Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

fits-2017

Din nou alăturarea pe același afiș al Festivalului Internațional de la Sibiu a unor uriași creatori și companii ilustre din întreaga lume! Compania Phlippe Genty și Théâtre de la Huchette din Franța, Robert Wilson și Mikhail Baryshnikov, marcând un fantastic sezon american, Yamamoto Noh Teatre, cu arta sa teatrală japoneză păstrată peste secole, Marcel Iureș explorând basmul românesc și actorii de la Teatrul Academic de Stat din Rusia Vakhtangov, regizorii Rimas Tuminas și Alvis Hermanis, nonconformistul Pippo Delbono, devenit un obișnuit al FITS, așa cum este la Avignon, și omul-circ, care la fel de dezinvolt merge pe sârmă, evoluează la trapez, face acrobație și jonglerii, adică David Dimitri din Elveția despre care Maurice Béjart spunea că este ”un talent nebun”… Unic în peisajul festivalier mondial, în programul sibian de anul acesta se întâlnesc  trei foarte mari  companii de dans contemporan din Israel  aplaudate în toată lumea: Batsheva-Young Ensemble, Kibbutz Contemporary Dans Company și Vertigo Dance Company care în cei douăzeci de ani de existență ai ei va fi a treia oară la FITS, în dialog cu dansatori nu mai puțin celebri din Argentina, Spania, Coreea, Franța,  și cu Gigi Căciuleanu Romania Dance Company. Doar cu negru pictează Macbeth, o megaproducție Japonia-China, și spectacolele sibiene ”de patrimoniu”, creațiile fabuloase cu Silviu Purcărete la direcția de scenă – Faust, variantă cu un nou protagonist în rolul titular, Miklos Bács, și Metamorfoze, spectacol de poezie, sunet, imagine și mișcare, desfășurat pe o întindere de apă,  inspirat de lirica lui Ovidiu, cel care s-a săvârșit  pe țărmul Mării Negre acum două mii de ani. Acest din urmă spectacol, aflat și el la o nouă vigoare după zece ani de la premiera care a fost la Luxemburg, marchează deopotrivă prin festival un deceniu de colaborare a celor două orașe, Luxemburg și Sibiu, începută în cadrul programului Capitală Culturală Europeană. Toate acestea, față în față cu numeroase spectacole prezentate de Academii și școlile de teatru și cu producțiile unor încă tineri dar robuști sub raport creativ directori de scenă români, artiști complecși, bine cunoscuți și ei de-acum și dincolo de hotare. Sunt doar câteva dintre  atracțiile ediției FITS de anul acesta. Doar în ce privește spectacolele din sălile clasice sau chiar mai puțin convenționale, pe fondul unei expansiuni a spațiului de manifestare a festivalului care dorește pe mai  departe cucerirea și valorificarea altor locuri din oraș și din împrejurimi.

”Faust” regia Silviu Purcărete

”Faust”, regia: Silviu Purcărete

Rămâne generos  spectacolul stradal, care acum face deliciul multor orașe și festivaluri românești, dar, să nu uităm,  în  țara noastră, s-a manifestat pentru prima dată în megafestivalul sibian, unde deține în continuare o supremație netă. Dacă ne gândim doar la cei 68.000 de spectatori care sunt așteptați zilnic anul acesta la Sibiu, dintre care cei mai mulți vor dori să vadă măcar câteva dintre cele  aproape patruzeci de titluri ale programului (unele  beneficiind de multiple reprezentații): scenete dramatice sau alegorii de proporții,  concerte, momente de circ, parade sau ingenioase one-man-show-uri care vor cuceri practic străzile, piețele, parcurile și pitoreștile vecinătăți ale urbei, pe parcursul celor zece zile în diferite momente până târziu în noapte. După cum fabuloase se arată în complementaritatea și însumarea lor celelalte veritabile universuri ale festivalului care îi dau o solidă dimensiune teoretică și ideativă, unică în cultura română: conferințe speciale și spectacole-lectură însoțite de discuții cu autorii și/sau traducătorii, lansarea a mai bine de zece volume, între care antologiile FITS,  târgul de carte, atelierele și laboratoarele destinate tinerilor creatori și studenților, expoziții incitante, o secțiune de film, platforma internațională de cercetare  doctorală în artele spectacolului.

bisericile cu orga FITS 

Ca de fiecare dată în ultimii ani, a 24-a ediție a FITS (9–18 iunie 2017) a fost lansată mai întâi în Capitală printr-o conferință de presă găzduită de Institutul Cultural Francez. A fost o întâlnire consistentă i-am putea spune, pe măsura  acestui festival care crește neîncetat la modul uluitor, cum arată  cifrele la zi comparativ doar cu anul trecut: 503 evenimente  față de 472, cu 71 de spații de desfășurare față de 68, 72 de țări participante față de 70… Au fost invitați și s-au prezentat înaintea jurnaliștilor, reprezentanți ai Ministerului Culturii și Identității Naționale, ai ICR, acum coorganizator, șase reprezentanți ai ambasadelor din țara noastră, cifră record pentru o reuniune nonpolitică, dar expresie elocventă pentru vasta încrengătură de parteneriate internaționale ale festivalului, reprezentanți ai  institutelor culturale în țara noastră, ai  sponsorilor și susținătorilor manifestării. Cu acel prilej, am aflat și ne bucurăm să le putem aminti aici o bună parte din atracțiile acestui an. Și  noutățile absolute. Iată, bunăoară, apariția unei secțiuni Concerte de orgă în biserici săsești din Transilvania prin care festivalul pătrunde pe noi căi ale interculturalității și iradiază într-un fel inedit dincolo de granițele Sibiului, explorarea unui nou spațiu teatral, Fabrica de cultură, și lansarea aici a unui laborator de cercetare unde ”se vor dezvolta idei de tehnologie, artă, formă teatrală, noi moduri de interacționare cu publicul”, o Bursă de spectacole mai ofertantă ca niciodată  sau cele trei spectacole care vor fi prezentate la Academia Forțelor terestre americane. Și nu în ultimul rând, deși într-o altă ordine de raportare la festival, prima aplicație FITS pe telefonul mobil!

Robert Wilson ”Prelegere despre nimic”

Robert Wilson, ”Prelegere despre nimic”

Unic în România prin dimensiuni, deschideri, număr de participanți și de invitați, prin țelurile culturale pe care le sporește an de an, prin felul în care a fost inițiat și condus spre această creștere în progres neîncetat care îl situează pe unul dintre locurile fruntașe între manifestările europene și chiar mondiale de gen (pentru mulți model mărturisit sau nemărturisit, oricum greu de egalat!!!!), FITS – festivalul tuturor artelor de la Sibiu, prin sufletul lui viu care este președintele fondator Constantin Chiriac a reușit să ne mai surprindă încă o dată  prin  intrarea deopotrivă singulară  care a fost făcută pentru ediția din acest an. În mod neașteptat, dar foarte plăcut, căci am întâlnit actorul contopindu-se cu persoana conducătorului de festival, la acea conferința de presă de la București, domnia sa ne-a întâmpinat înainte de orice cu lectura plină de simțire și apăsate accente de semnificație a unei scrisori a lui Einstein către fiica sa. Un apel către inimă și minte menit să pună din start un focus pertinent pe  spiritul festivalului de anul acesta ! El va sta sub semnul iubirii. Dincolo de semnificațiile și trimiterile foarte bogate ale fabulosului program. De altfel, așa cum anul trecut când a fost Anul Shakespeare, domnia sa ca și câțiva tineri actori au rostit înaintea unor întâlniri sau concerte sonetele marelui bard, pentru întregul parcurs al festivalului de acum Constantin Chiriac  anunța că, tot în colaborare cu Universitatea din Leeds, vor fi recitate poeme de iubire din marea lirică a lumii drept uvertura unor manifestări. Ca o fierbinte pledoarie pentru   iubirea ziditoare. Într-o lume tot mai agitată de distructive valuri iradiante de neiubire. O reiterare, poate mai tușantă în această conjunctură clocotitoare mondială, a mesajului dintodeauna al aceastui complex construct vivant care este festivalul sibian, anume de a fi un vast spațiu de întâlnire și multiplă comunicare, un domeniu privilegiat al multiculturalității și cooperării de anvergură mondială.

Vezi: Arhiva Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu

Arhiva Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALDavid Dimitri,Doar cu negru pictează Macbeth,faust,festivalul internațional de la sibiu,FITS 2017,Luxemburg,Maurice Béjart,Mikhail Baryshnikov,silviu purcărete
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Din nou alăturarea pe același afiș al Festivalului Internațional de la Sibiu a unor uriași creatori și companii ilustre din întreaga lume! Compania Phlippe Genty și Théâtre de la Huchette din Franța, Robert Wilson și Mikhail Baryshnikov, marcând un fantastic sezon american, Yamamoto Noh...