Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

fits 2018

Ce am văzut în prima zi de festival sibian? Vă răspund: pasiune. Așa cum de altfel cred că o poate face oricine care, de la orele dimineții când s-au deschis primele expoziții până după miezul nopții, a trecut prin câte a putut să cuprindă din cele aproape 40 (!) de acțiuni ale programului inaugural. Cu ”Pasiunea focului” a îmbrăcat orașul celebra compania stradală Carabosse care ”recidivează” atât de fascinant după ce în 2007 a lăsat o amintire de neuitat. Acum torțele acestor artiști francezi savant și ingenios plasate (uneori chiar într-o mică poveste) au împodobit orașul din Piața Mare până spre alte piațete la fel de populare din centrul vechi, efectiv asaltate la căderea serii de către sibieni și micuții lor, iar la miezul nopții au intrat în dialog luminos cu focul de artificii lansat în exortativ fond muzical pentru a marca deschiderea acestei a 25-a ediții a FITS. Pasiune este genericul de acest an și nu este deloc întâmplător. El dă seama de puterea minții de a-și urma visul, a spiritului de a sonda mereu spre tot mai avântate culmi artistice și culturale, a inimii de a dărui. A dărui semenilor este sintagma-cheie din cuvântul președintelui FITS, Constantin Chiriac, artizanul și mentorului acestui festival unic în estul european prin amploarea manifestărilor, numărul participanților și deschiderile sale către multiculturalitate și profesionalism, la învestirea în prima zi de festival cu titlul de cetățean de onoare al Sibiului. Un titlu acordat de mult în cugetul și sufletul lor nu doar de către sibieni, ci și de prietenii domniei sale din toate cele patru zări culturale ale lumii, admiratorii fabuloasei sale construcții care este festivalul și a ramificațiilor lui în țară și peste hotare. Gestul Consiliului Județean Sibiu care conferă acest titlu onorific își aproprie o solidă și binevenită autentificare.

pasiunea-focului-3

Imagine din spectacolul ”Pasiunea focului”

Pasiune mi se pare a fi liantul dintre cele trei spectacole pe care le-am văzut. Ele validează totodată admirabil dezideratul acestui festival, astăzi – o mare împlinire: caracterul de festival al tuturor artelor. Nu doar prin alăturarea pe afiș a unor producții muzicale, teatrale, coregrafice etc., care există și încă la modul pilduitor!, ci și prin aducerea în fața publicului a unor spectacole construite prin curajoase, provocatoare treceri ale granițelor dintre genuri. Căci despre minunate împletiri între arte și pasiunea de a le sublima la modul convingător și iradiant în produs artistic de calitate este vorba. Greu de calificat și de inclus în tiparul strâmt al unui gen artistic o debordare de energie prin dans, un dans specific zonei Brooklin-ului, dar cizelat în ani de trudă și investire personală, ca artiști și ca oameni, intitulată FLEXN, adus de creatorii lui și de cincisprezece tineri în spectacolul ”American Dance Show”. Povești de cartier de astăzi, cu violență și altercații cu poliția, cu aspirații înfrânte și elanuri nepieritoare, cu muzica ”strigând” la o înaltă cotă a decibelilor aceste patimi cotidiene însoțind mișcarea fabuloasă a interpreților, unde puteai vedea și unele elemente de pantomimă ori chiar ”figuri yoghine”, articulate în scene de… teatru-verité. Ori ce să zici de un spectacol intitulat ”Între cer și pământ” decât că este o placă turnantă între acrobații în aer, jonglerii inedite, înghițire de flăcări, trucuri clasice de circ, toate născute din debordantă fantezie, și momente de cabaret susținute seducător prin dans și cânt de aceiași „circari”, totul ritmat prin comentarii sonore pline de note comice, dătătoare de energie, realizate de un trio instrumental. Un Babel contagios de vesel unde…vorbesc aceeași limbă a ludicului fără hotare opt artiști din Australia, Marea Britanie, Brazilia, Spania, Canada, Germania, Islanda! A făcut aproape înconjurul lumii și a fost primit tot în satisfăcute aplauze furtunoase la Sibiu.

intre-cer-si-pamant-2

”Între cer și pământ”

Primul spectacol văzut a fost din Norvegia: ”Din jale se-ntrupează Electra”. Tragedia antică transpusă în drama psihologică a lui Eugene O’Neill capătă o puternică rezonanță contemporană în acest spectacol prezentat de actorii de la Det Norske Teatret. Este un demers care omogenizează sondarea întunecimilor din mintea eroilor piesei prin cuvântul autorului, redat într-o interpretare rece, distanțată, tăioasă de către actori, cu o muzică de jazz susținută live de un trio de instrumentiști și vocal de către aceiași actori care interpretează cu dramatism sugestiile acestor songuri, ridicate la nivel de metaforă dacă ne referim, bunăoară, la suprimarea prin ucidere a personajelor. De mare rafinament mi s-a părut inserarea în acest demers a filmării live. Este un tușant dialog între imaginea actorului și detaliile faciale ale interlocutorului său, urmărind firul logicii psihologiilor în criză, care potențează sensul și profunzimea scenelor importante ale confruntării dintre personaje. Un spectacol de azi, o poveste eternă a condiției umane. Urmărită în cele trei ore și jumătate cu multă inteligență participativă de publicul care a umplut până la ultimul scaun sala imensă de la Fabrica de cultură.

din-jale-se-intrupeaza-electra-3

”Din jale se-ntrupează Electra”

Și la celelalte două reprezentații la care ne-am referit, desfășurate în spații tot foarte mari – Centrul ”Ion Besoiu” superb renovat, respectiv, sala de sport de la Colegiul Național ”Octavian Goga” – am întâlnit public nu doar numeros, ci și evident dând dovadă că știe la ce a venit, în care invitații festivalului par o cantitate pierdută. Este și acesta un mare câștig al festivalului, pe de o parte, acela de a fi știut să trezească pasiunea sibienilor pentru acest produs cultural excepțional care le stă la îndemână, iar, pe de altă parte, acela de a putea să îl ofere, diferențiat după preferințe, în spații cuprinzătoare, depășindu-se, din fericire, de mult acel stadiu în care locuitorii orașului rămâneau în fața ușilor închise ale marilor spectacole…

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

Aplauze pentru Emil Boroghină, cronică de festival

Craiova în festival

O scenă de-o seară pentru eternitate

Un Hamlet din… Moldova, cronică de teatru

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALcirc,constantin chiriac,elektra,Eugene O’Neill,FITS 2018,mariana ciolan
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Ce am văzut în prima zi de festival sibian? Vă răspund: pasiune. Așa cum de altfel cred că o poate face oricine care, de la orele dimineții când s-au deschis primele expoziții până după miezul nopții, a trecut prin câte a putut să cuprindă...