de MARIANA CIOLAN

helmut-sturmer-premiul-vlad-mugur

La Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca se decernează de mai mulți ani Premiul „Vlad Mugur” în semn de apreciere a unui creator care nu face parte din trupa teatrului, dar în stagiunea respectivă a contribuit la prestigiul artistic al acestui colectiv. Anul acesta, în 30 noiembrie 2016, premiul a fost decernat la Festivalul „Interferențe” și într-un fel el devine o ilustrare a generoasei teme a „străinului”, care constituie genericul acestei a V-a ediții (24 noiembrie–4 decembrie 2016) – prin persoana celui care l-a primit: scenograful Helmut Stürmer, cu frumoasa carieră începută în țară și împlinită strălucit în străinătate, fiind socotit astăzi o personalitate marcantă a scenografiei internaționale.

helmuit-sturmer

Helmut Stürmer

Spectacolul pentru care primește premiul: Vizita bătrânei doamne de F. Dürrenmatt, în regia lui Gábor Tompa, unde a realizat decorul. Cum spectacolul a avut premiera în ianuarie 2015, cu umorul său nedezimințit, la acordarea premiului, inițiatorul acestuia, directorul Teatrului Maghiar de Stat, Gábor Tompa, pentru a vorbi despre lejerul decalaj, ne amintea amânările strategice pentru a evita aniversările cu iz politic la revista „Secolul XX” din anii ’80, iar cu multă delicatețe, evocând chiar figura lui Vlad Mugur, nu uita să pomenească superstițiile, mai ales obsesia cifrei treisprezece, care îl torturau pe remarcabilul om de teatru plecat poate prea repede dintre noi. Gábor Tompa a ținut să sublinieze: „Este un premiu foarte important pentru teatrul nostru acest Premiu «Vlad Mugur» care se acordă celui mai bun artist invitat al stagiunii. Dacă însuși Vlad Mugur a venit și a lucrat în teatrul nostru, după decembrie 1989, este pentru că am ținut mult la acest lucru și personal i-am lansat invitația în Germania. Faptul că Vlad Mugur a lucrat aici spectacolele cu Scaunele de Ionesco, Doi gemeni venețieni de Goldoni, Livada de vișini de Cehov, Așa este (dacă vi se pare) de Pirandello, Crima din strada Lourcine de Labiche, a însemnat o școală adevărată. Mulți dintre actorii noștri declară că aceste cinci spectacole au fost a doua lor școală și chiar mai importantă decât facultatea pe care au făcut-o. În același timp, acest lucru în echipă, unde și Helmut Stürmer i-a fost alături și unde au descoperit-o drept o mare creatoare de măști și pe Ilona Varga Jaro, care a fost actriță, înseamnă într-adevăr o pagină de istorie pentru Teatrul Maghiar de Stat.”

vizita-batranei-doamne

Vizita bătrânei doamne

Premiul care i s-a acordat lui Helmut Stürmer – a mai precizat dl Gábor Tompa – marchează nu doar contribuția sa artistică la realizarea spectacolului amintit, ci benefica sa colaborare cu Teatrul Maghiar de Stat, care se întinde pe decenii, însemnând zece scenografii, începând cu aceea la spectacolul cu Trei surori din anul 1973, continuată cu cele realizate în spectacole de Vlad Mugur și până în prezent. Mai mult, scenograful este creatorul acelui însemn-obiect de artă care constituie premiul. L-a conceput ca pe un fel de caiet-program în ceramică după însemnările regretatului regizor. Și iată ajunge acum și în propria sa vitrină cu premii. „Vlad Mugur a fost cel mai important regizor din cariera mea, declara Helmut Stürmer, alături de care m-am format și, de fapt, ne-am format împreună.” Se poate spune că i-a legat o prietenie adevărată, bazată nu doar pe un destin asemănător, împlinindu-și ambii în afara țării parcursul artistic început excepțional în România, ci mai ales pe acele afinități de concepție care au putut duce la remarcabile creații pe mai multe scene din lume, cu pilduitoarea armonizare între scenografie și regie. Și, fapt cu atât mai emoționant, Helmut Stürmer primea premiul din mâna actriței Magda Stief, nu doar interpreta lui Claire Zachanassian din spectacolul Teatrului Maghiar de Stat, ci și partenera de viață până în ultima clipă a lui Vlad Mugur. Aceasta ne spunea: „Este un premiu inventat de directorul teatrului din stimă pentru Vlad Mugur. Când s-a întors în țară după ’89, el a început să lucreze mai întâi aici, la Teatrul Maghiar, și a avut cu trupa multe succese. Gábor Tompa este un om care nu uită acest lucru, iar eu îl apreciez pentru asta. Tot el i-a cerut lui Helmut Stürmer să creeze un însemn pentru acest premiu. Eu am fost bucuroasă că am putut să alegem în acest scop o filă din caietele de regie ale lui Vlad Mugur și o fotografie. Premiul există de mai mult timp, dar este prima dată când înmânez eu acest trofeu al recunoștinței. Ceea ce am simțit aproape ca pe un lucru copleșitor este că suntem în continuare ca o familie, o familie de artiști care au asiprații și gânduri comune”. Sentimentul de familie spirituală s-a conturat și mai pregnant în ambianța acordării premiului. S-a petrecut la întâlnirile Festivalului cu actorii Teatrului German de Stat din Timișoara, teatru unde laureatul și-a putut vedea anul acesta împlinirea unui vis. În ziua precedentă trupa timișoreană a prezentat la „Interferențe” chiar spectacolul care materializa acest vis, Fuchsiada, acea creație singulară după scrierea lui Urmuz, instalație teatrală imaginată de Helmuth Stürmer, primită cu frenezie în sala mare a Naționalului.

helmut-sturmer-desen

Helmut Stürmer s-a născut în anul 1942 la Timișoara și s-a format la Institutul de Arte Plastice din București. Între 1968 și 1977 a lucrat ca scenograf la Teatrul din Sibiu și la Teatrul „Bulandra”. A semnat de asemenea scenografii pentru spectacole la teatrele din Arad, Brașov, Iași, Timișoara, dar și pentru filme semnate de Dan Pița, Mircea Veroiu, Radu Gabrea, Alexandru Tatos. Din 1977 s-a stabilit în Germania. A lucrat spectacole de teatru și de operă la München, Köln, Karshrue, Bonn, dar și la Paris, Hamburg, Limoges, Sydney, Londra, Budapesta, Pecs etc. Este laureat al Uniunii Artiștilor Plastici (1974), laureat UNITER pentru scenografie (2001) și pentru întreaga activitate (2004), laureat TIFF (premiu de excelență 2012).

Premiul „Vlad Mugur” Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca a mai fost acordat regizorilor Andrei Șerban și Silviu Purcărete, compozitorului Vasile Șirli, scenografei Carmencita Brojboiu.

logo-revista-teatrala-radioVezi și: Helmut Stürmer: „Decorul la «Vizita bătrânei doamne» este un spațiu grotesc, cu o notă ironică, fără să fie parodie”, interviu realizat de Raluca Rădulescu

Expoziție Helmut Stürmer

De la Arlechin – Metamorfozele spaţiului scenic, emisiune realizată de Crenguța Manea

Festivalul Internațional de Teatru „Interferențe”

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Premii

costintuchilaPREMIIfestivalul interferente,fuchsiada,helmut sturmer,Premiul „Vlad Mugur”,teatrul maghiar stat cluj,tompa gabor,vizita batranei doamne
de MARIANA CIOLAN La Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca se decernează de mai mulți ani Premiul „Vlad Mugur” în semn de apreciere a unui creator care nu face parte din trupa teatrului, dar în stagiunea respectivă a contribuit la prestigiul artistic al acestui colectiv. Anul acesta, în 30 noiembrie...