Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

Festivalul pe care Teatrul ”Al. Davila” din Pitești  îl organizează în studioul conceput de marele om de teatru Liviu Ciulei și cizelat acustic de nu mai puțin legendarul scenograf Dan Jitianu, și-a adăugat, la a XXII-a ediție (3 – 11 noiembrie a.c.),  internațională,  la titulatura consacrată –  ”teatru de studio”,  sintagma ”forme noi”. Actorul Nicolae Poghirc, managerul teatrului  și selecționerul spectacolelor din festival,  explică: ”Studioul dintotdeauna a fost un laborator de teatru, așa încât ceea ce vrem să semnalăm este atât interesul crescând pentru căutarea în zona creativității, cât și deschiderea către spectacole care se desfășoară și în alte spații decât studioul. Este noutatea de anul acesta și vom dezvolta lucrurile în această direcție”.  Raportul în festival dintre cele două spații ale teatrului a fost echilibrat, dacă în Studio au evoluat mai ales mici companii particulare – Teatrul de Artă, Asociația Artiscan, din București, o trupa franceză din Tomblaine, publicul s-a putut întâlni la Sala Mare cu spectacole de la Naționalul din Craiova, de la teatrele ”Fany Tardini” din Galați sau ”Mihai Eminescu” din Botoșani. Palmaresul ediției stabilit de un juriu prezidat de criticul de teatru Mircea Morariu relevă la rândul lui această deschidere prin calitatea și valențele creațiilor premiate.  În primul rând, spectacolul cu Orchestra Titanic”, de Hristo Boicev, de la Teatrul Național “I.L.Caragiale” din București, amplu discurs vizual și metaforic despre condiția umană de  trestie în bătaia sorții, dar o trestie rezonând cu subtile elanuri interioare care o pot ridica peste  mizeria materială tinzând către orizonturi purificatoare – Premiul pentru cel mai bun  spectacol, Premiul pentru  regie (Felix Alexa), Premiul de scenografie (Andrada Chiriac), Premiul pentru cel mai bun actor exaequo (Claudiu Bleonț, Richard Bovnoczki). O bună impresie grație suflului de modernitate a lăsat spectacolul Teatrului ”Jean Bart”  din Tulcea cu ”Regina frumuseții din Leenane”, de Martin McDonagh, în regia lui Vlad Cristache, unde Liliana Ghiță, în rolul Mama, a luat Premiul pentru cea mai bună actriță. Iar rafinamentul construcției și al interpretării vocale din spectacolul-concert Pisici”, o joacă muzicală cu valoare alegorică plină de haz și plină de tâlc creată de  Bobo Burlăcianu și Bobi Dumitraș,  a adus un Premiul special al juriului pentru Teatrul ”Matei Vișniec” din Suceava. Teatrul-gazdă a festivalului a acordat la rândul lui un premiu regizorului basarabean Sandu Grecu ”pentru  concepția spectacolului Hamlet, după Shakespeare, de la Teatrul Satiricus din Chișinău”.

Imagine din spectacolul ”Experimentul”

Imagine din spectacolul ”Experimentul P.”

Festivalul s-a deschis cu o premieră a Teatrului ”Al. Davila”, Experimentul P.”, spectacol inspirat de cazul real al ”Experimentului Pitești”, expresie a forțelor întunecate ale regimului de teroare din anii 1949 –1952 care dorea să ceeze ”omul nou”. Realizat pe un text scris de Radu Dragomirescu, cu scenografie de Maria Miu, coregrafie de Victoria Bucun și muzică de Gabriel Bassarabescu, spectacolul, în concepția și regia lui Alexander Hausvater o meditație despre  utopie,  puternic emoțional, a avut impact deosebit la public. Un merit important le-a revenit  tinerilor și foarte tinerilor colaboratori care alcătuiesc în proporție covârșitoare distribuția. Credem că acest demers artistic răspunde dezideratului exprimat de noul director, anume, de a se realiza spectacole care să onoreze teatrul și artiștii lui și, în alt plan, acela de  întinerire a trupei. A fost hors concours, ca și cealaltă „copertă”, din finalul festivalului, cu Romanțioșii” de Edmond Rostand, spectacol intrat pe afiș la începutul stagiunii, în viziunea lui Vlad Cristache. Un spectacol  care invită dinamic, incitant, provocator,  la  reflecție despre joc și joacă, despre teatrul vieții și farmecul teatrului, despre inițiere și cunoaștere, despre adevărat și părelnic, despre mască și natura profundă a omului, deranjând într-un fel  și comoditățile spectactorului. Scenografia spectaculoasă semnată  Mădălina Niculae și a AndreeaTecla servește bine intenția regizorală, iar pariul pe care Cristache îl pune și aici pe tinerețe este câștigat. Mă refer atât la protagoniști, actorii Blanca Doba (Sylvette) și Ștefan Mihai (Percinet), proaspăt absolvenți, la Andrei Runcanu care îl întrupează pe neobositul Straforel, cât și la un soi de ”umbre” sau ”prelungiri” ale acestui personaj factotum, anume tinerii balerini Valentin Dobriță și Vlad Sandu.

Blanca Doba și Ștefan Mihai în ”Romanțioșii”

Blanca Doba și Ștefan Mihai în ”Romanțioșii”

Cele două spectacole prefigurează  o stagiune promițătoare, o stagiune specială în cuprinsul căreia,  în februarie 2019, se vor marca cele șapte decenii de existență a Teatrului ”Al. Davila”. Un teatru acum cu un  potențial redinamizat  ca urmare a comasării celor trei foste secții ”dramă”, ”revistă”, ”păpuși”, într-un singur compartiment ce oferă  posibilități extinse de expresivitate scenică regizorilor care vor veni să monteze la Pitești. De altfel această idee a noi conduceri și-a arătat deja într-un fel  roadele și în spectacolele aici amintite, în alte producții recente ca Romeo și Julieta”, ”Vrăjitorul din Oz” și, mai ales, Antigona”, în regia lui McRanin. ”Pot spune, a mai precizat Nicolae Poghirc, că suntem ansamblul cel mai variat, cu cel mai mare potențial artistic cel puțin din sudul țării, cu actori de dramă, cu balerini, orchestră… Deși pare că din mult am făcut puțin, în realitate putem aborda și genuri incitante  precum teatrul-dans, musicalul… Am produs deja un spectacol de dans, Fervor de Buenos Aires, în coregrafia lui Călin Hențiu, ne gândim deja la altele, iar spectacolele de păpuși și cele de dramă pot fi îmbogățite prin conlucrarea artiștilor cu specializări diferite. Asta ne și incită să ne gândim pentru finalul stagiunii la un spectacol cu Opera de trei parale, de Brecht, montată cu toată rigoarea, ca în urmă cu nouă decenii, când a fost creată. Până atunci, la Pitești poposesc regizorii Laszlo Bocsardi care va pune în scenă  O noapte furtunoasă (piesa lui Caragiale,într-o montare bucureșteană cu Ion Brezeanu în fruntea distribuției,  inaugura în 1915 clădirea teatrului piteștean!) și Sandu Grecu pentru o nouă versiune scenică a  piesei Migraaanți sau prea suntem mulți pe nenorocita asta de barcă de Matei Vișniec. Și nu numai ei”. Așteptăm pe mai departe vești bune dinspre Pitești, unde în teatru  se respiră un abur de primenire, iar în rândul publicului fidel, se simte fiorul îndreptățitei așteptări a unor evenimente artistice.    

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

Aplauze pentru Emil Boroghină, cronică de festival

Craiova în festival

O scenă de-o seară pentru eternitate

Un Hamlet din… Moldova, cronică de teatru

FITS 2018. Flash 1: Festivalieri, trecem granițele!, cronică de festival

FITS 2018. Flash 2: Actorii sibieni și teatrul kabuki, cronică de festival

FITS 2018. Flash 3: Ecouri, cronică de festival

Obișnuințe de spectator, cronică de festival

O stagiune sub semnul unui destin exemplar

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru                                                                                                                        

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALedmond rostand,mariana ciolan,matei vișniec,Poitești,Romanțioșii
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Festivalul pe care Teatrul ”Al. Davila” din Pitești  îl organizează în studioul conceput de marele om de teatru Liviu Ciulei și cizelat acustic de nu mai puțin legendarul scenograf Dan Jitianu, și-a adăugat, la a XXII-a ediție (3 – 11 noiembrie a.c.),  internațională,  la...