Interviu realizat de MIRELA NICOLAE

livada de visini interviu gavriil pinte revista teatrala radio

În cartea sa Istoria teatrului universal (Editura Saeculum, 2000), criticul Ovidiu Drimba notează despre Anton Pavlovici Cehov (1860–1904) că este „cel mai important reprezentant al teatrului realist rus. […] Dramaturgul este convins că racilele regimului ţarist sunt prea adânc înrădăcinate pentru a fi remediate prin reformele sporadice preconizate de liberali. […] Personajele n-au vigoare şi energie de combatanţi.”

A P Cehov livada de visini

Din punctul meu de vedere, personajele cehoviene se zbat în mediocrul şi cenuşiul vieţii cotidiene trăindu-şi emoţiile, sentimentele şi aspiraţiile într-un trecut mai mult sau mai puţin glorios. Viaţa lor se află sub semnul decadenţei, implicit al uitării. Mă tot întreb dacă A. P. Cehov, cu anticipările caracteristice profesiei sale de medic, a bănuit suflul de revoltă uriaşă care avea să se nască în mai toate guberniile Rusiei la 13 ani de la dispariţia sa. Mă gândesc la posibila premoniţie a dramaturgului în ceea ce priveşte valul de nemulţumiri colective care a dus la apunerea unei epoci. A bănuit oare Cehov, manipulările în masă de mai târziu făcute prin forţă, manipulări care au născut monstrul politic ale cărui răsuflări le simţim şi azi în ceafă?

Ultima sa piesă, Livada de vişini prezintă diagnosticul lui Cehov asupra societăţii contemporane lui: descompunerea morală, financiară şi socială a aristocraţiei ruse.

Gavriil Pinte

Gavriil Pinte, Majestic, 18 aprilie 2016. Foto: Mirela Nicolae

Regizorul artistic Gavriil Pinte ne propune o provocare sub genericul Teatrul Naţional Radiofonic prin adaptarea radiofonică a textului integral al Livezii… El face o interpretare proprie a celebrei piesei cu ajutorul traducerii semnate de Raluca Rădulescu şi a excelentei ilustraţii muzicale realizată de Patricia Prundea.

7

Gavriil Pinte este de părere că personajele cehoviene sunt egale în importanţă şi mesaj, nu există personaje principale sau secundare. Tocmai de aceea, spectacolul care va fi difuzat în premieră joi, 21 aprilie 2016, de la ora 19.00, la Radio România Cultural are parte de-o interpretare memorabilă, cu actori din trei generaţii, la fel de buni şi credibili. Despre fiecare aş avea ceva lăudabil de scris. Mă opresc în a-i aminti pe cei care m-au făcut să rezonez cu textul cehovian: Rodica Mandache, Constantin Dinulescu, Ana Maria Bălescu, Felicia Pinte, Dan Aştilean. În rest, ascultaţi-l pe Gavriil Pinte în interviul pe care mi l-a acordat luni, 18 aprilie, la premiera cu public de la Hotelul Ramada Majestic din București şi, neapărat, potriviţi-vă frecvenţa de radio sau internet, la ora difuzării acestei montări, cu siguranţă una demnă de competiţiile internaţionale de profil.

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

Vezi și: Revista Teatrului Național Radiofonic, ediția 17–24 aprilie 2016, realizator: Domnica Țundrea

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj 

Ora de educație teatrală 

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

Umor negru și parodie amară la Sala Mică a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, cronică de teatru

Poveşti şi învăţăminte pentru adulţi în spectacolul „Omul-pernă” de Martin McDonagh, cronică de teatru

Divorţul ca pretext pentru o căsătorie necesară, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

Hohote de râs într-o montare radiofonică antologică: „Burghezul gentilom” de Molière, cronica discului de teatru radiofonic

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Interviu

costintuchilaINTERVIUa p cehov,audiții majestic,gavriil pinte,livada de visini versiune integrala,mirela nicolae,stanislawski,teatrul national radiofonic
Interviu realizat de MIRELA NICOLAE În cartea sa Istoria teatrului universal (Editura Saeculum, 2000), criticul Ovidiu Drimba notează despre Anton Pavlovici Cehov (1860–1904) că este „cel mai important reprezentant al teatrului realist rus.  Dramaturgul este convins că racilele regimului ţarist sunt prea adânc înrădăcinate pentru a fi remediate prin...