Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

cronica de festival fits 2016

L-am cunoscut pe „făuritorul de vise”, ne-am prins într-un „zbor prin timp”, am constatat, mirați și, desigur, amuzați, că „acesta nu-i părul meu”, am stat alături de „frumoase și talentate” (majorete), am savurat „circ pe ritm de samba” etc., etc., etc…

Parfumul circului de altadata ©Sebastian Marcovici-51

Parfumul circului de altădată. Foto: © Sebastian Marcovici

Locuitorii Sibiului și invitații festivalului au fost aproape non-stop conectați la spectacolul stradal, invitați să participe la bucuria lui, chiar cei în pantaloni scurți, care în Piața Mare făceau mici exerciții de circ. Un record – cele trei sute de reprezentații de anul acesta în spații deschise. Artiștii au sfidat, ca și privitorii lor, ploaia sau amenințarea ei iminentă. Dar numai în pielea coordonatorilor evenimentelor outdoor nu vă dorim să vă fi aflat în aceste zile!

Teatrul si drama pentru publicul tanar Foto Călin Mureșan

Teatrul și drama pentru publicul tânăr. Foto: Călin Mureșan

Noutatea acestei ediții FITS este că au apărut multe lucruri… noi. Iată bunăoară acea platformă de dezbatere de la Librăria Humanitas intitulată Teatrul și drama pentru publicul tânăr, o temă care s-a dovedit atractivă pentru nu puțini oaspeți ai festivalului. Am remarcat pentru aceste discuții vizând o deficiență majoră resimțită la noi dar și în alte părți, o mai veche cunoștință a festivalului, valorosul editor Emile Lansman, alături de alte personalități invitate special pentru această secțiune. Desfășurată în ambianța Librăriei Humanitas, locul de-acum rezervat spectacolelor-lectură, acestă platformă (sigur, într-un fel original structurată) nu a fost nicidecum ruda mai săracă a secțiunii „Spectacole-lectură”, așa cum nici teatrul pentru copii și tineri nu ar trebui să fie socotit o antecameră (ori și mai rău !) în raport cu dramaturgia pur și simplu. Un exemplu bun ni l-au oferit chiar FITS și tânărul regizor Eugen Jebeleanu printr-o producție selectată în program, Alice, realizată la Teatrul Gong cu un spirit tânăr de la tăietura textului inspirat din Lewis Carroll, la jocul actorilor și decor.

ALICE©Mihaela Mari075

Alice de Yann Verburgh, regia: Eugen Jebeleanu, Teatrul Gong din Sibiu. Foto: © Mihaela Marin

Cu o echipă care s-a dovedit că a funcționat excelent – Claudia Domnicar, selecție (interesată programatic de a stabili noi punți de comunicare a teatrului românesc cu zone ale dramaturgiei internaționale mai puțin cunoscute sau necunoscute publicului nostru), Bogdan Sărătean, regie, Cătălin Ștefănescu, moderator, actorii de la Teatrul „Radu Stanca” și studenții sibieni la actorie – interpreți, „asistați” de partenerii Radioului public național, în frunte cu regizorul Mihai Lungeanu pentru înregistrare audio – spectacolele-lectură au fost și anul acesta un centru foarte viu al festivalului, care și-a confirmat și și-a îmbogățit publicul propriu. Munca tuturor a fost cred pe deplin răsplătită de înflăcărarea cu care au fost primite textele, dublată de o animată curiozitate când acestea era semnate de autori precum Anupama Chandrasekhar din India, Declan Greene din Australia, Mikhail Durnenkov din Rusia, Annie Baker din Statele Unite sau Pau Miró din Spania. Rezonante în multe privințe prin temele îmbrățișate. În mod constant, din public nu au lipsit directorii de scenă, ceea ce ipotetic ar putea netezi drumul acestor texte către unele scene. S-au mai citit texte noi și incitante de Bogdan Georgescu și Csaba Szekeley, care nu numai că, la fel ca toate celelalte, fac parte din Antologia de texte 2016, tipărită și anul acesta în bune condiții grafice de FITS, dar au beneficiat, în paralel, și de o înfățișare pe scena festivalului. Este vorba de #minor, producție a Teatrului Național „Radu Stanca”, în regia autorului, prezentă în premieră, respectiv, Apă de mină, un proiect coordonat de Oana Stoica la Teatrul Act din București.

Apă de mină Foto Sebastian Marcovici

Apă de mină de Csaba Székely, proiect coordonat de Oana Stoica, teatrul Act din București. Foto: © Sebastian Marcovici

Întâlnirea nemijlocită cu marile personalități teatrale și nu numai teatrale dintre invitații FITS a fost ca întotdeauna o altă ipostază a spectacolului, a marelui Spectacol în sensul cel mai cuprinzător cu putință, pe care îl încarnează acest festival. Prin Conferințele speciale cred că acest festival oferă o ocazie cum rar se poate întâlni în multe alte părți. Departe de a fi limitative și bazate pe un dialog mai mult sau mai puțin aleatoriu, cum este cazul conferințelor de presă, întâlnirile cu acest generic, și anul acesta, bine gândite, bine pregătite și moderate de George Banu, Octavian Saiu, Cătălin Ștefănescu, ca niște veritabile seminarii sau strălucite prelegeri, s-au constituit în minunate prilejuri de a pătrunde în universul ideatic, de a afla lucruri esențiale despre arsenalul artistic al unor mari creatori. Lucru cu atât mai incitant și mai profitabil, cu cât cei mai mulți „protagoniști” ai conferințelor speciale au fost chiar regizorii și actorii ale căror producții le-am putut vedea și aplauda (nu o dată frenetic) pe scena FITS: regizorul german Thomas Ostermeier, actorul rus Evgheni Mironov, regizorul belgian Luk Perceval, actorul american Tim Robbins. Pentru ultima zi de festival, 19 iunie 2016, este așteptat la o întâlnire de acest gen actorul Victor Rebengiuc. După ce domnia sa va fi primit o stea pe Aleea celebrităților, străjuită de zidul vechii cetăți, de tihnă și farmecul teilor. Așa cum câte o stea a primit anul acesta fiecare dintre marii creatori ai acestui timp pe care am avut privilegiul de a-i asculta făcând excepționale confesiuni, cei menționați deja mai sus, și cum au primit de asemenea regizorii Alvis Hermanis, din Letonia, și Christoph Marthaler din Elveția. Au mai răspuns invitației lansate de festival și au venit în cadrul Conferințelor speciale Iaroslaw Fret, Sorin Alexandrescu, Carol Cusake, Emil Hurezeanu, Vincent Baudriller, Dan Perjovschi, Liviu Varlam.

MARMURA©IMihaela Mari032

Victor Rebengiuc în Marmură de Iosif Brodski, regia: Yuri Kordonski, Teatrul „Bulandra” din București. Foto: © Mihaela Marin

Dacă teatrul e clipă irepetabilă și nu mai trăiește decât în oglinda amintirii, iată că bogăția ideatică a unora dintre aceste conferințe speciale a fost recuperată. Grație unor strădanii conjugate, iar între cărțile lansate anul acesta de FITS putem număra două volume emblematice pentru acest efort de restituire. Convorbiri teatrale, sub semnătura lui George Banu, apărut sub auspiciile Editurii Nemira (colecția „Yorick”, coordonată de Monica Andronescu), însoțit de un foarte bine venit aparat critic, o consistentă prezentare a celor intervievați, reunește parte din dialogurile pe care autorul le-a purtat cu marcante personalități în ultimii trei ani la FITS, nume emblematice, care dau seama de „reputația” acestui festival.

lansare nemira

Lansare de carte: Convorbiri teatrale de George Banu, Editura Nemira

Celălalt volum, restrâns la anul 2015, este intitulat de-a dreptul Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Conferințe 2015 și a apărut la Editura Universității „Lucian Blaga” (ediție de Ion M. Tomuș).

Vezi și: FITS 2016. Flash 1: O alegere dătătoare de bucurie pentru spectator, cronică de festival

FITS 2016. Flash 2: Lituanienii intră în… scenă, cronică de festival

FITS 2016. Flash 3: Shakespeare trăiește frumos la Sibiu, cronică de festival

LOGO RT CU CHENAR

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALalice,apă de mină,cronica de festival rtr,festival international teatru sibiu,fits 2016,george banu,mariana ciolan,octavian saiu,sorin alexandrescu,teatrul gong,victor rebengiuc
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN L-am cunoscut pe „făuritorul de vise”, ne-am prins într-un „zbor prin timp”, am constatat, mirați și, desigur, amuzați, că „acesta nu-i părul meu”, am stat alături de „frumoase și talentate” (majorete), am savurat „circ pe ritm de samba” etc., etc., etc… Parfumul circului de...