gala hop cronica de festival m ciolan

Dincolo de aerul aniversar care a particularizat desigur ediția a XX-a a Galei tânărului actor de la Costinești, deloc festivist, din fericire, ceea ce le-a făcut bine participanților – concurenți și invitați, nu se poate spune că s-au înregistrat în structura și desfășurarea ei schimbări importante. Diferența față de ediția precedentă, când o dată cu investirea actorului și profesorului Miklos Bács în calitate de director artistic, s-au făcut simțite unele mutații în ce privește configurarea probelor de concurs, pregătirea concurenților ș.a., a fost de accent, de intensitate. Astfel, achizițiile precedente, îmbogățite, au sporit perspectivele de apreciere a actorilor aflați pe scena galei – forma de étude pentru proba impusă, atelierele, secvențele foto realizate cu expresii faciale și fragmentele filmate, reproduse și adaptate după celebre pelicule străine celebre. Toate acestea și momentele liber alese, conștiincios și responsabil pregătite, au făcut să putem descoperim anul acesta pe scena de la Costinești profesioniști cu chemare, maturi în abordarea și tratarea temei propuse: Singurătate – Suporabila singurătate a ființei la A. P. Cehov, de nu puține ori cu o privire proaspătă asupra textului cehovian căruia i-au căutat și sensurile adânci, omenescul etern înfățișat de acest doctor al sufletului și posibile rezonanțe contemporane. O surpriză a fost totuși prezența la concurs a doar două grupuri și numărul mai mic de concurenți la categoria ”individual” (12). De situația de la grupuri e de vină neînțelegrea unor candidați la preselecție în ce privește prevederile regulamentului Galei, concurs destinat doar tinerilor actori cu diplomă de licență, în primii cinci ani de la absolvire. Numărul de numai 12 actori la ”individual” a fost decis însă cu bună știință de directorul artistic al galei și de juriul de preselecție. Deși (dacă ne amintim ce mulți actori „flămânzi” după un loc de afirmare are țara asta) poate părea pardoxal, mulți au trecut asta în talerul cu câștiguri ale galei. A vedea evoluând doar câte patru interpreți în trei zile de concurs, și a-i vedea pe toți, în tot atâtea zile, în perechile constituite la proba impusă, pentru public, pentru juriu și chiar poate pentru tinerii actori a adus un ritm care să avantajeze.

Afis Gala HOP 2017

Spre a trece HOP-ul anului 2017, au sosit la Costinești 21 de actori. Ca și anul trecut, dar într-un raport ușor modificat acum, ei sunt ”produsul” a doar două institute de învățământ superior artistic: Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ,,I. L. Caragiale” (12) și Facultatea de Teatru și Televiziune de la Universitatea Babeș-Bolyai (8). O singură excepție, Adrian Dima este absolvent al Facultății de Arte de la ,,Hyperion”. Desigur, într-o perspectivă geografică, lucrurile te fac parcă să uiți că există centre universitare importante, bine reprezentate la gală în anii trecuți, cu actori care au luat și frumoase premii în acest context. Cei care au avut curajul acum și șansa selectării sunt de fel nu doar din București ori Cluj-Napoca, ci și din alte orașe (există chiar o “acoperire” importantă a hărții: Arad, Focșani, Râmnicu Vâlcea, Constanța, Timișoara, Târgoviște, Vaslui, Roșiori de Vede, Brașov, Piatra Neamț, Republica Moldova). Gala HOP nu are legătură directă cu școala unde s-au format concurenții, prezența aici este o opțiune a fiecăruia și reflectă curajul și dorința tinerilor actori de a se bucura de toate provocările și beneficiile ei. Dar stăruie, totuși, întrebarea de ce nu mai vin la Gala HOP mai mulți actori formați și în alte centre unversitare decât cele două menționate…

Proba de sondare la vedere a propriului laborator de creație a concurenților, acel étude de concepție stanislavskiană, impusă cu regim de probă obligatorie de către profesorul și actorul Miklos Bács, i-a arătat și ea mai siguri decât pe concurenții de anul trecut pentru care constituia o noutate absolută. Primind aproape ca pe un bilet la examen, adică de azi pe mâine, una dintre cele trei scene cehoviene, Treplev – Arkadina din ”Pescărușul”, Vania – Astrov și Sonia – Elena din ”Unchiul Vania”, spre a le lucra pe perechi, această ”interpretare a textului dramatic cu scopul de a crea un dialog al acțiunilor”, așa cum o definește directorul galei, a avut și ea darul să dezvăluie mai bine promisiuni ale personalității și temperamentului actorilor, posibilități de înțelegere a rosturilor și menirii profesiei pe al cărei drum s-au angajat tinerii concurenți. Incontestabil, a contribuit la acest efect pozitiv workshop-ul de trei zile cu profesorul rus Veniamin Filshtinsky, un redutabil specialist în materie. După cum și-au pus amprenta și celelalte ateliere asupra unui climat general de studiu care cred că a caracterizat ediția din acest an a Galei HOP. În ochii juriului format din actorii Ana-Ioana Macaria, Bógdan Zsolt, Alexandru Voicu, regizorul Mihai Măniuțiu și producătorul Ada Solomon, în fața directorilor de teatre și a directorilor de casting – căci nu se uită, Gala este și o ”piață” de actori în sensul cel mai bun –, lumini favorabile au adus asupra concurenților probele foto (Adi Bulboacă) și cele filmate (cu strădaniile și priceperea lui Cristian Pascariu, George Bârsan, Andrei Strehan), iar tuturor ne-au adus un plus de satisfacție, de zâmbet, de dovadă a tinereții și a elanului, a capacității lor de rezistență la efortul celor patru zile intense de solicitare complexă și acele ”bonus”-uri, oferite de concurenți, târziu seara, secvențe teatrale sau muzicale, precedând (!!!) repetițiile lor nocturne pentru spectacolul final. Acesta – un regal de actorie, spectacol de mișcare și izbutite momente muzicale, colorate cu umor, subtilitate, ironie și autoironie, cu multă pasiune, pentru care tinerii interpreți au lucrat alături de Ștefan Lupu și Daniel Chirilă (regie, text), și care a făcut ca Gala HOP XX să se termine la o înaltă cotă profesională.

Cosmina Olariu

Cosmina Olariu

Este îmbucurător că nu s-au detectat stridențe de interpretare sau de construcție a recitalurilor individuale, că nimeni nu a sărit calul, cum s-a mai întâmplat câteodată, dar au mai fost vizibile unele stângăcii, ori acea boală ce pare generalizată și greu de eradicat, care este dicția defectuoasă. Am reținut multe evoluții individuale bune și foarte bune, și în mod deosebit am remarcat-o pe Cosmina Olariu. Ea a arătat pregnanță și siguranță pe scenă, nuanțe subtile de interpretare în colajul abil construit (și desfășurat pe tot spațiul de joc) din replici ale câtorva personaje feminine cehoviene de plan secund intitulat ”Mică criză de identitate”. Juriul i-a acordat marele premiu al galei, Premiul ”Ștefan Iorache”, pe care l-a primit, cu o emoție indicibilă, din mâna mestrului Victor Rebengiuc. Apoi, au dat la iveală calități interpretative care i-a adus pe podiumul de premiere pentru ”cel mai bun actor”, respectiv, ”cea mai bună actriță” : Mihai Florian Nițu, în căutarea unor subtile ”corespondențe” cehoviano- shakespeariene între personajele Hamlet și Ivanov, cu recitalul ”Solitudes 30”, și Blanca Doba, sinceră, sensibilă, rafinată în sublinierea trăirilor Ninei Zarecinaia amestecate cu gândurile autorului din scrisori și cu propriile sale reflecții, în colajul intitulat ”Nina după aplauze”, unul dintre cele mai bune ca rezonanță și impact în raport cu cu tema propusă. Un palmares sporit în cazul lui Mihai Florian Nițu de ”Premiul pentru prestanță și rostire scenică”, decis în urmă cu mai mulți ani în focul aprins al galei de către actrița Dorina Lazăr care îl și acordă, iar în cazul Blancăi Doba de ”Premiul 1/10 pentru TIFF”.

Mihai Florian Nițu

Mihai Florian Nițu

Premiul special al juriului, Premiul,,Sică Alexandrescu”, i-a revenit carismaticei actrițe Marcela Nistor, care a știut să ajungă la inima publicului cu recitalul ”Nu știu ce”, inspirat din corespondența dintre Cehov și Lika Mizinova și din piesa ”Pescărușul”, bine articulat și adus, cu umor, cu gingășie și adevăr artistic spre datele de experiență personală. Calitățile ei au trecut nu doar rampa, ci și ecranul, căci în urma votului celor care au urmărit gala în transmisie pe Internet ea s-a înconjurat de aprecierea publicului care i-a dat premiul de interpretare feminină.

Marcela Nistor

Marcela Nistor

Am apreciat în mod deosebit apoi evoluția actorilor clujeni în proba de grup cu ”De ce, Anton Pavlovici Cehov?” – adaptare inspirată după ”Mașinăria Cehov”, o versiune scenică inteligent decupată din textul lui Matei Vișniec, capabilă să dea seama de sensurile cehoviene subtil învăluite de metafora, de interogația, de frisonul poetic al dramaturgului român. Actorii Cosmin Stănilă, Irina Sibef, Nicole Burlacu, Alexandru Mihai Popa, Radu Dogaru au dat relief personajelor întruchipate, relației dintre ele, într-un spectacol cu ritm și profunzime, sub îndrumarea colegului lor, regizorul Cătălin Bocârnea. Spectacolul a cucerit atât Premiul ”Cornel Todea”, acordat de juriul de specialiști, cât și premiul publicului decis prin vot online, acesta din urmă, la categoria ”cel mai bun actor”, revenindu-i lui Cosmin Stănilă. Poftit alături de interpreți la premiere, tânărul regizor a rostit îndemnul lui către confrați de a lucra în facultate cu colegii actori, ceea ce a sunat ca un apel frumos, dezvăluind o posibilă pistă către acele forme noi pe care și le doreau personajele lui Cehov și rămân un deziderat emblematic și pentru Gala tânărului actor. Toți premiații Galei HOP 2017, ca și cei de anul trecut, sunt așteptați la un festival european al artelor. Au fost invitați public de către europarlamentarul Mircea Diaconu, acolo, pe scena Galei tânărului actor unde și domnia sa a triumfat, ca actor, strângând la piept unul dintre trofeele acestei competiții în varianta ei antedecembristă.

OBSESII.-foto-site-arcub.ro_

”Obsesii”. Foto: ARCUB

Sunt sigură că mulți dintre cei prezenți la Gala HOP au reținut pentru propria încântare ori cu scopuri mai concret legate de viața de zi cu zi a teatrului și poate a filmului multe alte nume. Cred că fiecare concurent s-a priceput și a fost ajutat să-și arate părți bune. Într-o gală care s-a rotunjit cu două spectacole invitate, emoționantul onewoman show ”Obsesii”, susținut de Cerasela Iosifescu, și exercițiul împlinit de actorie complexă arătat de absolvenți la UBB în spectacolul intitulat ”O femeie”, în regia Andreei Gavriliu. Și de munca de o discreție exemplară, fără odihnă și fără a precupeți nici un efort, a unei ”armate” formate din membrii staff-ului organizatoric de la UNITER, începând cu Aura Corbeanu, director executiv și Doina Lupu, coordonator program, alături de fotografii Andrei Gîndac și Maria Ștefănescu, de cei care au asigurat transmisia live, de tehnicieni, de mașiniști…

Ajunsă în ceas aniversar, Gala HOP a avut parte în mod firesc de mai multe (re)definiri ca în alți ani. Explicit ori implicit, din partea celor responsabili pentru înfăptuirea ei, pentru atingerea țelurilor propuse, din partea fiecărui participant, ca să nu mai vorbim de aceia care sunt beneficiarii principali, tinerii actori. Pe site-ul galahop.ro o întreagă ”colecție” aproape copleșitoare de declarații de iubire față de ea și fața de meseria de actor pe care o slujește, de mărturii ale celor care s-au situat în fața acestui HOP, mai ieri și a celor de azi. Efectul global este al unei istorii recente în gânduri. După cum fiecare ediție în cei douăzeci de ani a fost o oglindă a respectivului moment teatral. Desigur nu perfectă, nu exhaustivă. Dar fiecare HOP a dat seama de spiritul momentului, de curba devenirii statului profesional, de locul actorului în vremea sa. Azi, un profesionist care trebuie să fie pregătit pentru multiple răspunsuri, în teatru sau în film, să se descurce în hățișurile unui sistem instituțional complex… Vă îndemn la lectură, la parcurgerea acestei să-i zicem documentații care cuprinde profilul actorilor, note de presă și revista Thespis bine întocmită de studenți sibieni, albume foto și video de la preselecție și din concursul-festival etc. (Dan Boicea, coordonator galahop.ro) – nu veți regreta. Este un material important ca temelie și pentru proiectatele Club și Fundație HOP, inițiativă lansată în zilele Galei de însuși, dl. Ion Caramitru, președintele UNITER.

Vezi și: Flash 1 Gala HOP 2017: ”Când amintirile-n trecut…”, cronică de festival de Mariana Ciolan

Flash 2 Gala HOP 2017: Din viața… unui concurent la HOP, cronică de festival de Mariana Ciolan

Vezi: Arhiva Gala HOP

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

Agenda Festivalului Shakespeare (1)

Agenda Festivalului Shakespeare (2)

Agenda Festivalului Shakespeare (3)

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALcerasela iosifescu,Cosmina Olariu,cronica de festival,cronica de festival rtr,gala hop,hop 2017,tineri actori
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Dincolo de aerul aniversar care a particularizat desigur ediția a XX-a a Galei tânărului actor de la Costinești, deloc festivist, din fericire, ceea ce le-a făcut bine participanților – concurenți și invitați, nu se poate spune că s-au înregistrat în structura și desfășurarea ei...