au socotit important să le asigure studenţilor teatrologi posibilitatea de a participa şi în perioada acestei ediţii a festivalului la un workshop. La organizarea acestui Atelier, „Reflex3” a avut drept partener revista de teatru „Spaţiu de Joc”/„Játéktér”, respectiv Programul Mentor al acesteia, care îşi propune să deschidă un spaţiu de dezbatere şi formare pentru tinerii teatrologi. Anul acesta, au participat opt tineri teatrologi şi studenţi din diferite universităţi de teatru sau de artă, de la Bucureşti, Târgu Mureş, Cluj-Napoca şi Budapesta. Aceştia au scris cronici şi alte tipuri de articole – în limbile maghiară, română şi engleză – despre producţiile teatrale şi evenimentele conexe din Programul „Reflexului3”. Atelierul Reflex3 a fost un program sprijinit de Institutul Cultural Român (ICR) din Bucureşti.

festivalul reflex3 sfantu gheorghe

În cele 14 zile ale Festivalului Internațional de Teatru „Reflex3”, s-au putut viziona 19 spectacole, din care nouă au fost producţii selecționate. Dintre spectacolele de studio, câteva s-au jucat în mai multe reprezentaţii. Patru trupe din Sf. Gheorghe au participat la „Reflex3”. În total, la eveniment au venit 13 trupe, din care opt din Polonia, Lituania, Serbia, Budapesta respectiv de la București şi Timişoara.

Modulul principal al Festivalului a cuprins spectacolele invitate, dar,sigla mica reflex3 pe lângă acesta, „Reflex3” a avut și o ofertă bogată de evenimente conexe: concerte ale trupelor locale, alături de două formaţii din străinătate, opt întâlniri cu publicul, în cadrul centenarului Tadeusz Kantor, trei proiecții de spectacole teatrale şi o expoziţie de fotografie din montăriile lui Tadeusz Kantor. Spaţiul Expoziţional de Artă Contemporană MAGMA a organizat un vernisaj care a avut ca motiv central scaunul în arta vizuală.

Sperăm că evenimentul a contribuit la creşterea nevoii de teatru de calitate în rândul spectatorilor şi că „Reflexul” din Sfântu Gheorghe va rămâne un râvnit punct de întâlnire pentru noile specacole contemporane.

În speranţa că ne vom reîntâlni la cea de-a patra ediţie al Festivalului Internaţional de Teatru „Reflex”, vă mulţumim că ne-aţi fost alături.

Comunicat al Teatrului „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe

logo revista teatrala radioVezi: arhiva Festivalul Internaţional de Teatru „Reflex3”

 

costintuchilaFESTIVALURIbocsardi laszlo,festivalul reflex3,hamlet sf gheorghe,lituania,miranda,Oskaras Koršunovas,perscarusul cehov,tadeusz kantor,teatrul tamasi aron
Festivalul Internațional de Teatru „Reflex3” de la Sfântu Gheorghe (18–31 martie 2015) a pornit în spiritul așteptării permisive. Organizatorii au urmărit să invite acele spectacole care reflectă ceea ce se întâmplă în lumea actuală a teatrului: interpretarea clasicilor într-un mod proaspăt, contemporanitate într-un mod rebel și intim, teatru fizic...