Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

Semne durabile ale unui timp trecător, cărțile lansate anul acesta în cadrul festivalului sibian alcătuiesc  o ”hartă” intelectuală capabilă să arate și ea deschiderile  excepționale de care dă dovadă această manifestare unică în peisajul est-european…

• ”Arta de a dărui”, antologia tematică FITS 2019, datorată Cristei Bilciu, oferă o foarte incitantă direcție de lectură prin textele alese și reconfirmă sensibilitatea deosebită a acestei tinere creatoare de teatru. Cealaltă antologie care, de asemenea, este anual editată în cadrul FITS, Antologia pieselor prezentate în secțiunea spectacolelor-lectură”, se recomandă acum în mod deosebit prin faptul că cele șapte texte incluse aici sunt aureolate de  succesul parizian (și uneori chiar dincolo de hotarele Franței) al autorilor. Selecția este rezultatul colaborării festivalului sibian cu valorosul Teatru Rond-Point, condus de dramaturgul și regizorul Jean-Michel Ribes. Editat la Paideia, volumul, în traducerea Danei Nechit, a apărut cu sprijinul Sezonului Franța – România, care a marcat ediția aceasta de festival, și totodată cu  acela al Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu.

Jean-Michel Ribes și traducătoarea Dana Nechit

Jean-Michel Ribes și traducătoarea Dana Nechit

• Instituția de învățământ superior sibiană, implicată foarte activ în programul festivalului prin cadrele didactice și studenții de la Departamentul de teatru, condus de Ion M. Tomuș, a mai susținut apariția volumelor Conversații culturale”, incluzând interviuri realizate de către profesorul britanic Noel Witts cu mari personalități venite la festival,Managementul proiectelor culturale”, sub semnătura lui François Mairesse, Corp, spațiu și Gesamtkunstwrk” de Alba Simina Stanciu, precum și Drama și teatrul francofon” (volumul II). Aceasta din urmă, totodată proiect în cadrul Sezonului Franța – România, este o selecție de texte realizată de Emile Lansmann, neobosit căutător de condeie inspirate din larga zonă a francofoniei, pe care de mai bine de patru decenii le promovează cu pilduitor sârg prin editura sa belgiană. Volumul, subintitulat ”Forme ale exilului, forme ale rătăcirii”, aduce aproape de publicul intersat de teatru texte inedite, în traducerea semnată de Diana Nechit și Andrei C. Șerban.

Noel Witts

Noel Witts

• În contextul sezonului Franța – România, un capitol foarte consistent nu doar în spațiul editorial, ci în general al festivalului, unde au susținut conferințe și au moderat întâlniri cu importanți oameni de teatru francezi, s-a articulat în jurul personalităților hrănite în cele două culturi, care, și prin FITS, înlesnesc noi punți de întrepătrundere a acestora. Este vorba de George Banu și Matei Vișniec. După o lungă perioadă în care poezia s-a topit doar în prozele, piesele de teatru și uneori chiar în comentarile sale de jurnalist, Matei Vișniec descătușează acum energiile sale lirice în stare pură în volumul de versuri Vi se pare cumva nedreaptă dispariția dumneavoastră?” (Editura Tracus Arte). În plus, a vrăjit de-a dreptul auditoriul unei conferințe ce a însoțit această lansare de carte în festival cu minunate mărturisiri despre traseele, afinitățile, întâlnirile sale de poet. Parisul personal. Casa cu daruri” de George Banu poate constitui într-un fel o emblemă pentru genericul festivalului de anul acesta. Călătoria pariziană a domniei-sale continuă acum în intimitatea locuinței proprii, dar interioritatea devine dătătoare de neîngrădite deschideri spre toate zările, grație memoriei voluntare și, mai ales, involuntare, de ”proustian” declarat, către tărâmul prieteniei ce ar părea fixată în obiecte primite peste tot în lume, dar este însuflețită sub mângâieri și priviri caline. Frumosul aspect grafic al volumului este împlinit și prin fotografiile artistei Mihaela Marin, integrate cu măsură și bun gust în această ”cartografie subiectivă” cu certe valențe literare. Același George Banu, neobosit și în acestă ediție de festival, unde a moderat mai multe întâlniri culturale, a ținut el însuși trei conferințe consonate în bună măsură cu ideea dialogului implicit al sezonului francez  și s-a numărat printre spectatorii cei mai pasionați, a lansat, deopotrivă trilogia Pagini alese”. Aceasta reia texte care au fost deja traduse în română și care, sublinia George Banu cu prilejul lansării, ”au o anumită libertate,  au o anumită implicare pesonală, fără a deveni nici prea profesorale, dar nici prea subiective”. Volumul I, ”Eseuri” (traducere de Ileana Littera și Dana Monah), reunește alături de reflecțiile despre Livada de vișini”, pagini edificatoare pentru imaginea teatrului contemporan, pagini ce aparțin studiului teoretic al teatrului în împletire cu experiența biografică;  volumul II, ”Studii”  (traducere de Cristina Corciovescu, Delia Voicu, Vlad Russo), este dedicat teatrului a l’ italienne, unor artiști priviți ”dincolo de rol” sau unor motive precum acela al supravegherii; volumul III, ”Mărturii”,  adună texte în care autorul părăsește poziția de privitor al teatrului și scrie pentru scenă sau se confesează, evocând chiar ”eșecurile” personale în raport cu teatrul. Toate volumele au apărut la Editura Nemira.

Lansare de carte ”Clipa ca imagine. Teatru și fotografie” de Octavian Saiu. Foto: Paul Băilă

Lansare de carte ”Clipa ca imagine. Teatru și fotografie” de Octavian Saiu. Foto: Paul Băilă

• Editura Nemira rămâne, de altfel, între colaboratorii constanți ai festivalului sibian unde a mai adus anul acesta alte trei volume. Dăruirea de sine” (traducere de Irina Cerchi) este încă o pagină de care poate beneficia publicul român sub semnătura lui de Pippo Delbono, acest copil teribil al teatrului de astăzi și totodată ”poet al timpurilor moderne”, mereu surprinzător, mereu incitând într-un fel sau altul de pe scenă. Corp de piatră, corp de carne. Sculptură și teatru” de Monique Borie, profesor la Institutul de Studii Teatrale de la Universitatea Sorbonne Nouvelle Paris, propune un nou câmp de investigare a legăturilor teatrului cu artele plastice, printr o incursiune, din perspectivă antropologică, în esteticile scenei raportate la corpul viu al actorului (traducere de Mihaela Stan). Clipa, ca imagine. Teatru și fotografie” este un eseu care reconfirmă cultura teatrală excepțională a autorului, profesorul Octavian Saiu, moderatorul a zeci de dialoguri între invitații festivalului sibian și publicul lui, mereu consistente, mereu seducătoare, și ne dezvăluie deopotrivă o sensibilitate aparte a domniei-sale. Volumul explorează universul teatrului ca artă a imaginii și valențele fotografiei ca document, dar și ca fapt artistic în sine.

„Biblioteca” FITS 2019 mai cuprinde volume pe care regăsim numele unor excepționali artiști ca Horațiu Mălăele sau George Mihăiță, cărți semnate de  scriitoarea israeliană Nava Semel, de Chris Simion, Emil Cătălin Neghină, antologia Teatrul și publicul său tânăr” (Editura Timpul) și monografiaFrance-Danse Orient Express” (Institutul Francez din București) – toate lansate prin animate prezentări în fața publicului. 

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

Aplauze pentru Emil Boroghină, cronică de festival

Craiova în festival

O scenă de-o seară pentru eternitate

Un Hamlet din… Moldova, cronică de teatru

FITS 2018. Flash 1: Festivalieri, trecem granițele!, cronică de festival

FITS 2018. Flash 2: Actorii sibieni și teatrul kabuki, cronică de festival

FITS 2018. Flash 3: Ecouri, cronică de festival

Obișnuințe de spectator, cronică de festival

O stagiune sub semnul unui destin exemplar

Idei noi și forme noi la Teatrul ”Al. Davila” din Pitești, cronică de festival

O trecere, cronică de teatru

De ziua lui Brâncuși, cronică de teatru

”Vrăjitoarele din Salem” – ecouri contemporane, cronică de teatru

”Șambelan la viezuri” de Pușa Roth, la Muzeul Național al Literaturii Române din București, reportaj

Matei Vișniec: ”Un pol de modernitate era necesar într-o zonă ca Bucovina”, interviu

FITS 2019. Flash 1: O estetică interculturală, cronică de festival

FITS 2019. Flash 2: Stele pe Aleea celebrităților, spectacole strălucite, cronică de festival

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

 Arhiva rubricii Interviu                                                                                                  

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALfestivalul international de teatru sibiu 2019,mariana ciolan
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Semne durabile ale unui timp trecător, cărțile lansate anul acesta în cadrul festivalului sibian alcătuiesc  o ”hartă” intelectuală capabilă să arate și ea deschiderile  excepționale de care dă dovadă această manifestare unică în peisajul est-european… • ”Arta de a dărui”, antologia tematică FITS 2019, datorată...