de RALUCA NIȚĂ

hamlet teatrul glob pe mapamond

2016 este anul dedicat celui mai mare dramaturg englez, William Shakespeare, de la a cărui dispariţie se împlinesc 400 de ani în 23 aprilie. Cu această ocazie, Globe Theatre duce spectacolul său cu piesa Hamlet în întreaga lume, de la Polul Nord în Africa de Sud. Un turneu plin de situaţii neprevăzute cu o trupă experimentată, escortată uneori de forţe militare.

hamlet globe to globe

Spectacolul a fost deja prezentat în legendara Bibliotecă din Alexandria, în Egipt şi la Centrul Cultural de la Tromso, în Norvegia, 350 km la nord de Cercul Polar artic. De asemenea, la sediul Naţiunilor Unite şi la Castelul din Praga, în piaţa centrală din Marrakech şi în faţa catedralei din Mèrida, în Yucatàn. Dar şi pe plajele Oceanului Pacific (la Antofagasta, în Chile), pe malurile fluviului Saint Lawrence, în Canada, în munţii din Guatemala şi lângă vestigiile civilizaţiei Maya din Copàn, în Honduras. Până şi într-un hotel din Somaliland, în Cornul Africii. Locuitorii de aici nu mai văzuseră un spectacol al unei companii străine de 23 de ani. Globe a ajuns şi la Saint Kitts, un mic stat insular din  Antilele mici, unde un teatru străin nu a ajunsese niciodată.

hamlet-turneu-globe

Spectacol pentru emigranți, Calais, 3 februarie 2016. Foto: Dan Kitwood

Acest Hamlet fost reprezentat până şi în taberele de refugiaţi de la Zaatari, în Iordania unde sunt găzduiţi peste 80 000 de sirieni; spectacolul, întrerupt de o ploaie şi o furtună teribile, a fost reluat după câteva ore şi s-a bucurat de un succes indescriptibil.

De aproape doi ani, o adaptare scenică extraordinară, „de voiaj” cum este numită, atinge locurile cele mai ciudate şi mai nebănuite ale planetei.

Globe Theatre îşi începea călătoria plecând de la Londra în ziua de 23 aprilie 2014, când se aniversau 450 de ani de la naşterea dramaturgului şi se va întoarce acasă la 23 aprilie 2016, când se împlinesc 400 de ani de la moartea marelui Will.

teatrul-globe-londra

Teatrul Globe Londra

Acesta este cel mai impresionant şi mai amplu turneu din istoria teatrului, produs de legendarul teatru din Londra, unde Shakespeare a fost dramaturg, actor şi coproprietar.

Până acum, acest Hamlet on the road a cucerit 153 de ţări, parcurgând o distanţă de 241.645 km. La sfârşitul călătoriei, ţările vizitate vor fi 197: cele membre ale ONU (care sunt 193), plus Cetatea Vaticanului, Taiwan, Kosovo şi Palestina. În anumite ţări, Compania nu a reuşit să intre: Siria, Yemen, Libia şi Republica Centrafricană. Dar a jucat pentru cetăţenii acestor locuri, refugiaţi în ţările vecine: pentru sirieni în Iordania, pentru yemeniţi în Djibouti, pentru emigranţii originari din Libia la Malta, pentru cei centrafricani în Camerun.

În ceea ce priveşte o alta zonă considerată riscantă, Sudanul de Sud, tratativele sunt încă în curs, în timp ce în Somaliland şi în Republica Democratică Congo actorii au intrat şi au jucat escortaţi de armată. Se tratează şi cu Coreea de Nord care iniţial impunea o perioadă de carantină de 21 de zile tuturor cetăţenilor străini care îi treceau pragul, din cauza ebola.

În Italia, Globe Theatre nu a ajuns încă. „Maratonul” teatral are ca etape oraşele Triest (16 aprilie), San Marino (12 aprilie), Vatican (13 aprilie). Apoi turneul va continua în Liban, Bahrain, Qatar, Arabia Saudită, Kurdistanul irakian, Afghanistan, ca să se oprească în cele din urmă la Elsinore, în Danemarca, tocmai în castelul unde Shakespeare şi-a imaginat acţiunea din Hamlet.  În fine, la Londra, unde sunt în pregătire evenimente demne de comemorarea celor 400 de ani de la moartea dramaturgului.

festival-estival-shakespeare-la-praga

Praga

„Niciun autor din lume nu se bucură de un asemenea ecou planetar – spune Dominic Dromgoole, director artistic la Globe Theatre şi regizorul acestui spectacol. „El descrie ca nimeni altul teme universale precum iubirea, pierderea, regretul, remuşcarea. În asta constă talentul lui Shakespeare: nu e doar un poet, e o lume. Nu e doar viaţă, e teatru. Un geniu al modernităţii care refuză orice tip de certitudine. El nu seduce numai publicul cult. În taberele de refugiaţi, cei prezenţi aclamau moartea tiranului Claudius şi plângeau pentru cea a lui Hamlet, răzbunătorul. Deci publicul de azi nu e diferit de cel de acum 400 de ani.

Acum (ca şi atunci) actorii joacă în scenografii şi costume reduse lasigla teatrul globe minimul necesar. Bagajele sunt extrem de mici şi uşoare, tipice unei companii «on the road» şi pentru că este extrem de posibil ca între un avion şi altul, valizele să se piardă şi să fim nevoiţi să improvizăm o alternativă. Sunt de ajuns doi stâlpi şi o cortină roşie, în vreme ce lăzile în care sunt transportate costumele, pălăriile şi săbiile devin de fiecare dată zidurile de apărare ale castelului Elsinore sau sicriul Ofeliei.”

Şi distribuţia este redusă numeric: 12 actori care interpretează aproape 30 de personaje şi muncesc în schimburi pentru a garanta tuturor o zi de odihnă pe săptămână, în afara celor nouă săptămâni de vacanţă obligatorie pe an. „Sunt doi actori care interpretează Hamlet, două Ofelii, mulţi şi diferiţi interpreţi pentru stafii, deoarece ritmul este extrem de stresant: de obicei terminăm după miezul nopţii şi adesea pornim spre următoarea destinaţie şi la 5 dimineaţa, cu autocarul.”

hamlet-in-turneu

Hamlet, 2014. Foto: Lefteris Pitarakis

În ceea ce priveşte alegerea actorilor: „A fost ca şi cum am fi selecţionat o echipă de astronauţi – mărturiseşte Dromgoole. Trebuia să fie talentaţi, dar şi echilibraţi, toleranţi, în stare să înfrunte situaţii extreme şi să se suporte unii pe alţii zile întregi într-un autocar ruginit, dormind uneori doar două ore pe noapte. Îi voiam de toate naţionalităţile, asemenea publicului căruia ne adresam: unul din cei doi Hamlet s-a născut în Nigeria, altul în Pakistan, o Ofelie e din Hong Kong, cealaltă din Jamaica, Claudius e maori, Horaţio fiul unor rabini.”

E evident că un turneu de asemenea proporţii are nevoie de o planificare serioasă pentru hoteluri, vize, bilete de avion, tren, autocare, eventuale vaccinări şi colaborări cu forţele de poliţie sau chiar armată. De toate acestea se ocupă producătorul spectacolului, Tom Bird.

sigla 2 teatrul globeAcesta povesteşte: „Biroul meu pare unul de la baza NASA din Houston: «astronauţii» au o problemă, noi o rezolvăm de la distanţă. Au fost o grămadă de situaţii dificile, plecând de la problemele de sănătate, un actor a avut şi a depăşit cu bine un infarct, altul a fost contaminat şi a suferit de dengue, o febră tropicală violentă, alţi doi s-au îmbolnăvit de chikungunya, o boală virală transmisă de ţânţari. Vă spun sincer, când aud că au «doar» dizenterie, răsuflu uşurat.”

În Bolivia, la La Paz, unul dintre oraşele aflate la cea mai mare altitudine, producătorul a pus la dispoziţia actorilor, în culise, şi măşti de oxigen, pentru orice eventualitate. Toate aceste lucruri costă foarte mult. În jur de 3 800 000 de euro. Dar există şi cheltuieli neprevăzute. O companie aeriană poate cere 50 de euro pentru un bagaj extra până în Australia, alta 6000 de euro până la Kiev.

Globe to globe este numele acestui megaturneu care se bucură de reacţii surprinzătoare şi diferite în funcţie de ţară, loc, situaţie, cultură.

anul shakespeare 400 turneu globe in lume

Ruşii au asistat la spectacol într-o linişte jenantă şi îngrijorătoare, sud-americanii au urlat ca la un concert de muzică rock. Locuitorii din Caraibe au vorbit şi răspuns la telefon pe toată durata spectacolului. În Mexic, în aer liber, au fost prezenţi 3000 de spectatori, mulţi agăţaţi de crengile copacilor, pe acoperişurile caselor, pe stâlpii de iluminat etc. În Uganda o spectatoare între două vârste a mărturisit că din punctul ei de vedere Hamlet e un tânăr de bani gata, egoist şi răsfăţat pentru că nu acceptă ca mama lui să se recăsătorească. O altă femeie, din Botswana, era convinsă că o căsătorie cu cumnatul va da naştere unor copii neruşinaţi. Publicul din Palestina şi Ucraina este interesat de situaţia conflictului armat din text, cucerirea teritoriului de către duşmani. Spectatorii din Ruanda refuză ideea răzbunării, considerând că doar iertarea evită producerea unor masacre fără sfârşit. Faptul că Ofelia, deşi se sinucide, este îngropată ca toţi ceilalţi, îi scandalizează pe foarte mulţi. Dar faptul că stafia fostului rege se plimbă nestingherită nu surprinde pe niciun spectator din sudul lumii, unde umbrele morţii sunt la ordinea zilei.

Oricum, peste tot, spectacolul a fost un triumf. La Somaliland lumea nu s-a ridicat după terminarea sa, aşteptându-se să înceapă de la capăt.

O excepţie? Da, la Wittenberg, tocmai oraşul german unde Shakespeare l-a dus pe Hamlet să studieze. Sala era complet goală.

Corespondenţă de la Roma

Globe to Globe Hamlet 

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

costintuchilaANUL SHAKESPEAREdeclaratii turneu globe theatre hamlet,globe to globe hamlet,raluca niță,shakespeare,teatrul globe londra,turneu hamlet glone theatre
de RALUCA NIȚĂ 2016 este anul dedicat celui mai mare dramaturg englez, William Shakespeare, de la a cărui dispariţie se împlinesc 400 de ani în 23 aprilie. Cu această ocazie, Globe Theatre duce spectacolul său cu piesa Hamlet în întreaga lume, de la Polul Nord în Africa de Sud. Un...