fest fdr 2014

La ediția din acest an, Festivalul European al Spectacolului Timișoara – Festivalul Dramaturgiei Românești – eveniment organizat de Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei și al Consiliului Local al Municipiului, în parteneriat cu UNITER și ICR – a fost structurat de echipa teatrului, manager – regizor Ada Lupu Hausvater, pe două module: Festivalul Dramaturgiei Românești (14–18 mai 2014) și Festivalul European al Spectacolului (10–17 iunie 2014).

Criticul de teatru Oana Borș, selecționer FDR, propune abordarea dramaturgiei românești ca pe o reinterpretare, din perspectiva și prin prisma spectacolului care, inevitabil, este cel de aici și de acum. „Locuim fizic și spiritual într-o lume a pluralității. O lume a punctelor de vedere. O lume a reinterpretării. Mi s-ar părea un câștig dacă, și pe scenă, într-un festival de teatru, i-am îngădui să se manifeste ca atare” – afirmă selecționerul.

sanziana si pepelea teatrul national cluj alexandru dabija

Sânziana și Pepelea, Teatrul Național din Cluj-Napoca. Foto: Nicu Cherciu

O astfel de reinterpretare este spectacolul Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, prezentat în FDR de Teatrul Național Cluj; regizorul Alexandru Dabija rescrie scenic feeria și aduce în prim-plan, prin personajele care aparțin folclorului românesc – la Alecsandri, plasate într-o atmosferă comic-parodică – aspecte legate de mentalități contemporane, dar cu rădăcini într-un corpus cultural arhaic, popular. În spectacol, este satirizat cu accente grotesc-comice un fatalism românesc răspândit din individ în individ, până ce ajunge să contamineze și structurile și instituțiile sociale. Primit cu ovații la Timișoara, spectacolul Naționalului din Cluj este unul atașant pentru public, grație inteligenței teatrale a regizorului și a interpretării actoricești impecabile; trupa comunică admirabil, protagoniștii sunt susținuți de energia ludică debordantă a Corului, iar muzica interpretată live – semnată de Ada Milea și Anca Hanu – însoțește spectatorul și după ce pleacă din teatru.

imagini-din-spectacolul-solitaritate-de-gianina-carbunariu

Solitaritate

Fără menajamente, direct, se adresează publicului și Solitaritate, spectacol de Gianina Cărbunariu – coproducție a Teatrului Național „Radu Stanca” și a Teatrului Comunității Franceze Bruxelles, în colaborare cu Festivalul de Teatru de la Avignon, ediția 2014, în cadrul proiectului european Orașe pe scenă. Cu o distribuție bine exersată, cu un spațiu de joc flexibil, construit pe module, în acord cu dinamica montării, cu elemente de recuzită simple și o scenotehnică folosită riguros, Solitaritate impune și atitudinea Gianinei Cărbunariu față de lumea pe care o traversează. Textul pentru scenă are o structură fragmentară sub aspectul acțiunii, dar personajele aparțin aceluiași spațiu românesc, în care autoarea-regizor ne include; e o lume a tensiunilor și conflictelor nerezolvate, de la cele din familie până la cele ale comunității, oameni care nu-și vor găsi liniștea – nici măcar în mormânt(!), până când nu-și vor asuma adevărul propriilor istorii. Asta lasă să se înțeleagă și unul dintre momentele spectacolului în care Diva teatrului, puțin și informatoarea Securității pentru a reuși în carieră, interpretată cu umor nuanțat de Mariana Mihu, se războiește din sicriu (literalmente!), cu actorii din trupă, cu fiul, cu lumea toată, pentru a-și compune o posteritate bine fardată. Fără curajul și înțelepciunea de a ne înțelege trecutul, cu atât mai mult pe cel recent, ratăm prezentul, iar posibilitatea de a ne cunoaște, și chiar forma identitatea, este una dintre trăsăturile teatrului, așa cum îl gândește și-l propune Gianina Cărbunariu, regizor dublat de dramaturg.

tipografic-majuscul-comunism-urmarire-informativa-europa-libera

Tipografic majuscul

„Cred că tinerii au nevoie de modele pe care să le înțeleagă, iar Mugur Călinescu este, în acest sens, un model de atitudine necesar” – scrie Gianina Cărbunariu despre eroul spectacolului său Tipografic majuscul, prezentat în FDR, la Timișoara, o coproducție dramAcum și Festivalul Internațional de Teatru de la Nitra, în parteneriat cu Teatrul Odeon. Autoarea s-a documentat, studiind dosarele Securității, despre cazul elevului minor Mugur Călinescu urmărit și anchetat de poliția politică a regimului comunist din România, la începutul anilor ’80, pentru delictul de exprimare a revoltei – inscripții pe ziduri; după ce a fost descoperit, este continuu supravegheat și interogat de Securitate, iar după doi ani, în 1985, se îmbolnăvește de leucemie și moare. Spectacolul este unul de o puternică teatralitate, emoționant și care, la Timișoara, s-a bucurat de o receptare specială.

Prezența Teatrului Odeon la această ediție a FDR, ediție plasată în zilele unei campanii electorale atât de agresive și în dezinteresul iresponsabil al actanților politici față de cetățeni, m-a dus cu gândul la o altă premieră a Odeonului, din această stagiune, Titanic vals de Tudor Mușatescu, în regia lui Alexandru Dabija; ar fi fost o minunată ocazie pentru timișorenii cu bune obiceiuri teatrale de a se delecta cu un spectacol „de zile mari” al trupei teatrului.

efectul genovese alina nelega targu mures

Efectul Genovese, Teatrul Național din Târgu Mureș

În spectacolul Companiei „Liviu Rebreanu”, Teatrul Național Târgu Mureș, regizorul Gavril Cadariu își determină spectatorii să fie martori activi, să simtă și să gândească împreună cu eroii din Efectul Genovese. Piesa Alinei Nelega pune în discuţie acceptarea minciunii și contaminarea prin supunere – „capul plecat, sabia nu-l taie”, răbufnește revoltată Silvana, studentă la jurnalism, împotriva tăcerii părinților, a aranjamentelor sociale, a mizeriei cotidiene, împotriva menținerii aparențelor de civilitate, a negocierii „zilei de mâine” întru salvare biologică, dar a angajării viitorului într-o rețea de trecute complicități, fără ieșire și fără speranță. Tensiunea montării este dată de plasarea actorilor în imediata apropire a publicului, într-un spațiu de joc configurat ca arenă, astfel încât relațiile dintre personaje – o familie din clasa de mijloc a României acestor timpuri –, reacțiile lor, spaimele ascunse, adevărurile crude nu pot fi evitate de spectatori. Nu ne putem preface că nu am văzut, că nu știm, că nu este vorba și despre fiecare dintre noi; mai mult, instalația scenografului și artistului plastic Jozsef Bartha este fragmentul de trecut care ne revelează prezentul. Cu o forță a prezenței dozată atent în registrele folosite, cu accente patetice în monologul interpretat, dar fără a cădea nicio clipă în ridicol, Cătălina Mustață dă personajului său adevăr, autenticitate – o violonistă, Adina, mutilată de Securitate pentru că a strigat adevărul către sală în timpul unui concert, fără putință de a-și urma cariera promițătoare cu degetele rupte; soție și martoră a căderilor, a tranzacțiilor încheiate de bărbatul vieții sale, ajuns acum la o poziție înaltă în spațiul public. Din tot acest „frotiu” de viață arătat, răzbate nevoia de solidaritate umană, de compasiune, de sănătate morală; și acestea, sunt tot mai departe de noi… De aceea, piesa Alinei Nelega și spectacolul Efectul Genovese se „încasează” greu.

pisica verde unatc

Pisica verde, UNATC

Programul FDR al actualei ediții a mai cuprins și un spectacol pe textul lui Elise Wilk, Pisica verde; autoarea prezintă, cu o bună cunoaștere a temei și a construcției dramatice, destinele a șase adolescenți obligați să se maturizeze singuri, fără sprijinul părinților, debusolați în fața tentațiilor și cu o imensă nevoie de afecțiune, de a fi iubiți și de a iubi. Producție a UNATC, montarea este în regia lui Cristian Juncu care excelează, și de astă dată, în lucrul cu tinerii actori, absolvenți – clasa Adrian Titieni.

Tot un spectacol de atitudine este și Carpathian garden de Radu Iacoban, Godot Café Teatru, București, de asemenea prezentat în FDR, în care actorii Tudor Aaron Istodor și Radu Iacoban dau personajelor întruchipate dimensiune comică; amuzant, spectacolul ar fi avut de câștigat printr-o condensare riguroasă a textului și renunțarea, chiar, la momentul final.

Chiar dacă afișul festivalului a avut și prezențe nesemnificative – puteau lipsi Bucharest Callling de Peca Ștefan, Dontcrybaby de Catinca Drăgănescu și Eugen Jebeleanu, Dreaming Romania de Mihai Pintilei- Jebenițan sau Punctul triplu de Bogdan Georgescu, iar publicul nu ar fi avut nimic de pierdut! – evenimentul s-a impus ca o necesară radiografiere a posibilităților dramaturgiei românești de a însufleți energiile creatoare ale actorilor și regizorilor, a capacității spectacolelor pe texte românești de a intra în dialog cu publicul.

Crenguța Manea 

rubrica istoriile subiective

La rubrica Istoriile subiective ale unui spectator ușor de fermecat de Crenguța Manea:

Ion Caramitru despre Prospero

Constantin Chiriac: „Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu aduce o imagine extraordinară României”

Dragoș Galgoțiu: „În ultimul timp, teatrul pe care-l fac este un fel de operă teatrală”

Măsura dreptății omenești Shakespeare al fiecăruia… și al lui Silviu Purcărete

Dimény Áron: „Încerc să găsesc acel adevăr important de care are nevoie fiecare reprezentație”crenguta manea rubrica rtr

Răul iremediabil, cronică la spectacolul Făptași, Teatrul German de Stat din Timișoara

Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule? – Alexandru Dabija, reportaj cu ocazia premierei de la Teatrul Act

Căutându-l pe Molière, interviu cu regizorul Tompa Gábor

Așteptat cu entuziasm Dorina Lazăr despre Fabulamudi. Playwriting Europe – Conect2Act 2013

Vezi și:  De la Arlechin – Metamorfozele spaţiului scenic, realizator: Crenguța Manea

Cheful se consumă, spaima rămâne!cronică de Crenguța Manea la Leonida Gem

Session „Lut” de Marijke Schermer, în premieră la Teatrul Național Radiofonic

„Bacchanalia” de Goran Stefanovski, la Teatrul Național Radiofonic   

costintuchilaISTORIILE SUBIECTIVE ALE UNUI SPECTATOR UȘOR DE FERMECATadrian titieni,alexandru dabija,cătălina mustață,cristian juncu,cronica de teatru crenguța mnea,efectul genovese,fest 2014,festivalul dramaturgiei românești,frd,gianina cărbunariu,radu iacoban,sânziana și pepelea,solitaritate,UNATC,vasile alecsandri
La ediția din acest an, Festivalul European al Spectacolului Timișoara – Festivalul Dramaturgiei Românești – eveniment organizat de Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei și al Consiliului Local al Municipiului, în parteneriat cu UNITER și ICR – a fost structurat de echipa teatrului, manager –...