Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

roma caput culturae teatro belli

rubrica roma caput culturaeTeatrul Belli din Roma a reluat, în perioada 5–17 mai 2015, unul dintre textele cele mai cunoscute şi mai pline de umor scrise şi interpretate de cuplul Franca Rame-Dario Fo: Coppia aperta, quasi spalancata

Personajele principale sunt întruchipate de Antonio Salines şi Francesca Bianco, şi ei ca şi predecesorii lor căsătoriţi şi în viaţa de zi cu zi, protagonişti în urmă cu câţiva ani ai unui alt text de succes al lui Dario Fo, Chi ruba un piede è fortunato in amore

Regia spectacolului este semnată de Carlo Emilio Lerici, care a montat deja cu cei doi actori şi spectacolele La versione di Barney şi Il sogno di Ipazia, tot pe scena Teatrului Giacchino Belli. 

coppia aperta 1

La 30 de ani de la prima reprezentaţie, producţia teatrală se doreşte un omagiu adus în primul rând lui Franca Rame la doi ani de la dispariţie. 

Spectacolul lui Lerici s-a jucat cu casa închisă după ce a avut un enorm succes în cadrul festivalului FontanonEstate unde a debutat. 

Coppia aperta, quasi spalancata, scrisă în 1983, este povestea grotescă a unui cuplu care, trăind un moment critic, de criză, decide să experimenteze formula „cuplului deschis”. 

coppia aperta 2 lores

Această idee se dovedeşte de fapt o invenţie a bărbatului în încercarea de a-şi justifica aventurile sale de Don Juan, în timp ce femeia „se rezumă” la numeroase tentative de sinucidere pe cât de disperate, pe atât de comice. 

Atâta timp cât de această libertate se bucura în special soţul, situaţia rămâne neschimbată. Când însă soţia, depăşind reţinerile iniţiale, decide să folosească din plin felia sa de libertate îndrăgostindu-se de un tânăr frumos, inteligent, profesor universitar, cercetător în domeniul nuclear, rolurile se inversează. Bărbatul urlă, intră în criză, vrea să se întoarcă la mama acasă şi ameninţă că se sinucide, dar soţia îi mărturiseşte că totul a fost un scenariu inventat de ea. Evident finalul este o lovitură de teatru.

coppia-aperta...quasi-spalancata-4 

Comedia, o oră şi zece minute de pură bună dispoziţie, e un soi de vodevil despre libertate în contextul vieţii conjugale, demn de piesele lui Feydeau a cărui ironie suprarealistă a fost dintotdeauna o sursă de inspiraţie pentru Dario Fo. 

Corespondenţă de la Roma

Trailer


raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEAntonio Salines,Carlo Emilio Lerici,Chi ruba un piede è fortunato in amore,Coppia aperta,dario fo,franca rame,Francesca Bianco,piese de dario fo,quasi spalancata,raluca niță,teatre din roma,teatro belli di roma
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Teatrul Belli din Roma a reluat, în perioada 5–17 mai 2015, unul dintre textele cele mai cunoscute şi mai pline de umor scrise şi interpretate de cuplul Franca Rame-Dario Fo: Coppia aperta, quasi spalancata.  Personajele principale sunt întruchipate de Antonio Salines şi Francesca Bianco,...