de DINU GRIGORESCU

portret horia garbea de dinu grigorescu

Omul e plurivalent, sagace, jovial, prietenos, familist, poet, cronicar de temut, dar nu distrugător, jurnalist excelent. După Alex Ștefănescu, e unicul dramaturg important din generația lui (în stilul lui, zic eu), prolific, capabil să trateze teme importante (”Căderea Bastiliei”), norocos și la premii (le are cam pe toate, inclusiv al Academiei, ceea nu au mulți confrați și nici n-a visat I. L. Caragiale la vremea lui), îi place succesul (cui nu-i place!), călătorește mult, și, la târgurile de carte, nu pare a fi invidios (de multe ori nici nu ar avea motive), cunoaște toată breasla scriitoricească din România (cea oficială și mai puțin notorie), încurajează talentele, e invidiat cum se cuvine, atacat din tenebrele culiselor, inteligent, cult, erudit, englezit, leu puternic în jungla literaturii române.

Horia Gârbea

Horia Gârbea

Dinamica artistică a lui Horia Gârbea (n. 10 august 1962, la București) se înscrie astăzi pe orbita unei călătorii spre mai toate planetele literare unde a probat capacitatea de a fi ubicuu. Șansa lui Horia a fost, dincolo de paleta talentelor indubitabile, și faptul că, în momentul cuceririi libertății de creație, decembrie 1989, el se afla la vârstă optimă pentru a înainta pe câmpul, denivelat, dinamitat, al războiului cu trecutul atacat la baionetă.horia garbea trecute vieti

Dramaturg în primul rând, și de prim rang, Horia Gârbea are și piedici. Dar sunt și piedici plecate din obtuzitățile repertoriale, generale, știut fiind că în marile teatre, stat în stat, corifeii manageriatului (cu excepții lăudabile) refuză arogant deschiderea porților (”cerberii” dau undă verde numai favoriților și abonaților). Așadar, comediile și dramele lui Horia Gârbea (la fel ca și ale mai vârstnicului, acidul comediograf Mihai Ispirescu) sunt reprezentate, deocamdată, cu respect, la Teatrul ”Nottara”. (Piesa ”Funcționarul destinului” care se joacă cu săli pline, de multe stagiuni la sediu, în turnee și în străinătate, probează succes la public, dar și în fața cronicarilor dramatici.)

Horia-Garbea-portret revista teatrala radio

Dumnezeu te mai ajută și din umbră. Astfel, Horia Gârbea a devenit unul din traducătorii moderni ai operei lui William Shakespeare, proiect grandios. Parte dintr-un grup de traducători de elită, cu sprijinul sponsorilor (la un moment dat și al Institutului Cultural Român), au fost oferite teatrelor și cititorilor, traduceri noi ale marilor tragedii și comedii scrise de uriașul dramaturg, singurul necriticat de nimeni, de secole. A beneficiat Horia Gârbea și din această aventură literar-editorială, căci, odată intrat (de facto) în intimitatea laboratorului de creație al geniului de la Londra, traducătorul are multe de învățat și nimic de pierdut. Sabia lui Gârbea are două tăișuri foarte ascuțite: pe de-o parte despici și câștigi, analizezi, pas cu pas, tehnicile de scriere, construcție a personajelor celebre; pe de altă parte, fatal, te confrunți și cu sentimentul descurajării în fața Perfecțiunii Geniului. (Dar marele Will nu s-a inspirat din ”Perșii” lui Eschil, atunci când a clonat un pic fantoma lui Darius, topind-o în Duhul tatălui prințului Danemarcei, Hamlet?).

Călit în lupte grele, dramaturgul român de elită și-a întărit armura literară din dotarea-i naturală (în subconștient lucrează benefic și lecțiile Corifeului britanic din epoca primei Elisabete).

horia garbea celalalt tarmDeschis, corect în relații, excelent comunicator și jurnalist cu forță redacțională (lucrează la excelenta publicație literară Luceafărul de dimineață), globe-trotter pe la marile târguri de carte (naționale și internaționale), neobositul nostru coleg și lider de breaslă aduce servicii lumii scriitorilor prin oficierea, cu finalitate (sagacitate, rapiditate) a multiplelor și complexelor atribuții, el asigurând, deocamdată, tot cu succes, și interimatul Filialei București – Poezie a Uniunii Scriitorilor. În ciuda peregrinărilor literare, dl. Gârbea este și va rămâne nedespărțit de matricea dramaturgiei. A contribuit recent și la nașterea Teatrului dramaturgilor români, instituție publică subordonată Primăriei Capitalei, astfel împlinindu-se și vechiul deziderat al regretatului scriitor, critic, mentor și istoric literar, plecat în cenaclul umbrelor celeste – Mircea Ghițulescu.

La mulți ani, dragă Horia!

Teatrul Național Radiofonic: „Ultimul as” de Horia Gârbea, regia artistică: Titel Constantinescu. Data difuzării în premieră: 18 februarie 1991 – fragment

Dinu Grigorescu

Dinu Grigorescu

Alte articole de Dinu Grigorescu: Teodor Mazilu și păcălirea cenzurii, la rubrica Portrete

Dinu Kivu, un „Crai de Curtea-Veche“ autentic, la rubrica Portrete

Satira totalitarismului crepuscular: Tudor Popescu, cel mai jucat și important comediograf al anilor ’80, la rubrica Portrete

Valentin Silvestru: Interferenţe, divergenţe şi reverenţe, la rubrica Portrete

Radu F. Alexandru, harul dramaturgului de cursă lungă, la rubrica Portrete

Poveste incredibilă. Cum am rămas pe scena vieții de Dinu Grigorescu, la rubrica Amintiri picante

Febra autografelor, la rubrica Amintiri picante

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Portrete

 

 

costintuchilaPORTRETECăderea Bastiliei,carti de horia gârbea,comediograf,dan condurache,Dinu Grigorerscu,eschil,Funcționarul destinului,globe-trotter,horia garbea,Luceafărul de dimineață,mircea ghițulescu,persii,portret horia garbea,shakespeare,teatrul nottara,titel constantinescu,traduceri din shakespeare,ubicuu,Ultimul as,virgil ogășanu
de DINU GRIGORESCU Omul e plurivalent, sagace, jovial, prietenos, familist, poet, cronicar de temut, dar nu distrugător, jurnalist excelent. După Alex Ștefănescu, e unicul dramaturg important din generația lui (în stilul lui, zic eu), prolific, capabil să trateze teme importante (”Căderea Bastiliei”), norocos și la premii (le are cam pe...