Cronică de teatru de ȘERBAN CIONOFF

serban cionoff cronica de teatru aventura in 4 indart

„Mai pleacă o gară, mai vine un tren./Mai vine o gară, mai pleacă un tren.”
George Ţărnea

Cu Aventură în 4 sau Cum să pierzi trenul într-un colţ de lume, această captivantă comedie romantică scrisă de Ion Bogdan Martin şi pusă în scenă de Bogdan Gagu la Teatrul InDArt din Bucureşti, revine în peisajul nostru Gara, acest ţărm al visărilor şi al deziluziilor, locul unde se întretaie drumurile care vin „dinspre nicăieri” şi duc „spre niciunde”, care a făcut şi în literatura noastră o fascinantă carieră. Gara la care visează cântând Ana, fata lui Ianke din piesa lui Victor Ion Popa, Gara unde, în Steaua fără nume a lui Mihail Sebastian, rebela elevă Zamfirescu vine ca să privească trenurile care nu vor opri aici niciodată şi pe unde va trece meteoric enigmatica Mona, precum şi Gara unde se vor întâlni Tanţa şi Costel din neuitatul serial burlesc Iubirea e un lucru foarte mare a lui Ion Băieşu. „Gara pentru doi” din capodopera cinematografică a anilor ’60 cu adorabila Liudimila Gurcenco în rolul romanticei ospătăriţe Vera dintr-o staţie uitată de lume, dar şi Gara despre care, cu aproape cinci decenii în urmă, adică la vremurile boemei noastre studenţeşti, George Ţărnea a scris aceste versuri pline de melanholie: „Mai pleacă o gară, mai vine un tren./Mai vine o gară, mai pleacă un tren” şi pe care, mai apoi, le va relua într-o baladă.

Gara Sinaia desen de bogdan calciu

Gara Sinaia, desen de Bogdan Calciu,  tuş, peniţă, 2013

De data asta, Gara – fireşte fără un nume precizat – este una aflată într-un colţ de lume din România zilelor noastre, locul unde se întâlnesc, mai mult sau mai puţin întâmplător, patru personaje. Am scris „mai mult sau mai puţin întâmplător”, fiindcă, într-adevăr, pe două dintre personaje – Tânăra şi Actorul – le-a adus aici simpla întâmplare de a fi pierdut sau de a aştepta un tren spre Bucureşti. În schimb, faptul că se întâlnesc, tot aici, la Gară, Beţivul şi Casiera nu este doar o simplă întâmplare. Pentru că acest Beţiv care a făcut potecă dinspre comună spre Gară a fost, odată, un om cu rostul lui, dar dragostea neîmpărtăşită pentru o fetişcană ispititoare şi drăcoasă, acum Casieră aici, l-a făcut să ajungă în halul în care este. Scăpătat şi, totuşi, ambiţios, a cumpărat, din banii câştigaţi la cărţi, chiar clădirea în care se află Gara. Putând, în acest fel, să o vadă pe iubirea vieţii sale, acum, Casiera Gării, dar şi sedusă şi abandonată de unul care nu a meritat-o.

aventura in 4 de ion bogdan martin

În schimb, pe Tânără şi pe Artist i-a adus aici, în Gară, doar întâmplarea. Drept care, dacă tot şi-au întretăiat traiectoriile şi tot trebuie să petreacă nişte (nu puţine) ceasuri împreună, se pun să povestească. Aparent, dar numai aparent!, o suită de monologuri paralele, conversaţia lor se va încheia cu o nesperată reuşită. Tânăra se va dovedi a fi un subtil psiholog, adică un „doctor de suflete”, aşa după cum Actorul va da un sens anume adagiului clasic despre „lume, ca teatru”. Aşadar, până la urmă, Casiera îl va alege pe Beţiv, iar Actorul şi Tânăra vor pleca spre Bucureşti, fără a şti dacă doar vor călători împreună până la staţia terminus sau vor merge, tot împreună, mai departe.

În scena finală, apare, la ghişeu, o altă casieră care, mai mult ca sigur, va da bilete altor călători, oameni ai locului dar care părăsesc comuna acum aproape pustie pentru a-şi căuta norocul în Spania. Lor, ca şi altor viitoare personaje care au pierdut sau doar aşteptă trenul spre Bucureşti. Ideea care, dacă mă gândesc bine, l-ar putea ispiti chiar pe Ion Bogdan Martin să o preia şi să îi dea viaţă într-o nouă piesă. Este, desigur, doar o părere pe care i-o sugerez, întărind-o cu aceste versuri ale lui George Ţărnea: „Dar, dacă îşi mai spun poveşti,/El, inventând, ea, ascultându-l,/Despre aceasta n-avem veşti/Ci doar îi bănuim cu gândul.”

aventura in patru

Silvia Gagu, Robert Neagoe, Adelina Mihalcea, Cătălin Stelian în Aventură în 4

Autor cu o temeinică ştiinţă de a construi personaje vii şi cu o certă artă de a crea atmosfera trebuitoare unei visări despre dragoste, despre căutarea a două suflete pereche, Ion Bogdan Martin a avut inspiraţia de a-i încredinţa punerea în scenă a acestei „comedii romantice” regizorului Bogdan Gagiu. Un regizor tânăr, despre care, cu siguranţă, vom mai auzi. Aşa după cum am încredinţarea că vom auzi şi despre tinerii şi talentaţii actori care dau viaţă personajelor piesei. Excelentă pur şi simplu este Silvia Gagu în Tânăra (şi, vă asigur, că am simţul termenilor!), amestec de senzualitate rafinată, de meditaţie şi de lirism, aşa după cum Adelina Mihalcea face din personajul său, Casiera, o compoziţie de zile mari, explozivă, ambiţioasă, stăpână pe sine şi stăpânitoare a celor ce îi cad în mrejele ispititoarei făpturi. În rolul Beţivului, Cătălin Stelian amestecă, inteligent, burlescul teatral şi agresiv cu sinceritatea şi singurătatea amară, pe când Robert Neagoe construieşte un Actor care, fie că îşi ascunde adevăratul chip sub o mască înşelătoare, fie că scoate această mască spre a-şi şterge, discret, o lacrimă din colţul ochilor, rămâne, mereu, el însuşi.

indart aventura in patru cronica revista teatrala radio

Chiar dacă nu o vedem decât pentru câteva minute în scenă pe Cristina Diaconescu, nu ne este prea greu să intuim în această prezenţă promisiunea unei viitoare întâlniri între alte 4 sau mai multe singurătăţi. Şi acestea aflate în căutarea unui loc de întâlnire şi de regăsire. Care, desigur, va fi tot Gara…

Spuneam, mai înainte, că văd în Ion Bogdan Martin un dramaturg de talent aparte şi cred că nu greşesc fie şi dacă îi citesc bogatul palmares. Rămâne, desigur, ca viitoarele sale scrieri să primească girul iubitorilor Thaliei şi, de ce nu?, ai celei de-a 7-a arte.

imagini spectacol aventura in patru

Se cuvine, cred, o menţiune aparte pentru Asociaţia Culturală InDArt. Fondată în 2006 de Bogdan Gagu şi Dan Simion, această asociaţie a fost gândită ca o entitate stimulatoare şi dinamică, oferind tinerelor talente posibilitatea de a se exprima, prin gesturi si cuvinte și construind, în acelaşi timp, punţi trainice de comunicare între arte şi între devotaţii lor.

În tot, am avut în acest spectacol, o întâlnire fericită şi, în acelaşi timp, promiţătoare…

Trailer Aventură în 4

logo revista teatrala radioCronici și articole de Șerban Cionoff: „Istoria teatrului universal”, debut de bun augur

Dialoguri între două singurătăți paraleleserban cionoff

Despre „Loser”-i numai de bine!

Dan Puican, un monstru sacru al Radioului, se mărturisește

„Lipsesc doi morți VIP!!!”

Cinci personaje în căutarea unei mâini de ajutor

Gina Patrichi: o actriță ca o metaforă, ca un fior, ca o iubireDouă personaje care și-au găsit autorul

Niște oameni care stau de vorbă. Punct!

Irina Petrescu, asemenea unei unde, asemenea unui vis

Un vis de vară în raza marelui Will

La Institutul Cultural Român din Londra, se povestesc adevăratele povești despre români

Ştefan Iordache – omul și actorul nemuritor

„Banii din cer” nu aduc (numai) fericirea!

„Şi totuși, ce frumos era cândva!”

costintuchilaCRONICA DE TEATRUaventura in patru de ion bogdan martin,bogdan calciu,bogdan gagu,cronici de teatru serban cionoff,gara in steaua fara nume,gara pentru doi,george tarnea balada gară,indart,ion baiesu,liudmila gurcenko,serban cionoff,silvia gagu,tema garii in teatru si film,v i popa
Cronică de teatru de ȘERBAN CIONOFF „Mai pleacă o gară, mai vine un tren./Mai vine o gară, mai pleacă un tren.” George Ţărnea Cu Aventură în 4 sau Cum să pierzi trenul într-un colţ de lume, această captivantă comedie romantică scrisă de Ion Bogdan Martin şi pusă în scenă de Bogdan...