Cronica discului de teatru radiofonic de MIRELA NICOLAE

cronica discului de teatru radifonic mirela nicolae moliere burghezul gentilom

burghezul getilom cdAdaptarea radiofonică şi regia artistică: George Teodorescu, înregistrare din 1953. Editura Casa Radio, dublu CD, 2008

„Fizica asta ce cântă?” se întreabă candid personajul Monsieur Jourdain din piesa Burghezul gentilom scrisă de Molière în anul 1670 (cf. lui Alexandru Matei). Profesorul cronica discului de teatru radiofonic revista teatrala radiode filosofie, croitorul de lux, profesorul de muzică, profesorul de balet şi cel de scrimă sunt cei care construiesc un Jourdain ridicol şi, deopotrivă, amuzant. Schema le reuşeşte deoarece domnul Jourdain este un incult şi un naiv în relaţiile simandicoase, incapabil să-și dea seama de hohotele de râs pe care le provoacă. Domnul Jourdain, creat pe hârtie de domnul Molière, este, de fapt, o victimă sigură a şmecherilor, profitorilor şi lichelelor.

burghezul gentilom editura casa radio cronica disc mirela nicolae

Pentru a o cuceri pe mai tânăra marchiză Dorimène, burghezul proaspăt îmbogăţit încearcă să devină un gentilom, să urce pe scara socială. Însă e foarte greu să înveţi la o vârstă avansată, fără o bază temeinică din copilărie. Aşa încât Jourdain îşi pierde echilibrul şi uzul raţiunii, uită de unde a plecat şi cine i-a fost alături pe parcursul vieţii.

Universalitatea subiectului din Burghezul gentilom ne este binecunoscută: Molière a scris o satiră necruţătoare la adresa impostorilor, snobilor şi semidocţilor. Azi regăsim în spaţiul public toate personajele marelui dramaturg francez. Anturajele din preajma domnului Jourdain – fariseii, hoţii, aplaudacii – şi nenumăraţii „burghezi” – mitocanii parveniţi – sunt omniprezenţi în viaţa noastră. E suficient să ieşim pe stradă sau să deschidem televizorul.

În 1952, la 282 de ani de la premiera franceză absolută a spectacolului Burghezul gentilom*), conducerea radioului public românesc ia decizia înregistrării unei serii de spectacole radiofonice după piesele lui Molière. Piesa Burghezul gentilom va fi difuzată în premieră la Teatrul Național Radiofonic în 5 aprilie 1953. De atunci s-a reluat de zeci de ori pentru ştiinţa şi bucuria multor generaţii iubitoare de teatru şi adevăr.

le bourgeois gentilhomme gravura

Le Bourgeois gentilhomme, gravură de Laurent Cars (1699–1771) după tabloul lui François Boucher (1703–1770). Biblioteca Municipală Centrală, Versailles.

Dacă vi se par cunoscute şi actuale ideile din Burghezul gentilom vă invit să le (re)ascultaţi într-o montare radiofonică de excepţie. O puteţi achiziţiona de pe site-ul Editurii Casa Radio (http://www.edituracasaradio.ro/cat-prod.htm?grp=3&cat=18&limit_start=20&limit_step=20). Preţul seriei de două CD-uri este extrem de mic (20 le lei) dacă ţineţi cont de bijuteria sonoră care rezistă timpului nu doar datorită lui Jean-Baptiste Poquelin. Marele actor Alexandru Giugaru dă viaţă unui Jourdain spumos de grotesc, iar partenerii săi de microfon nu se lasă mai prejos.

Sunt savuroase scenele dintre burghezul gentilom şi maestrul său de filosofie interpretat de Nicolae Gărdescu sau dintre Giugaru şi eternul său partener de comedie, inimitabilul Grigore Vasiliu Birlic, cel care performează în rolul maestrului de dans.

actori distributie burghezul gentilom fonoteca de aur 1953

Vocile lui Nicky Atanasiu (maestrul croitor), Mircea Balaban (maestrul de muzică) şi Ion Ulmeni (maestrul de scrimă) vin să completeze în mod fericit, prin nuanţe şi accente, mesajul aluziv al genialului text. Da, este un spectacol la care râzi continuu după 63 de ani de la prima sa difuzare, graţie celor amintiţi mai sus, dar şi echipei de tineri actori de la acea vreme: Raluca Zamfirescu, Mihai Berechet, Ion Lucian, Carmen Stănescu şi Aurel Munteanu. Auziţi şi simţiţi în energia sunetelor transmise bucuria cu care joacă pentru a da viaţă personajelor. N-o voi uita pe Fifi Mihailovici, interpreta soţiei domnului Jourdain, o actriţă uitată demult şi, poate, pe nedrept. Adaptarea radiofonică şi regia artistică a comediei-balet în 5 acte Burghezul gentilom de Molière sunt semnate de George Teodorescu, un creator care păstrează rigorile clasice ale montării audio, iar opţiunea sa se dovedeşte una excelentă.

Regret enorm că, în afară de doamna Carmen Stănescu şi de domnul Ion Lucian, nu i-am cunoscut personal pe interpreţii români din versiunea spectacolului radiofonic Burghezul gentilom, la fel cum regret că nu am apucat să văd la Comedia Franceză o montare după această piesă. Probabil că interpreţii români, ajunşi în 1956 la Paris, dar cu alte spectacole, s-au plimbat prin Oraşul Luminilor şi l-au omagiat pe ilustrul lor înaintaş. Îmi place să cred asta. Sunt sigură că dacă i-ar fi fost contemporani, Molière i-ar fi aplaudat la scenă deschisă, pe văzute sau nevăzute.

Fântâna-lui-Moliere-Paris-Fotografie-de-Mirela-Nicolae

Fântâna lui Molière, Paris. Fotografie de Mirela Nicolae

Eu m-am gândit la Molière atunci când paşii m-au purtat doi ani la rând prin minunatul Paris. După mai multe ore de căutări am descoperit cunoscuta Fântână a lui Molière situată în primul sector al oraşului. Este un monument realizat în 1844, prin subscripţie publică naţională, de către arhitectul Visconti. Se află situat la intersecţia străzilor Richelieu şi Molière, la doi paşi de edificiul Comediei Franceze. Motivul pentru care s-a înălţat fântâna este simplu: pe 17 februarie 1673, dramaturgul a murit**) în această zonă, apropiată de domiciliul său situat în strada Richelieu nr. 40. Omagiul locuitorilor capitalei franceze nu s-a oprit aici: în sectorul 16 există un liceu, iar în sectorul 3, un mic pasaj. Ambele îi poartă numele.

cardinal-richelieu-moliere-fotografie-de-mirela-nicolae

Scrisoare a Cardinalului de Richelieu, 3 februarie 1642. Fotografie de Mirela Nicolae

Iar ca să vă fac curioşi nu doar în legătură cu Parisul sau marele dramaturg, ci şi cu versiunea radiofonică românească a întâmplărilor şi situaţiilor ridicole prin care trece domnul Jourdain, voi reda două replici din dialogul purtat între acesta (Alexandru Giugaru) şi profesorul său de filosofie (Nicolae Gărdescu):

Profesorul: Omul nu se poate exprima decât în versuri sau în proză […]

Jourdain: …sunt mai mult de 40 de ani de când fac proză fără să ştiu.

Chiar aşa? „Fizica asta ce cântă?” Cum de nu ne dăm seama de proza pe care distinşii semidocţi de ieri şi de azi o fac în fiecare secundă?…

…Mai zilele trecute, în spiritul comediei involuntare cauzate de neştiinţă, o jună colegă afirma cu tărie: „Și eu sunt om de litere”. O zicere „adâncă” într-o „remarcabilă proză”… vorbită.

——————

*) Molière, Le Bourgeois gentilhomme (Burghezul gentilom), comedie-balet cu muzică de Lully, jucată în premieră la 14 octombrie 1670, la Castelul Chambord de pe valea Loirei.

**) „Chiar în această zi [17 februarie 1673, n.n.], după spectacol [Bolnavul închipuit, la Palais-Royal din Paris, n.n.], pe la orele 10 seara, domnul de Molière muri în casa sa din strada Richelieu, după ce jucase rolul numitului bolnav închipuit, foarte stânjenit de un catar pulmonar şi de o aprindere de plămâni care-i pricinuiau o tuse mare în aşa fel încât, în marile sforţări pe care le făcea să scuipe, i se rupse o venă şi nu mai trăi nici o jumătate de oră sau trei sferturi de oră. Trupul său e îngropat la Saint-Joseph, cimitir vecin parohiei Saint-Eustache. Este un mormânt ridicat la un picior deasupra pământului.” – Din registrul lui La Grange, apud Molière– fiziologia râsului, capitol din vol. Clasicii dramaturgiei universale, I, de Costin Tuchilă și Pușa Roth, București, Editura Academiei Române, 2010.

Referinţe:

Caietul-program al spectacolului radiofonic semnat de Alexandru Matei, Editura Casa Radio, colecția „Fonoteca de Aur”/Teatru, 2008.

Ils ont fait Paris – Une balade en 1000 de lieux de mémoire – Denis Lemarié (Les guides Castor&Pollux), 2005.

*

sigla editura_casa-radioBurghezul gentilom de Molière. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: George Teodorescu. Distribuţia: Domnul Jourdain – Alexandru Giugaru; Doamna Jourdain – Fifi Mihailovici; Lucile – Raluca Zamfirescu; Nicole – Eugenia Popovici; Cléonte – Mihai Berechet; Covielle – Ion Lucian; Dorimène – Carmen Stănescu; Dorante – Aurel Munteanu; Maestrul de muzică – Mircea Balaban; Maestrul de dans – Grigore Vasiliu Birlic; Maestrul de scrimă – Ion Ulmeni; Maestrul de filosofie – Nicolae Gărdescu, Maestrul croitor – Niky Atanasiu. Arii de Mihai Brediceanu. Regia de studio: Mia Popescu. Regia muzicală și tehnică: ing. Lucian Ionescu. Înregistrare din anul 1953. București, Editura Casa Radio, colecția „Fonoteca de Aur”/Teatru, 2 CD, 2008.

Fragmente din spectacol

rubrica cronica discului de teatru radiofonic revist a teatrală radio

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj

Ora de educație teatrală

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

Umor negru și parodie amară la Sala Mică a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, cronică de teatru

Poveşti şi învăţăminte pentru adulţi în spectacolul „Omul-pernă” de Martin McDonagh, cronică de teatru

Divorţul ca pretext pentru o căsătorie necesară, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

logo revista teatrala radioVezi și: Cronica discului de teatru radiofonic, o nouă rubrică în Revista Teatrală Radio

Arhiva rubricii Cronica de teatru radiofonic

costintuchilaCRONICA DISCULUI DE TEATRU RADIOFONICalexandru giugaru in domnul jourdain,Aurel Munteanu,birlic,burghezul gentilom fonoteca de aur,carmen stanescu,comedia franceză,cronica disc teatru radiofonic,cum a murit moliere,editura casa radio,fantana moliere paris,François Boucher,George Teodorescu,ion lucian,Jean-Baptiste Poquelin,mihai berechet,mirela nicolae,Nicky Atanasiu,nicolae gardescu,nicolas poussin,raluca zamfirescu,richelieu,teatrul national radiofonic
Cronica discului de teatru radiofonic de MIRELA NICOLAE Adaptarea radiofonică şi regia artistică: George Teodorescu, înregistrare din 1953. Editura Casa Radio, dublu CD, 2008 „Fizica asta ce cântă?” se întreabă candid personajul Monsieur Jourdain din piesa Burghezul gentilom scrisă de Molière în anul 1670 (cf. lui Alexandru Matei). Profesorul de filosofie,...