fits-2014

Vineri 6 iunie. FITS 2014 ia startul. Chiar și pentru cei familiarizați cu forfota, cu agitatia proteică a festivalului ajuns la a XXI-a ediție, primele zile copleșesc întotdeauna. Tensiune la maximum, chiar de la orele dimineții. Și nu doar pe pietonala Nicolae Bălcescu, unde au deja primul dialog Parada Fanfarei din Pisa și London School of Samba, iar după căderea nopții, în Piața Mare, primesc replica Trapeziștilor din Franța, reprezentație de circ la înălțime, la propriu și la figurat.

muzica dans fits

Pornesc în forță două workshop-uri, unul de mișcare condus de o figură de-acum legendară a dansului spaniol, Gelabert Azzopardi, artist septuagenar care peste câteva zile, spre miez de noapte, va prezenta și un recital-lecție, celălalt, intitulat Psihological gesture, este structurat pe teme shakespeariene în coordonarea regizorului rus trăitor în State, atât de îndrăgit pentru creațiile sale pe scenele românești (și pe cea sibiană), Yuri Kordonski, cu care ne vom întâlni seara în public la maestrul său, Lev Dodin. Din mediul facultății sibiene de teatru, destinatar și gazdă generoasă a acestui workshop, aflăm că a fost un incontestabil succes: interes evident, participare intensă din partea actorilor, dăruire caldă, generoasă, din partea regizorului. Și tot din această „sursă”, primim semnalul că, deopotrivă de peste ocean, este așteptat cu adevărată febrilitate dramaturgul și actorul Neil LaBute. Atelierul său va fi urmat de o reprezentație-demonstrație, iar renumitul dramaturg, actor și regizor are programată și o conferință specială.

fits 2014 grafica afis

Expozițiile deja marcate în program vor avea vernisajul succesiv în zilele care au venit. În schimb, față de data fixată anterior, este grăbită întâlnirea cu Wajdi Mouawad, creator canadian de origine libaneză, renumit astăzi în toată lumea, prezent acum pentru prima dată cu un spectacol în România, grație festivalului (iată FITS își consolidează constant această vocație de a stabili punți cu felurite zone culturale !). Au loc una după alta lectura piesei sale Ceruri (premiera a fost în Festivalul de la Avignon) și conferința specială. Suntem pe drum, în autocar, de la București spre Sibiu. Norocoșii, aceia dintre invitați aflați deja în miezul Festivalului, ne spun că totul a fost un superb spectacol intelectual: discurs sclipitor, gând profund, dialog fertil.

intriga si iubire lev dodin

Intrigă și iubire de Schiller, regia: Lev Dodin, Teatrul Malîi, St. Petersburg

Sub emblema FITS 2014, Unicitate în diversitate, triplă provocare chiar la startul secțiunii marilor spectacole. Trei producții, trei creatori viguroși și reprezentativi pentru diferite zone teatrale se revarsă aproape simultan marcând începutul ediției, răspunzându-și în împletirea dintre tradiție și inovație, dintre mentalități și culturi, dezvăluind ipostaze de inspirație, amprente creatoare: Dodin, Purcărete, Mouawad. Deziderat programatic mereu afirmat și împlinit de creatorul și principalul artizan al festivalului, actorul și profesorul Constantin Chiriac, președintele FITS. La Teatrul Național „Radu Stanca” vedem spectacolul-recital Seuls, creat de Wajdi Mouawad, tulburător construct scenic, copleșitor în dimensiunea vizuală și sugestivă, unde se împletesc înzestrările sale multiple de scriitor, actor și regizor, artist plastic și cineast. Spectacol puternic vibrând de clocotul și interogațiile unei lumi în mișcare, începutului de secol XXI, un eseu despre identitate și apartenența la o cultură, despre cuplu și familie, migrație și etnie. Nu toată lumea a gustat spectacolul și nu s-au sfiit să o mărturisească (este și acesta un farmec al FITS-ului). Cei mai mulți au privit ca pe o binecuvântare răgazul de aproape un ceas, spre a ieși de sub imperiul impresiilor strivitoare și a se pregăti de întâlnirea cu altă piesă „grea”, cel mai bun spectacol la renumitul festival moscovit „Masca de aur”, recent încheiat: Intrigă și iubire, în direcția de scenă a lui Lev Dodin, „patriarhul” teatrului rus. La FITS valoarea, excelența sunt regine, dar succesiunea „caratelor” poate să sufoce. Da, festivalul este gândit pentru ansamblul comunității, iar nu la nivelul individului. Deloc întâmplător, a fost aleasă cea mai încăpătoare sală sibiană de spectacol pentru reîntâlnirea cu creația lui Lev Dodin, care a lăsat aici la Sibiu amintirea la superlativ, cu Unchiul Vanea, înfățișat în 2007. Sala arhiplină a urmărit cu o particaiare care se transmitea imediat spectacolul construit dintr-o răsuflare, cum se spune, cu cele două ceasuri și mai bine ale sale. „Din nimic”, pe scena aproape goală la început, crește treptat, cu limpezimea și precizia tăieturii de diamant, sondând tot mai profund în sufletul și conștiința personajelor, prin jocul rafinat al actorilor și semnele unor obiecte simbolice în scenă, o umanitate profundă, perenă universală. Dincolo de povestea de iubire dintre Ferdinand și Luiza, aureolată de fine irizări poetice, de odioasa urzeală de interese politice al cărei nod se află la omniprezentul (la propriu, pe scenă, între realitate și întortocherea gândului) președinte la curtea princiară, și dincolo de o surpinzătoare și viguroasă avertizare contemporană în final. În paralel, Hala Balanța, devenită de mult important loc cultural al Sibiului prin acest festival, era luată cu asalt de publicul doritor să vadă ori să revadă (nu puține cazuri) capodopera Faust, creația lui Silviu Purcărete, a cărei seducție ludică și intelectuală este la fel de proaspătă ca în 2007, când a fost creată și când regizorul a fost încununat cu acel onorant premiu la marele festival din Edinburgh, ceea ce a contribuit, în plus, la consolidarea statutului de emblemă pentru teatrul sibian al acestui spectacol. Aplauze furtunoase, chipuri încântate, preludiu pentru premiera din acest an în festival, cu Oidip, așteptată cu mare interes.

luminarium mirazozo

Luminarium Mirazozo

Atracția numărul unu outdoor, premiera absolută în FITS Luminarium Mirazozo, structură monumentală, gonflabilă care, prin jocuri de lumini, generează o iluzie uluitoare în labirintul orbitor unde se desenează, după contururi rafinate și prin laborioase tehnici, sugestii ce îndeamnă la visare, te tulbură, dar te și liniștesc totodată, în „rătăcirea” de douăzeci de minute ce ți se oferă în acest uriaș balon cu mai multe încăperi „de lumină”, instalație care a ajuns la Sibiu cu încărcătura faimei dobândite din 2010 până acum, de la Gouggenheim până la Opera din Sydney, spun curatorii ingenioasei expoziții britanice.

vernisaj lumea ca teatru stefan câltia sibiu

La vernisajul expoziției Lumea ca teatru, triptic de Ștefan Câlția

Pe simezele FITS, altă premieră: expoziția de fotografie care ne descoperă în alt mod ceea ce a arătat cu prisosință în spectacolele sale, anume că Purcărete „vede enorm”. Este o suită de pasteluri nocturne, expuse în clădirea Primăriei, semne ale hranei sale spirituale pentru creații scenice, „împrumutată” de la Muzeul de Artă din Cluj (reprezentat acum chiar prin directorul Călin Stegerean), unde, toamna trecută, acest împătimit al imaginii a fost convins de prietenii artistici care îl cunosc și sunt fascinați de aplecarea excepțională pentru a-și fixa astfel impresiile. Expoziția lui Silviu Purcărete a primit în festival replica similară a mai tânărului dar atât de matur artistic Radu Afrim, care, la rândul lui, expune acum la Sibiu imagini fotografice prin care ne apropie de unele personaje închipuite pe scenă, de interpreții lor, de ipostaze ale creației. Iar festivalierul care ajunge la sala Thalia și vede la parter această expoziție Afrim, va avea o enormă bucurie în plus, urcând în foaierul de la etaj al Filarmonicii transfigurată și ea, pe timpul festivalului, ca atâtea alte locuri din Sibiu, sub imperativul împletirii artelor. Acolo, tripticul Lumea ca teatru, al maestrului Ștefan Câlția, la un popas dintr-un parcurs prin țară, invită la profundă visare despre teatru, despre oameni, despre epocile trecătoare și mirajul nemărginirii. Pentru mine, unul dintre marile întâmplări ale festivalului de anul acesta a fost șansa de a fi putut ocoli furtuna cu ploaie și fulgere din ziua vernisajului și a mă putea afla în acel ceas tihnit al lansării expoziției în preajma artistului venit special de la Făgărașul natal, împărtășindu-se cu naturalețe coborând, pură, din moși strămoși… Un adevărat regal al vizualului la Sibiu anul acesta, de altfel: Marcel Chirnoagă, cu gravură și desen, și Dan Perjovski, cu ziarul mural devenit și el o emblemă FITS, măști de iranianul Ali Asghar Khatibzadeh și marionete ale Ulyanei Tymoshenko din Ucraina, epitafuri in memoriam Cezar Ivănescu și, nu în ultimul rând, o nouă întâlnire cu artista sensibilă și profundă, fotograful Mihaela Marin, împărtășind cu aceeași delicatețe și, totodată, cu vigoare admirația față de opera lui Silviu Purcărete, anume spectacolul Oidip.

lumea ca teatru stefan caltia triptic fits 2014

Lumea ca teatru, triptic de Ștefan Câlția (fragment)

Impus și recunoscut de-acum și drept spațiu privilegiat al cărții (teatru scris ori subiect de reflecție, dar nu numai al cărții despre/cu teatru), FITS a avut un debut aproape furtunos anul acesta. Într-o singură zi, preț de numai două ceasuri, în Librăria Habitus, spațiu inaugurat ca atare cu câteva zile înaintea deschiderii festivalului, am fost invitați la un veritabil maraton cultural. Au fost acolo alături de organizatori în lansarea acestor volume editori, oameni de cultură deja prieteni vechi ai manifestării sibiene, dar și alte instituții și persoane, cu toții alăturându-se acesteia pentru că apreciază anvergura ei spirituală, calitatea actului cultural sau artistic, cum au declarat, de altfel, explicit ori au lăsat să se înțeleagă nenumărați alți participanți de anul acesta la FITS.

lansare-carte-iulia-popovici-foto-fits-maria-stefanescu

Lansarea volumului Noi practici în artele spectacolului în Europa de Iulia Popovici. Foto: Maria Ștefănescu

Așadar au intrat în circuitul cărții via Sibiu: Noi practici în artele spectacolului în Europa, o carte-experiment poate ca formulă, girată de festival și de experiența în materie a criticului de teatru Iulia Popovici, apoi cu Ioana Malău, în calitate de editor principal, Antologia cu piesele prezentate în secțiunea spectacolelor-lectură, cu varianta originală și traducerea în română, iar cu Ionuț Tomuș, coordonatorul Departamentului de teatru din Universitatea „Lucian Blaga”, drept „ghid” avizat, o foarte valoroasă serie de lucrări destinate studenților, dar și publicului larg, volume despre arta actorului, management cultural, impactul festivalului în oraș și în regiune. Ele reprezintă editarea tezelor de doctorat ale câtorva cadre universitare, legate prin fire trainice și esențiale de festival, ca și această instituție de învățământ teatral născută ca o proiecție minunată a festivalului. Sunt doar câteva titluri dintre cele peste 50 (da, ați citit bine!) de volume, reviste, studii și eseuri care pe zilele festivalului ajung spre publicul cititor la Libraria Habitus ori la Librăria Humanitas, în acest ultim loc menționat, însoțite de spectacole-lectură, moderate de Cătălin Ștefănescu, regizate de Bogdan Sărățean și înregistrate audio de o echipă a Teatrului Național Radiofonic. Este doar una dintre direcțiile către care FITS reușește să canalizeze energii intelectuale și creatoare, să adune ilustre personalități, pilduitoare, din țară și de pe toate continentele.

Mariana Ciolan

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatru

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

 

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUfaits,gelabert azzopardi,intrigă și iubire,iulia popovici,lev dodin,lumea ca teatru,luminarium,mariana ciolan,pisa,samba,saxofoane,schiller,silviu purcărete
• Vineri 6 iunie. FITS 2014 ia startul. Chiar și pentru cei familiarizați cu forfota, cu agitatia proteică a festivalului ajuns la a XXI-a ediție, primele zile copleșesc întotdeauna. Tensiune la maximum, chiar de la orele dimineții. Și nu doar pe pietonala Nicolae Bălcescu, unde au deja primul dialog...