mihai malaimare teatrul masca

cronica de teatru tv siglaTeatrul Masca sărbătorește luna aceasta un sfert de veac de existență, prilej cât se poate de potrivit pentru ca Televiziunea Română să difuzeze o piesă scrisă și regizată de Mihai Mălaimare, cel care a înființat și conduce îndrăgita trupă bucureșteană. Luni, 11 mai 2015, Casa de Producție a TVR ne-a oferit un regal aniversar plin de viață, un musical despre iubirea fără vârstă, un omagiu adus eternului feminin.

cafeneaua mihai malaimare teatrul masca

Cafeneaua este un spectacol complet și complex, în care actorii cântă live, mânuiesc marionetele sau spada, fac acrobații și pantomimă, demonstrând varietatea mijloacelor artistice de exprimare pe care sunt capabili să le abordeze. Text, muzică, dans, expresie corporală, toate sunt armonizate și bine dozate într-o reprezentație în care actorul este pionul principal, acțiunea fiind una foarte simplă, inspirată din commedia dell’arte.

dora iftode cafeneaua teatrul masca bucuresti

În Roma interbelică, într-o o cafenea situată lângă celebra Fontana di Trevi, se întâlnesc în fiecare zi șase bărbați de vârste diferite. Ei beau de obicei cafea, sau, din când în când, un limoncello. Sunt plictisiți și apatici, până într-o zi când apare Ea, o frumoasă necunoscută care poposește la un hotel din apropiere și devine astfel clienta cafenelei. Cei șase, interpretați de: Mihai Mălaimare, în rolul lui Pantalone; Sorin Dinculescu, în Pulcinella; Cosmin Crețu, în Brighella; Valentin Mihalache – Arlechino; Aurel Sorin Sandu – Capitano și Andrei Drăgulescu, în Pedrolino, sunt tulburați de apariție și încep o luptă acerbă de cucerire, fiecare folosindu-și talentele și atuurile personale. Trecerea cu repeziciune de la o declarație de dragoste la alta, de la o exprimare artistică la alta încântă spectatorul, momentele de muzică alternând armonios cu cele de dans, acrobații sau pantomimă. La fel de neașteptat cum a apărut, frumoasa necunoscută, interpretată de Dora Iftode, dispare la finele demonstrațiilor de iubire ce-i sunt dedicate. Lipsa ei readuce atmosfera anostă de dinainte. Discuțiile sunt din nou lipsite de conținut, însoțind aceeași cafea sorbită cu poftă, singura plăcere care le mai rămâne alături de regretul de a nu fi întâlnit marea iubire.

cronica de teatru cafeneaua ani bradea

Fotografii din spectacol. Sursa foto: Teatrul Masca din București

Muzica pe care actorii cântă în spectacol a fost scrisă de Paul Urmuzescu, Ion Tugearu a realizat o coregrafie de excepție, iar cascadorul Ion Albu a îndrumat duelul de scrimă. Scenariul și regia artistică aparțin, așa cum am spus, cunoscutului actor și regizor Mihai Mălaimare, iar producătorii echipei TV sunt Sînziana Miloșoiu și Silviu Jicman.

mihai malaimare

Mihai Mălaimare

Teatrul Masca ocupă un loc aparte în peisajul teatral românesc, povestea celor 25 de ani de existență fiind prezentată într-un documentar care a urmat spectacolului, documentar realizat de Nicolae Cozma și intitulat Cele 25 de fețe ale Teatrului Masca. Filmul descrie un traseu sinuos, presărat cu nenumărate obstacole, dintre care cel mai greu de trecut a fost obținerea unui sediu propriu după cincisprezece ani de la înființare. Siliți să joace în tot felul de spații neconvenționale: parcuri, maidane, stații de metrou, actorii au redat de fapt teatrului rolul său originar. Actul artistic adus în stradă, mai aproape de oameni, vorbește despre plăcerea jocului, despre bucuria de a dărui și primi emoție, despre dorința și menirea artistului de a face artă pentru artă, dincolo de toate impedimentele și greutățile de ordin material. „Teatrul ne transformă în oameni și ne apropie de ceea ce înseamnă frumos, drept și bun. Acesta este unul dintre motivele pentru care de 23 de ani jucăm pentru publicul din stradă.” Cuvintele de mai sus apar pe pagina principală a unui blog de promovare a trupei, după un citat din Peter Brook:  „În teatru este vorba despre viață. Acesta este punctul de pornire și nu există nimic mai important. Teatrul este viață.” Și unde este viață mai adevărată decât în stradă? Coborând din turnul său de fildeș, teatrul își redefinește originea, întorcându-se în același timp în locul său dintotdeauna.

teatrul masca 25 ani

Ca dovadă a faptului că membrii trupei au ales să facă un alt fel de spectacol este și conceptul de cafe-teatru, lansat de Teatrul Masca la începutul acestui an. Instalați confortabil la măsuțe, serviți cu o răcoritoare inclusă în prețul biletului, spectatorii pot urmări un cabaret inspirat din Cântecele comice ale lui Vasile Alecsandri, intitulat Parapanghelos. Titlul reprezintă strigătul cu care păpușarii ambulanți de pe vremea lui Alecsandri își încheiau reprezentația și înseamnă adio. O semnificație inversată de actorii de la Masca, pentru care mesajul s-ar traduce prin: bine v-am găsit! Sau, cu alte cuvinte, o metaforă a ciclității vieții, orice sfârșit însemnând de fapt terenul fertil din care se naște un alt început.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVani bradea,casa de productie tvr,commedia dell'arte,cronica de teatru tv,dans,dulcinella,ion albu,limoncello,mihai mălaimare,muzica de teatru,nicolae cozma,Parapanghelos,paul urmuzescu,peter brook,sorin dinculescu
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA Teatrul Masca sărbătorește luna aceasta un sfert de veac de existență, prilej cât se poate de potrivit pentru ca Televiziunea Română să difuzeze o piesă scrisă și regizată de Mihai Mălaimare, cel care a înființat și conduce îndrăgita trupă bucureșteană. Luni, 11 mai...