Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

gala hop 2016 prima zi cronica

De când lumea… Galei HOP, parcă tot teatrul nostru se mută la locul ei de desfășurare. Și dacă fizic a fost, este și va fi imposibil, cu gândul, cu sufletul, mulți, foarte mulți sunt alături de acestă gală, program permanent al UNITER. Ea se dovedește de tot mai mare interes în ultimii ani, când s-a înmulțit foarte tare numărul absolvenților de teatru din toată țara, ca posibilitate de a-i face mai vizibili pe participanți, de a-i ajuta, ipotetic, la lansarea lor pe marea scenă a artei spectacolului. Și exemplele de actori care au avut certe reușite după ce au fost la HOP nu sunt puține. Ar fi putut fi mult mai multe, dar asta e…altă poveste.

atelier 2

Gala HOP, Atelier

În ultimii ani și structura Galei se modelează mai pregnant acestui scop. Au răspuns invitației și acum și au sosit la Costinești directori de teatre din toate colțurile țării. Vin mereu, nu pot sta tot timpul aici pe durata galei, dar vin. Și unii regizori. Sigur, remarc unele absențe, oameni care ajungeau aici altădată iar acum lipsesc, dar mă bucur să îi recunosc în public pe câțiva dintre directorii acelor teatre care chiar au angajat, fie și temporar, după posibilitățile și permisivitățile legii, actori care au fost văzuți pe podiumul sau doar pe scândura scenei HOP. De ceilalți se leagă legitime speranțe. Ale concurenților întâi de toate. Iar concurenții, la rândul lor, par dispuși să arate cât mai mult din ce pot. Mai ales că cerințele convergente temei shakespeariene „Ne-bun pentru această lume”, propuse de directorul artistic, actorul și profesorul Miklós Bács, îi ajută și vizează precis o evoluție a lor ca actori totali. Care sunt capabili de a rosti, a se exprima prin expresivitatea corpului, de a-și potența efectele de împlinire a rolului prin exersarea calităților vocale și prin cânt. Concursul este în desfășurare, așa că până la încheierea lui, vom amâna considerații legate de felul cum s-au raportat anul acesta tinerii actori la tema galei, la exigența de a-și împlini evoluția lor cu mișcare și cântec.

de vorba cu alexander hasvater la atelier

De vorbă cu Alexander Hausvater 

Până atunci, i-am urmărit la atelierul care, ca în fiecare an de când există Gala tânărului actor, are loc în paralel cu concursul. Acesta este riguros subsumat, cum spuneam, acestei cerințe de exprimare complexă a actului scenic, care, în viziunea directorului artistic, răspunde unor comandamente evidente în teatrul secolului XXI, tot mai pregnant conturat într-o complexă dimensiune sincretică. O inovație este extinderea în timp a atelierului. O primă parte a avut loc chiar după preselecția de la București, sub coordonarea Adei Milea, artista de o aleasă alcătuire, care a făcut parte și din acel juriu de preselecție, secondată de Petre Ancuța. Partea cea mai consistentă a atelierului HOP are loc aici la Costinești și i-am putut vedea puși foarte serios la treabă, într-un spațiu special dedicat workshop-ului, pe actorii-concurenți. În fiecare dimineață, de la ora nouă până la ora prânzului, neîntrerupându-se decât sporadic, pe rând, pentru repetiția – și aceea riguros programată, pe minute – în sala de spectacole a scenelor lor din concurs, impuse sau liber alese. Zi de zi, alături de „trainerii” lor, Andreea Gavriliu, Horia Suru, Petre Ancuța. Ceea ce va continua neabătut și în ultimele două zile de gală, când, precedând ceremonia de decernare a premiilor, se va oferi rezultatul acestui atelier într-un exercițiu sperăm convingător și emoționant. Pe îndrumătorii atelierului, actori doar cu puțin mai mari ca vârstă, dar foarte performanți deja în meserie, i-am remarcat deopotrivă cum îi urmăresc pe concurenți în evoluțiile lor succesive la concurs, cot la cot cu publicul, dar desigur mult mai interesați ca acela, cu gândul la tema de lucru din ziua ce urmează. Horia Suru: „Mă bucur foarte mult că domnul Bács ne-a ales ca un fel de consilieri, care să ajutăm cu un gând, o idee. Împreună cu Ada Milea, Andreea Gavriliu, Petre Ancuța, respectând tema galei, ne dorim ca pentru concurenți să fie foarte important procesul acestui atelier. Și creștem cumva și noi odată cu ei. Iar publicul, atunci când va urmări ce a rezultat în urma atelierului nostru (nu ne-am propus și nici nu putem pretinde că va fi un spectacol în deplinul înțeles al termenului) să vadă un soi de exercițiu de solidaritate și de generozitate a unuia față de celălalt, adică o echipă care chiar funcționează împreună.” Andreea Gavriliu adaugă: „Nu doar noi, cei trei de aici, de la workshop-ul Costinești, dar și cei pe care dl. Bács ne-a numit în juriul de preselecție, ca Lia Bugnar, Bobi Pricop, Ada Milea, subsemnata, sau aceia care au fost solicitați să vegheze diferite compartimente în desfășurarea galei, cum sunt Adrian Damian, Ștefan Lupu, Cristina Flutur sau Tudor Lucanu, de pildă, chiar dacă am ales, unii dintre noi, să ne exprimăm în moduri diferite în raport cu arta actoriei clasice, adică facem muzică, coregrafie, regie etc., suntem actori la bază, am practicat actoria, ceea ce ne face să împărtășim un fel de limbaj comun care ne unește. Și credem noi, ne poate apropia de actorii-concurenți. Cel mai mare challenge pentru noi toți este ca lucrul comun să unească participanții într-o singură echipă. Sunt personalități puternice – pe unii i-am cunoscut deja, pe alții i-am văzut și la preselecție, și aici, dar foarte important este să se asculte unii pe ceilalți și să colaboreze în chip real. Momentele muzicale sunt inspirate de personaje precum Caliban, Hamlet, Richard III, de teme shakespeariene generale pe care încercăm să le concretizăm în situații de mișcare. Pentru mine personal, o provocare este să aduc cumva un plus de expresivitate corporală muzicii gândite de Ada Milea.”

ilona brezoianu-fata din curcubeu

Ilona Brezoianu în Fata din curcubeu

O altă ipostază a întâlnirilor HOP este dialogul între generații prin spiritul viu al teatrului, materializat tot în chip programatic prin spectacolele invitate. Și deloc lipsit de importanță este și faptul că în distribuția acestora regăsim și câțiva laureați ai Galei tânărului actor. Iar aceștia… își regăseau emoția de-acum câțiva ani revenind pe această scenă. Atât actorii Teatrului „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cu acel mereu fermecător Ești un animal, Viskovitz, în prima seară, cât și Ilona Brezoianu, cu Fata din curcubeu de Lia Bugnar, în cea de-a doua, au prilejuit momente cu adevărat de grație ale Galei de anul acesta. În opinia mea, ele contribuie la senzația de reușită și de împlinire a ei. Și dacă vorbim până aici de generații tinere foarte apreciate, nu trebuie să uităm că în spiritul aceluiași har al rostirii mereu proaspete, nimeni altul decât amfitrionul principal, să-i spunem, actorul Ion Caramitru, împreună cu clarinetistul Aurelian Octav Popa aduc în seara de gală a HOP-ului Dor de Eminescu.

Vezi și: HOP 2016, zi cu zi: S-a dat startul!, cronică de festival de Mariana Ciolan

Vezi: arhiva Gala HOP

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALateliere de teatru,costinești,cronica de festival rtr,gala hop,hop 2016,mariana ciolan
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN De când lumea… Galei HOP, parcă tot teatrul nostru se mută la locul ei de desfășurare. Și dacă fizic a fost, este și va fi imposibil, cu gândul, cu sufletul, mulți, foarte mulți sunt alături de acestă gală, program permanent al UNITER. Ea se...