Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

cronica de festival fits 2016

Anul acesta Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a început mai târziu ca niciodată. Pe 10 iunie. Cu genericul „Construind încredere”. Semnalizat de forfota vie, caracteristică, de pe pietonala Nicolae Bălcescu, cea care conduce spre centrul vechi al orașului, dar și din toate punctele nodale reprezentate de sălile Teatrului Național „Radu Stanca”, principala gazdă a acestui festival, de alte numeroase instituții de cultură ale orașului asociate de-acum tradițional festivalului sau, unele, în premieră incluse în perimetrul lui. Chipuri cunoscute de oameni de teatru – realizatori, comentatori, profesori, manageri. Oamenii se revăd, se bucură, evocă amintiri comune ori afișează deplină așteptare de la o ediție foarte promițătoare în prezentarea organizatorilor și din programul festivalului. 452 de evenimente. 2850 de artiști din 70 de țări. Multe chipuri noi. Proaspete, avide. Evident în cunoștință de cauză despre acest unicat, fenomenul festivalier sibian, și la fel de evident cu o totală disponibilitate de a trăi personal aventura, în sensul cel mai nobil al acestui termen care, și el, definește într-un fel festivalul sibian. Remarc și înnoirea staff-ului, o disciplină și o organizare mai bine puse la punct ca niciodată, multă solicitudine, disponibilitate. Cei „vechi”, la fel de devotați precum îi știm de ani și ani, de riguroși, de deschiși.

fotografii fits 2016

Încă din prima zi, s-a instaurat efervescența pluridisciplinară și multiculturală a FITS: varietatea ofertei de carte de la Bookfest și a „ambientului” expozițional marcând câteva din cele 67 de spații de joc ale festivalului; irumperea vie în cetate a exploziei stradale, în vreo șase-șapte ipostaze, una mai atractivă decât alta, adică, începeau deja primele din cele o sută de spectacole așteptate a se desfășura anul acesta în aer liber; demararea dialogurilor și a întâlnirilor culturale și, nu în ultimul rând, deschiderea rând pe rând și în paralel a sălilor de spectacol cu nu mai puțin de 11 reprezentații de teatru pentru această cea dintâi zi de festival. Marcată de focul de artificii la miez de noapte…

Foto grafie de Mihaela Marin

Fotografie de © Mihaela Marin

Am ales să văd un spectacol prezentat la Sala de sport a Liceului „Octavian Goga”, cu sprijinul Institutului Cultural Polonez. A cântărit în favoarea acestei opțiuni impresia bună pe care mi-au lăsat-o de cele mai multe ori la FITS, de-a lungul a aproape două decenii, trupele poloneze, în mod deosebit aceea excepțională pe care o păstrez chiar despre Teatrul Zar, de la cele câteva reprezentații tulburătoare susținute acum câțiva ani în cetatea Cisnădioara. Dar nu aveam cum să bănuiesc că ceea ce înfățișează acum artiștii acestei trupe va adăuga mult peste acea amintire, consolidând-o, îmbogățind-o. Armine, sisters este un spectacol cu o structură profund originală, o dramă muzicală de o factură specială, care, desfășurată într-o penumbră dătătoare de mister teatral, revelatoare de mister existențial, se adresează deopotrivă simțurilor și rațiunii. Creat de Yarosław Fret, actor, director al Centrului Grotowski, fondator al companiei Zar drept o continuatoare a liniei teatrale deschise de marele înaintaș, spectacolul este închinat poporului armean din Anatolia și exterminării acestuia la începutul secolului trecut.

Armine sisters

Armine, sisters

Scenariul spectacolului se bazează pe elemente care amintesc de îngrozitorul genocid, dar vizează mai cu seamă „tăcerea Europei” în legătură cu acest fapt abominabil al istoriei și deschide un larg câmp de reflecție despre ceea ce înseamnă a fi martor și a mărturisi, despre urmările nefaste pe care le poate avea aici și acum nesocotirea „lecției” venind din istorie. Se împlinește printr-un melos de sorginte străveche, muzica liturgică armeană, pe care actorii trupei au aprofundat-o în stagii foarte serioase, susținute alături de muzicieni dintre cei mai apreciați în acest domeniu, maeștri ai cântecului din Iran, Armenia, Anatolia, Istanbul. Acești actori și muzicieni sunt aceia care dau viață spectacolului construit într-o împletire de corporalitate complexă și acest melos, ambele de o expresivitate copleșitoare. Se desfășoară în spațiul delimitat de șaisprezece coloane înalte de patru metri sugerând interiorul unei biserici tradiționale, spațiu contorsionat ca însuși dialogul puternic pe care îl imaginează spectacolul între lumea celor plecați și cei de astăzi, însoțit de numeroase simboluri, ca un poem polarizat între „stele” de lumină și curgerea nisipului peste imaginea metaforică a personajelor. Un spectacol care se urmărește în tăcere, de la care se pleacă în aceeași stare de cufundare în spiritul lui pe care o insuflă publicului, o emoție colectivă care s-a creat și în aceste condiții de festival unde a fost văzut nu de treizeci și șase de spectatori cum este gândit, ci de mult mai mulți, un spectacol care, beneficiind aici de două reprezentații, am putut auzi cum era recomandat călduros prietenilor. Un spectacol care, reunind personalități artistice din mai multe părți ale lumii alături de actorii polonezi, prin această prezență la Sibiu, înseamnă desigur un efort ce aduce încă o dovadă a respectului și aprecierii de care se înconjoară astăzi festivalul. Chiar președintele fondator al FITS, actorul și profesorul Constantin Chiriac, remarca și saluta felul exemplar în care a răspuns invitației domnul Yarosław Fret, care este, totodată, curator al programului „Wrocław – Capitală culturală europeană” anul acesta, tocmai pentru că artistul desăvârșit este dublat de un manager iscusit. De altfel, domnia sa și dl Constantin Chiriac au susținut împreună o Conferința comună dedicată acestui concept cultural, unde moderator a fost criticul George Banu. În plus, de asemenea la invitația directorului FITS, actorul Yarosław Fret, care este inițiatorul și coordonatorul a numeroase proiecte poloneze și internaționale în cadrul Institutului Grotowski, a fost invitat în cea de-a patra zi a festivalului pentru o sesiune-dezbatere dedicată aceluiași concept și programului „Capitală culturală europeană” din cadrul Bursei de spectacole.

forta legamintului foto maria stefanescu

Forța legământului. Foto: © Maria Ștefănescu

Trebuie spus că un al doilea spectacol polonez prezentat, de asemenea, în primele două zile de festival, a avut și el mare impact asupra publicului, după cum am putut să aflu de la aceia care s-au numărat printre spectatori. Inspirat din desenele lui Bruno Schulz și povestirile lui despre al doilea război mondial, intitulat Forța legământului, acesta este regizat de Andrzej și Teresa Welminski, care au realizat în colaborare cu Thomasz Kluz, coordonator de proiecte la Institutul polonez bucureștean, și o emoționantă expoziție-omagiu la adresa lui Tadeusz Kantor, cu desene originale ale acestui novator al teatrului contemporan și fotografii din ultima producție pe care a semnat-o, celebra Clasa moartă, expuse pentru prima dată în România.

LOGO RT CU CHENARCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALarmeni,Armine sisters,cronica de festival fits 2016,festivalul international de teatru sibiu,Forța legământului,grotowski,Yaroslaw Fret
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Anul acesta Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a început mai târziu ca niciodată. Pe 10 iunie. Cu genericul „Construind încredere”. Semnalizat de forfota vie, caracteristică, de pe pietonala Nicolae Bălcescu, cea care conduce spre centrul vechi al orașului, dar și din...