Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

Anul acesta Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a fost puternic marcat în contextul sezonului Franței în România, în derulare între 18 aprilie și 14 iulie, când președintele festivalului, Constantin Chiriac, a dorit să ofere un program francez cu totul și cu totul excepțional. A fost deschis oficial, chiar în cadrul festivalului, printr-o conferință specială la care a venit E.S. Michèle Ramis, ambasadoarea Franței în România, și au fost prezenți de asemenea, Andrei Țărnea, comisarul din partea română al sezonului, François Bloch, director general BRD, principalul susținător financiar, Irina Petrescu, președinta Institutului Francez din București. În cele zece zile de FITS, au ajuns în fața publicului 28 de companii cu piese de teatru, spectacole în săli și în piețele din centrul vechi, de muzică, de dans, chiar cu o caravană culinară, alături de care trebuie menționată prezența unor personalități ale teatrului francez de care am fost mai aproape în spectacolele-lectură sau excepționale conferințe. Dincolo de ecourile pe care le vor putea avea toate acestea în fiecare, există și două proiecte gândite special ”cu bătaie lungă”: un program strategic pentru tineri din ambele țări lansat chiar după gongul final al festivalului și muzeul virtual ”Microfolie Sibiu – hotspot cultural”, spațiu complex de familiarizare cu peste 500 de capodopere aflate în patrimoniul cultural francez, spațiu de învățare prin joc, adus prima dată la Sibiu în 2018 și dăruit acum, cu sprijinul comitetului de mecenat pentru sezonul România – Franța 2019, ca proiect strategic care va rămâne în România.

Din multitudinea celor 76 de spectacole care au ajuns anul acesta la Sibiu le semnalez aici, ca alte minunate cadouri, în cununa festivalului ce a avut ca generic ”arta de a dărui”, pe cele datorate unor creatori care acum au îmbogățit Aleea celebrităților cu încă două stele: regizorul și actorul Emmanuel Demarcy-Mota, directorul Théâtre de la Ville – Paris, și Sidi Larbi Cherkaoui, dansator și coregraf belgian de origine marocană. Sunt spectacole de genuri și facturi diferite, dar generatoare de emoție și de gând înalt, pilduitoare pentru cutezanța creatoare, într-un fel chiar pentru arta de a clădi noi teritorii artistice.

”Izvorul dansului”. Fotografie de Adrian Bulboacă

”Izvorul dansului”. Fotografie de Adrian Bulboacă

Inspirat din dansul tradițional irlandez, ”Izvorul dansului” este creat de Sidi Larbi Cherkaoui, astăzi pe val în… noul val din dansul contemporan european, în colaborare (așa cum face adesea lucrând cu mari companii) cu Colin Dunne. Cei doi coregrafi, care sunt și performeri alături de Michael Gallen și Soumik Datta și sunt compozitorii unora dintre piesele spectacolului, propun o lume de mișcare, descompusă și recompusă în chip miraculos apoi. Este o lume vizuală și auditivă, ale cărei sugestii sunt create live, cu ingeniozitate, cu minuție și rafinament, într-o transgresare lentă de la zgomot la sunet muzical, chiar cu tulburătoare momente de… tăcere. Este un joc subtil între acest ambient delicat deși parcă lipsit de logică, unde covorul special de pe scenă produce sunete prin dansul fizic pe care îl practică Sidi Larbi Cherkaoui, accentuând forța expresivă a brațelor și a picioarelor, suplețea acestora până la contorsionare și linia melodică ludică, zglobie a percuției. Co-producție franco-irlandezo-belgiană, spectacolul, beneficiind de două reprezentații la Centrul cultural ”Ion Besoiu”, a oferit momente de bucurie spectatorilor, așa cum trăiești doar la întâlnirea cu ineditul, de mare încântare produsă de această frenezie a mișcării atât de simplă aparent, dar atât de laborioasă și sugestivă, într-o sincronizare fluidă, o prindere a gândului și a simțirii de la distanță între performer și muzician, un spectacol cu tensiune, cu subtilă ironie și umor delicat, unde nu se mai percep, pentru că pentru acești creatori nu contează!, limitele dintre dans și muzică, dintre sunet și zgomot pentru că totul este armonie.

”Stare de asediu”. Foto Adrian Bulboacă

”Stare de asediu”. Foto: Adrian Bulboacă

După ce a lăsat amintirea unui foarte puternic spectacol cu ”Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello, unde tema teatrului se detașa cu o tulburătoare adâncime, regizorul și scriitorul Emmanuel Demarcy-Mota revine pe scena festivalului sibian cu spectacolul ”Starea de asediu” de Albert Camus, realizat cu teatrul pe care îl conduce, Théâtre de la Ville – Paris, pe a cărui scenă toamna trecută au jucat și actorii din Sibiu în cadrul sezonului României în Franța. Apărută în 1948, la un an după succesul romanului ”Ciuma”, piesa reia și accentuează prin faptele prezentate metafora antitotalitaristă, cu trimitere transparentă însă la franchismul în expansiune. Într-un orășel aparent liniștit, un fenomen cosmic aduce un Dictator-Ciumă care cu ajutorul foarte devotatei secretare-Moartea va impune starea de asediu. Nimeni nu înțelege nimic, dar oamenii rămân indiferenți la început, pentru că fiecare are impresia că nu îl privește personal. Teroarea generează curând frica, dezbinarea. Prin crearea universului sumbru dezvăluit cu o intensitate aproape violentă, descifrăm în montarea lui Emmanuel Demarcy-Mota pertinența unui mesaj actual, într-o foarte gravă tonalitate, dar sinonim cu speranța și renașterea, încarnat de Diego care va rezista în mijlocul coșmarului și, împreună cu logodnica sa cu nume simbolic, Victoria, îi va conduce și pe ceilalți la o victorie comună, echivalentă cu ieșirea de sub imperiul paralizant al fricii și al nepăsării. Scrisă la sugestia lui Jean-Louis Barrault care o și montează în premieră absolută, piesa păstrând alegoria antitotalitară din roman o dezvoltă într-o manieră foarte vizuală în raport cu întreaga dramaturgie camusiană. Regizorul, o dată cu descifrarea conotațiilor și interogațiilor textului cu privire la pericolele care amenință societățile și oamenii de astăzi, creează, la rândul lui un spectacol cu foarte mare impact vizual. Împreună cu scenograful Yves Collet demersul acesta se construiește într-un cadru format din multiple și sugestive spații de joc, pe mai multe planuri și cu un fundal care dinamizează reprezentația și îi dau coerență și o cuceritoare cursivitate, susținută de jocul de înalt profesionalism, omogen, al trupei. ”Recunoaștem aici toate temele din scrierile lui Camus: revoltă și rezistență, libertate și manipulare, curaj sau resemnare, umanitate împotriva pasivității, precum și idealul unei lumi în care și femeile și bărbații beneficiază de avantajele umanismului asumat”, notează Emmanuel Dmarcy-Mota. Este un crez care se regăsește cu bogate nuanțe în spectacolul care a declanșat o vie apreciere la Sibiu, perceput ca o privirea atentă asupra lumii de azi și a omului față cu provocările contemporane, cum a dezvăluit, dealtfel, acest pasionat om de teatru și într-o strălucită conferință, un spectacol intelectual de altitudine. Și aceea un alt prețios dar prilejuit de festivalul sibian.

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

Aplauze pentru Emil Boroghină, cronică de festival

Craiova în festival

O scenă de-o seară pentru eternitate

Un Hamlet din… Moldova, cronică de teatru

FITS 2018. Flash 1: Festivalieri, trecem granițele!, cronică de festival

FITS 2018. Flash 2: Actorii sibieni și teatrul kabuki, cronică de festival

FITS 2018. Flash 3: Ecouri, cronică de festival

Obișnuințe de spectator, cronică de festival

O stagiune sub semnul unui destin exemplar

Idei noi și forme noi la Teatrul ”Al. Davila” din Pitești, cronică de festival

O trecere, cronică de teatru

De ziua lui Brâncuși, cronică de teatru

”Vrăjitoarele din Salem” – ecouri contemporane, cronică de teatru

”Șambelan la viezuri” de Pușa Roth, la Muzeul Național al Literaturii Române din București, reportaj

Matei Vișniec: ”Un pol de modernitate era necesar într-o zonă ca Bucovina”, interviu

FITS 2019. Flash 1: O estetică interculturală, cronică de festival

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

 Arhiva rubricii Interviu

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALFITS 2019,mariana ciolan
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Anul acesta Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a fost puternic marcat în contextul sezonului Franței în România, în derulare între 18 aprilie și 14 iulie, când președintele festivalului, Constantin Chiriac, a dorit să ofere un program francez cu totul și cu totul...