Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

fits-2018

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), cel mai mare festival al artelor din estul european și unul dintre cele mai mari din lume înseamnă indubitabil o multitudine de festivaluri paralele, constatarea nu e o noutate, și totuși surprinde plăcut de fiecare dată. Întâlnirea reprezentanților din medii formative, bunăoară, poartă de ceva timp chiar o titulatură edificatoare în acest sens: Festivalul Universităților de Teatru și Management Cultural, și există o secțiune Sibiu Book Festival. Și la această ediție s-au constituit într-un adevărat univers particular bine articulat în cadrul programului FITS conferințele susținute de mari personalități – o adevărată academie ce reprezintă în sine un demers remarcabil ce a reunit nume uriașe de pe mai multe meridianele, precum Eugenio Barba, Isabelle Huppert, Matei Vișniec, Michèle Noiret, Wajdi Mouawad, Hideki Noda, Stan Lai și mulți, mulți alții, unii în dialog cu profesorul George Banu, membru de onoare al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru, sărbătorit de festival la cei 75 de ani de viață, alții în dezbateri moderate de neobositul teatrolog și profesor Octavian Saiu, de Irina Margreta Nistor sau de Cristian Mungiu. Se adaugă, în aceeași direcție teoretică, să spunem, lansările de carte și dezbaterile provocate de ele. Au grupat un public dedicat și fidel în jurul lor spectacolele-lectură (program an de an configurat conform unei grile tot mai edificatoare pentru valențele dramaturgiei contemporane și conectarea festivalului la pulsul ei dinamic), cele mai multe animate de prezența autorilor veniți acum din Germania, Franța, Spania, Belarus, China. Au stârnit viu interes în rândul celor interesați proiecte mereu surprinzătoare cum s-a arătat acela intitulat ”Teatru și arhitectura”, care pe parcursul a trei zile a reunit specialiști de top din mai multe țări într-un colocviu subsumat spațiului teatral, expozițiile (de o largă varietate tematică, incluzând de la grupaje de carte religioasă, la kimonourile maestrului japonez Tomita Nobuaki, la oferta celor peste 500 de opere de artă în călătorie virtuală prin proiectul francez Micro-folie” și lansarea în premieră absolută prin FITS a aplicației Google Arts&Culture), proiecțiile de filme care câștigă tot mai mult teren în configurarea FITS, atelierele și workshop-urile conduse de maeștri ai artelor din toată lumea, Bursa de spectacole cu secțiuni de rafinată specializare, cum au fost anul acesta conferințele ”Capitalele culturale europene”, ”Festivaluri în dialog”, ”Întâlnirea marilor coregrafi”. Trebuie adăugate Concertele în biserici săsești din împrejurimile Sibiului, un program particularizat anul acesta de artiști din Germania, Elveția, Portugalia, Norvegia, România.

Foto Sebastian Marcovici-33

Foto: Sebastian Marcovici

Intersecțiile acestora conferă o aură culturală aparte acestui festival în dialog vibrant cu arta spectacolului, în multiple înfățișări – teatru dramatic, operă, concerte de muzică și musical, circ, sute de spectacole prezentate în sălile Teatrului Național ”Radu Stanca”, în fosta Casă de cultură a sindicatelor, superb renovată și denumită Centrul Cultural ”Ion Besoiu”, inaugurat în această ediție jubiliară, în marile săli create prin nevoile și ambițiile festivalului din fostele hale industriale. Prin ele, s-au oferit publicului o oglindă cuprinzătoare pentru activitatea teatrului-gazdă, începând cu spectacolele ”de patrimoniu”, ”Faust” și ”Metamorfoze”, și incitanta premieră cu ”Povestea prințesei deocheate” (despre care am amintit deja în revista noastră), toate purtând marca originalității nepereche a maestrului Silviu Purcărete, oaspete de mare vază la Sibiu, până la producțiile cele mai nou intrate în repertoriu, care dau seama de valori ale noii generație de creatori care își găsesc loc să se exprime pe scena sibiană, invitați de către directorul teatrului, președintele FITS, Constantin Chiriac. Și mai ales imaginea unui dialog viu a teatrului sibian cu scena românească și cu aceea internațională ! (Vom reveni la asta).

Luminarium Katena . Foto Dragoș Dumitru

Luminarium Katena. Foto: Dragoș Dumitru

La ediția din acest an, s-au remarcat în mod deosebit prin consistență și diversitate – manifestările stradale, ceea ce a ridicat sensibil numărul spectatorilor față de edițiile precedente (70.000, zilnic). Ele au avut loc în principal pe pietonala centrală, în Piața Mare și Piața Mică, în Parcul Cetății sau la Subarini, dar nu numai acolo, și amintesc îndeosebi noul spațiul cultural și comercial, Piața Habermann, deschis cu puține zile înaintea primului gong de festival, dar însuflețit cu adevărat și devenit cunoscut localnicilor prin formațiile artistice care au evoluat aici pe timpul FITS. Sibieni sau turiști de toate vârstele au fost atrași, după inclinațiile și disponibilitatea fiecăruia, de spectacole felurite: de divertisment candid și blând – muzicale, teatrale,coregrafice sau de circ, explozii de culoare, sunet, imaginație și voie bună, aproape non-stop – dimineața, la amiază ori după lăsarea serii (Butucada în stil colombian, Dansul frunzelor, Minionii, Magia apei și multe, multe altele), dar au putut descoperi și adevărate provocări cu trimitere la realități problematic contemporane, dacă amintim ”Behind the Wall”, spectacol de dans ca rod al parteneriatului TNRS cu proiectul european ”Voice of Solidarity”, sau ”Crossing Borders”, spectacol coregrafic și dramatic despre toleranță și armonie, identitate individuală, cu participare internațională, realizat ca work in progress sub egida Pan Optikum etc., etc. În aer liber, publicul a mai urmărit concerte ale unor formații renumite prezentate pe scenele instalate acolo ori în ”marș” pietonal între care s-au regăsit faimoasa Fanfară din Cosmești sau Muzica militară a Garnizoanei Sibiu, dar și instalații inedite care îndemnau să te lași pierdut în uimire și călătorie imaginară, cum au fost Labirintul culorilor (Spania) și Luminarium Katena (Marea Britanie), apoi, exercițiile shakespeariene cu numele ”Pădurea sau Povestea celor trei țări”, plăsmuite de sufletul mereu înalt visător al actorului Marian Râlea. Iar Aleea celebrităților s-a îmbogățit în aplauzele invitaților festivalului și ale localnicilor cu alte șase stele ale spiritualității mondiale.

Parada pasarilor exotice - dragos dumitru (3)

Parada păsărilor exotice. Foto: Dragoș Dumitru

Sunt semne care rămân. Și marchează această a 25-a ediție FITS pusă sub emblema Pasiunii. Concept care s-a întrupat în dăruirea ce se remarcă în fiecare dintre miile de produse artistice sau fapte culturale prezentate, în numărul-record al participanților (3.300) sau cel al voluntarilor (aproape 700!), în devotamentul arătat clipă de clipă de board-ul înalt profesionalizat, de întreaga echipă foarte numeroasă și harnică a organizatorilor din toate compartimentele. „Sub semnul pasiunii, am încercat să creștem un festival care era insignifiant și să îl transformăm într- unul dintre cele mai importate din lume. Ați văzut câte trupe și personalități au ajuns și în acest an la Sibiu. Așa cum am promis, nu numai că toate au încântat publicul, dar așteptările au fost depășite”, a declarat președintele FITS, Constantin Chiriac, la închiderea festivalului, subliniindu-i scopul primordial: „Să pună România acolo unde îi este locul, în zona marelui dialog intercultural”.

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

Aplauze pentru Emil Boroghină, cronică de festival

Craiova în festival

O scenă de-o seară pentru eternitate

Un Hamlet din… Moldova, cronică de teatru

FITS 2018. Flash 1: Festivalieri, trecem granițele!, cronică de festival

FITS 2018. Flash 2: Actorii sibieni și teatrul kabuki, cronică de festival

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVAL
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), cel mai mare festival al artelor din estul european și unul dintre cele mai mari din lume înseamnă indubitabil o multitudine de festivaluri paralele, constatarea nu e o noutate, și totuși surprinde plăcut de fiecare dată....