cronica de teatru gaitele teatrul braila irina zlotea

festivalul national comedie galatiGaiţele lui Alexandru Kiriţescu în regia lui Radu Nichifor s-au mutat pentru o seară de pe scena Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, pe cea a Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi, cu ocazia celei de-a XXV-a ediţii a Festivalului Naţional de Comedie.

În această montare clasică, în cea mai mare parte, cu uşoare inserţii de modernitate, personajele rămân încremenite într-o fotografie îngălbenită de vreme din care recunoaştem zâmbete şi grimase familiare zilelor noastre. Scenografia Vioarei Bara introduce spectatorul în poveste, sugerând un oraş de altădată prin imaginile caselor vecine, prin caldarâmul din piatră cubică, prin măsuţa, scaunele şi leagănul de grădină din fier forjat, lăsând discret loc pentru jocul actorilor.

Spectacolul se deschide cu proiecţia unor fotografii alb-negru ale Brăilei de acum câteva gaitele montare clasica teatrul brailadecenii, urmate de cele ale întâlnirilor amoroase dintre Mircea Aldea şi soţia sa, Margareta / Margot Duduleanu. Mircea este pe scenă, reflexiv. Intervenţii precum aceasta revin de-a lungul spectacolului, doar că personajul se schimbă – o vom vedea pe Wanda îndrăgostită de Mircea; apoi înainte să iasă pentru ultima dată de pe scenă, Margot îşi aminteşte de întâlnirile sale cu soţul ei. La final, Fräulein însoţeşte epilogul regizoral – din imagini înţelegem că şi Mircea a murit la scurt timp după înmormântarea Margaretei, iar Wanda îi vizitează mormântul.

Cele trei gaiţe atrag toată atenţia privitorului prin excesul lor de furie, lăcomie şi macabru. Monica Zugravu Ivaşcu realizează o Aneta Duduleanu explozivă care se menţine în formă până la sfârşitul spectacolului. Ţipă, dă ordine şi se ceartă fără să obosească, dar şi fără să dea publicului un moment de respiro. Face uz de putere asupra şovăitoarei Zamfira – jucată de Camelia Dilbea, dar se fereşte de Fräulein. Pusă pe harţă tot timpul, prefăcută şi intrigantă, aproape că ajungi să te îndoieşti de umanitea ei şi începi să te întrebi dacă să o crezi sau nu până la capăt. Trioul gaiţelor este completat de Flori Popa, o Zoia adorabilă. Mezina, cea naivă şi ranchiunoasă este gata de ceartă, aşa toantă cum e. Iar Cătălina Nedelea este o Lena savuroasă prin plăcerea cu care vorbeşte despre pomeni, morţi şi colive. Scena în care cele trei surori vin peste Margot ca să îi vorbească este plină de comic în toată cruzimea ei. Mătuşa Lena se dă în spectacol istorisind cu deosebită implicare şi teatralitate toate detaliile coşmarului care anunţă un eveniment nefast în ceea ce o priveşte pe Margareta. Discuţia se aprinde şi mai, mai să devină ceartă, dar se transformă până la urmă în bocet. Cele trei „maştere” plâng moartea lui Margot, deşi aceasta este încă în viaţă şi aşteaptă un copil.

gaitele al kiritescu regia radu nechifor teatrul maria filotti braila cronica

În faţa celor trei surori de doliu şi ceartă, triunghiul amoros Wanda – Mircea – Margot pierde din legătura cu publicul. Cele două verişoare, Wanda (Elena Andron) şi Margot (Ramona Gângă Terente) nu se dezic de neamul lor rău, dar nici nu îşi menţin în totalitate caracterul. Wanda este arogantă şi romantică, dar prea puţin erotică, prea puţin prefăcută ca să o crezi amantă fără scrupule. Pe de altă parte, Margot este perfecta răsfăţată, isterică şi geloasă, dar prea puţin anostă ca să poată fi părăsită. Zane Jarcu este într-adevăr fermecător, enigmatic şi lipsit de voinţă în rolul lui Mircea Aldea. Însă păşeşte printre sentimente neclare, parcă uneori îi lipseşte focul pasiunii în aventura sa cu Wanda, parcă uneori e prea sensibil înaintea lui Margot…

Cuplul comic al fraţilor Duduleanu funcţionează cu succes. Georges (Marcel Turcoianu) şi Ianache (Valentin Terente) nu se aseamănă fizic şi nici ca fire jucându-se cu aceste diferenţe. Primul este excesiv (fumează trabuc şi poartă costume dintre cele mai scumpe) şi arogant, cel din urmă este preocupat de afaceri, de datorii, de ifosele soţiei şi discuţiile cu mama sa. Primul e arţăgos şi obraznic, dar e numai gura de el, cel din urmă se supără fără să strige şi nu se agită, dar la nevoie sare la bătaie. Corina Borş este Colette Duduleanu, soţia lui Ianache – se îmbracă după ultima modă, vorbeşte franceză, este snoabă şi cheltuitoare, dar parcă îi lipseşte acea aură care o face stăpâna totală a soţului care nu mişcă un deget înaintea ei şi răutatea care o face atât de potrivită pentru această familie.

imagini gaitele cronica teatru irina zlotea

Fotografii de Adriana Berciu. Sursa: Pagina de facebook a Teatrului „Maria Filotti” din Brăila

Un puternic resort comic este apariţia lui Dan Moldoveanu în rolul lui Fräulein. Mai înaltă decât toţi ceilalţi, îmrăcată în negru, slabă şi urâtă, cu un glas răguşit şi cu un chip pe care nu răsare niciodată zâmbetul, „nemţoaica” bagă frica până şi în Aneta Duduleanu ca o iasmă rea în casă. Cu româna ei stricată şi curiozitatea de codoaşă bătrână, află tot, ştie tot, leagă şi desface intrigile casei şi instigă conflictele din familie.

Zâmbetul viu şi ironic al lui Kiriţescu străbate povestea. Umorul iute al piesei îţi rămâne pe buze sub forma unui surâs răutăcios. Finalul se lasă, bineînţeles, cu o încăierare, cu un vals de Dmitri Şostakovici, apoi cu o cântare generală acompaniată de Fanfara Iosif Ivanovici – Mi-o zis mama că mi-o da, văleleu, văleleu… Se bea vin, se mănâncă şi se petrece, că „doar suntem în familie”, chiar dacă suntem la un parastas.

Irina Zlotea

teatrul maria filotti brailaGaiţele de Alexandru Kiriţescu. Regia: Radu Nichifor. O producţie a Teatrului „Maria Filotti” din Brăila. Distribuţia: Aneta Duduleanu – Monica Zugravu Ivaşcu, Zoia – Flori Popa, Lena – Cătălina Nedelea, Margareta Aldea – Ramona Gângă Terente, Wanda Serafim – Elena Andron, Fräulein – Dan Moldoveanu, Mircea Aldea – Zane Jarcu, Georges Duduleanu – Macel Turcoianu, Ianache Duduleanu – Valentin Terente, Colette Duduleanu – Corina Borş, Zamfira – Camelia Dilbea. Scenografia: Vioara Bara. Coloana sonoră: Cornel Cristei şi Marian Ecmegian. Regia tehnică: Toea Mureşan Badiu. Lumini: Aurel Cosma. Sonorizare: Marian Ecmegian. Recuziter: Cosmin Cosma. Sufleor: Ioana Dragu.

Amănunte despre Festivalul Național de Comedie Galați

Teatrul „Maria Filotti” din Brăila

costintuchilaCRONICA DE TEATRUaneta duduleanu,brăila de altădată,codoașă bătrână,corina georgiana borș,cronica la gaitele irina zlotea,dan moldoveanu,fanfara oisif ivanovici,femeie răsfățată,festivalul național de comedie galați,flori popa,fraulein,gaițele de al kirițescu,isteric,iute,mi-o zis mama că mi-o da văleleu,montare clasică gaițele,parastas,personaje gaițele,radu nechifor,triunghi amoros,umor interbelic,vin,vioara bara scenografie,wanda serafim,zane jarcu
Gaiţele lui Alexandru Kiriţescu în regia lui Radu Nichifor s-au mutat pentru o seară de pe scena Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, pe cea a Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi, cu ocazia celei de-a XXV-a ediţii a Festivalului Naţional de Comedie. În această montare clasică, în cea mai mare...