Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

cronica de festival fits 2016

De foarte multe ori, nelăsând să treacă nefructificată nici o ocazie, festivalul sibian a cuprins în programul său mari celebrări la nivelul culturii mondiale, prin producții excepționale ale teatrului-gazdă, Teatrul Național „Radu Stanca”, așa cum a fost, bunăoară, Cumnata lui Pantagruel, acel spectacol de neuitat imaginat cu efluvii de har de către Silviu Purcărete în Anul Rabelais, sau prin alte mari realizări artistice din toată lumea. Nu altfel se întâmplă acum, când omenirea, în pofida (și poate împotriva) scindărilor, disensiunilor, discrepanțelor, opacității în multiple planuri, se află îmbrățișată pentru sărbătorirea celui mai jucat dramaturg al tuturor timpurilor, William Shakespeare, la patru sute de ani de la trecerea lui în eternitate, sub genericul grăitor „Shakespeare lives”.

Constantin Chiriac Foto Maria Ștefănescu

Constantin Chiriac. Foto: Maria Ștefănescu

La Sibiu, fiecare zi de festival începe acum cu gândul către acest zeu al teatrului bogat ca un întreg panteon, a cărui operă se lasă mereu deschisă și îndeamnă ea însăși la noi descoperiri ale sensurilor sale profunde. Începe cu un sonet „spus ca rugăciunea de dimineață”, cum însuși zice Constantin Chiriac, acela care îl și recită înaintea conferinței de presă sau de conferințele speciale. Este ideea domniei sale izvorâtă nu numai din reverența pe care o impune festivalului față de uriașa creație shakespeariană și de copleșitoarea ei posteritate, ci și din pasiunea nestăvilită a domniei sale pentru rostirea stihurilor. Spuse de mai tineri confrați întru iubirea pentru poezie, din țară, dar veniți special pentru acest program și din patria marelui bard comemorat, sonetele lui Shakespeare pătrund ziua sau seara în auzului auditorului, cu un fior aparte, în catedrale și biserici, în dialog emoționant cu recitalurile și concertele muzicale din programul FITS. Și tot grație celor mai tineri actori sibieni, masteranzi la Universitatea „Lucian Blaga”, personajele shakespeariene, costumate în buna tradiție a teatrului elisabetan, au ajuns în piețele centrului istoric, dar și în alte spații publice, răsărite din negura secolelor, într-o suită de scurte happening-uri în coordonarea lui Marian Râlea, intitulată Povestiri după piesele lui Shakespeare.

Povestiri după piesele lui Shakespeare

Povestiri după piesele Shakespeare

Programul „Shakespeare lives” s-a deschis la Sibiu încă din primele zile de festival în colaborare cu British Council, printre invitați aflându-se dl. Nigel Townson, directorul British Council România. Conferința domniei sale, cu titlul Shakespeare din nou și pentru totdeauna, a prefațat la Casa Altemberg care adăpostește astăzi Muzeul de Istorie, seria de proiecții cu grandiosul documentar cuprinzând treizeci și șapte de scurt-metraje, adică unul pentru fiecare din piesele care alcătuiesc astăzi moștenirea shakespeariană, produs de Shakespeare’s Globe în parteneriat cu British Council. Am urmărit și eu un fragment din cele patru proiecții din FITS, fiecare a câte șase ore și jumătate. Acolo, în curtea aceea pavată cu straturi de memorie culturală a orașului, dar și a festivalului sibian, tot ce venea de pe ecranul imens căpăta parcă o încărcătură și mai penetrantă.

Tales After Shakespear's Plays Foto Călin Mureșan

Tales After Shakespear’s Plays. Foto: Călin Mureșan

Istoriile shakespeariene, scene memorabile din tragedii sau din comedii, filmate multe dintre ele chiar în locurile imaginate de marele Will, și „distribuția” unică, cei mai mari actori și regizori ai acestei lumi… Deși eu am picat într-un moment mai relaxat în privința publicului, examinând chipurile acelor câțiva spectatori pe care se întipărea pe măsură ce filmul înainta o încântare de factură specială, nu am putut să nu admir inițiativa aceasta care a generat posibilitatea unor momente de bucurie estetică și intelectuală pentru zeci de festivalieri și sibieni, iubitori de Shakespeare, de teatru, de melodia limbii engleze vechi…

Noaptea bufonilor

Noaptea bufonilor, regia: Alexa Visarion

În acest context, o replică de ținută a venit din partea teatrului românesc prin cel puțin două producții care s-au înconjurat de un interes aparte. Una a fost spectacolul Teatrului Național „Radu Stanca” intitulat Noaptea bufonilor, în regia lui Alexa Visarion, bazat pe propriul său studiu teatral inspirat din Shakespeare și Cehov, ca un omagiu adus Teatrului și Actorului, pentru care și-a luat alături doi actori, cu majusculă și domniile lor, Ilie Gheorghe și Marian Râlea, împreună cu promițători interpreți ai trupei.

A douaspezecea noapte regia Victor Ioan Frunză

A douăsprezecea noapte, regia: Victor Ioan Frunză

Celălalt este un foarte apreciat spectacol bucureștean al lui Victor Ioan Frunză, A douăsprezecea noapte, realizat la Teatrul Metropolis cu echipa de aur a domniei sale, acei tineri interpreți cu care experimentează neîncetat o estetică mereu mai cizelată. Incontestabil, însă, marea așteptare din festivalul sibian în ce privește spectacolul shakespearian a fost legată de Visul unei nopți de vară, în direcția de scenă a lui Tim Robbins. De fapt a fost vorba mai curând de emoția de a fi atât de aproape de această vedetă hollywoodiană cu Oscar și Gkob de Aur în palmares, actor cunoscut fără doar și poate deopotrivă de către cinefilii români din filme precum Mystic River, Player, Top Gun, regizor de film și de teatru.

visul-unei-nopi-de-vara-1

Visul unei nopți de vară, regia: Tim Robbins

De altfel, ca o mare personalitate a cinematografului contemporan, arie pe care festivalul sibian, un festival al tuturor artelor, o dezvoltă tot mai accelerat, a fost înconjurat, ca toți marii creatori invitați la FITS, de o atenție specială, ceea ce s-a materializat prin câteva daruri prețioase pentru publicul festivalului. Este vorba de proiecția din secțiunea „Film”, cu The Shawshank Redemption (1994), unde Tim Robbins figurează în fruntea distribuției, și de invitarea domniei sale în cadrul Întâlnirilor festivalului pentru o conferința specială în dialog cu Irina Margareta Nistor și Cătălin Ștefănescu, cel din urmă realizând și o emisiune tv la Sala Thalia, acolo unde s-a jucat în două reprezentații spectacolul cu Visul unei nopți de vară.

Tim Robbins

Tim Robbins

Realizat cu propria companie teatrală „The Actors’Gang”, după piesa despre care Tim Robbins mărturisește că se numără printre cele mai îndrăgite de el din repertoriul shakespearian, spectacolul este construit ca o feerie unde axul central este dinamica și pitoreasca imagine a fabulosului tărâm al zânelor și elfilor, al visului, al himerei, al jocului mereu repetabil, mereu mirabil. Nu lipsesc elemente de factură cinematografică și tentații moderne, ca prezența continuă a actorilor în scenă, costumarea lor la vedere când schimbă rolurile sau un gust al minimalismului extins în diferite planuri. Acest spectacol poate fi văzut și de bucureșteni în trei reprezentații extraordinare. Vor avea loc în zilele de 22, 23 și 24 iunie, la Teatrul de Comedie. Și pentru ca acest cadou să fie complet, Capitala va avea parte și de un dialog pe viu susținut cu acest mare actor de către valorosul critic de teatru, cercetător și profesor universitar Octavian Saiu, totodată, de mulți ani, moderatorul inspirat și riguros al conferințelor de presă din cadrul FITS.

Vezi și: FITS 2016. Flash 1: O alegere dătătoare de bucurie pentru spectator, cronică de festival

FITS 2016. Flash 2: Lituanienii intră în… scenă, cronică de festival

LOGO RT CU CHENAR

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALBritish Council România,cronica de festival rtr,festival teatru sibiu,fits 2016,globe theatre,mariana ciolan,sonete shakespeare,Tales After Shakespear's Plays,The Shawshank Redemption,tim robbins
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN De foarte multe ori, nelăsând să treacă nefructificată nici o ocazie, festivalul sibian a cuprins în programul său mari celebrări la nivelul culturii mondiale, prin producții excepționale ale teatrului-gazdă, Teatrul Național „Radu Stanca”, așa cum a fost, bunăoară, Cumnata lui Pantagruel, acel spectacol de...