Cronică de festival de DOINA PAPP

ildiko-kovacs-teatru-de-papusi

Cum nu prea sunt băgate în seamă de suratele lor mai mari, teatrele de animație își gestionează singure cum pot mai bine domeniul, mai ales că de peste zece ani „Țăndărică”, tartorul în materie, găzduiește un important festival mondial. Cu toate că din acest an se dedică preponderent teatrului contemporan de animație și se numește „ImPuls”, festivalul acesta, unic în aria de competență a asociației UNIMA (Uniunea Internațională a Teatrelor de Marionete și Animație), care e și co-organizator, nu-și neglijează trecutul.

festivalul-impuls-tandarica

Tocmai s-a încheiat a 12-a ediție, de la care, cum vă puteți imagina, n-au fost excluși clasicii genului, oricât de contemporane s-ar fi vrut orientările. Pe lângă faptul că la noi în țară teatrul de păpuși și marionete n-a depășit prea mult etapa păpușilor pe mână sau mânuite în alte asemenea tehnici clasice, animația nu poate trece peste contribuția unor artiști care la vremea lor au îmbogățit patrimoniul cu spectacole de colecție și au inovat, de ce nu? Gest esențial pe teritoriul unei arte care e obligată la creație perpetuă în acord nu doar cu sensibilitatea noilor generații de spectatori-copii dar și cu, mai ales, noile tehnologii de care se folosește cu sârg.

kovacs-ildiko

Ildikó Kovács

Ediția de față s-a oprit pentru a face o reverență binemeritată regretatei Ildikó Kovács, artista mânuitoare, creatoarea care a înnobilat cu arta ei câteva teatre din Ardeal, fiind însă cunoscută și apreciată pretutindeni. Evenimentul s-a structurat în jurul unei conferințe susținută cu competență dar și multă căldură de Szusza Szebeni (Ungaria), autoare și a unei monografii lansată în Festival, însoțită de o expoziție cu desene, schițe, păpuși din atelierul artistei, dar mai ales de spectacolul antologic păstrat în repertoriul Teatrului de Păpuși Puck, secția maghiară, Cluj, Fârtații și dracii. Pe lângă evocarea parcursului biografic extrem de bogat, această reîntâlnire cu universul miraculos al artistei a fost emoționantă și instructivă. Mai ales că spectacolul destul de vechi, pomenit, n-a arătat prăfuit, ci, dimpotrivă, proaspăt și conform cu bucuria din timpul conceperii pe care artista o resimțea trăind în lumea păpușilor.

fartatii-si-dracii

Imagine din spectacolul Fârtații și dracii

Ildikó Kovács a fost o autodidactă, dar a știut mai multe și mai bine decât mulți titrați. Mânată de curiozitate și o mare dorință interioară de autodepășire, a urmat cursuri de fotografie, de dans, de arte plastice, a frecventat chiar și atelierele lui Grotowski pentru ca la rându-i să se dedice discipolilor dragi pentru care a ținut ateliere și tabere de creație. Deși n-a ignorat sarcinile educative ale spectacolului de animație, a făcut-o prin intermediul artei adevărate proclamând ca principiu suprem libertatea de creație. Jocul cu păpușa a fost teritoriul predilect al inovațiilor sale care-au marcat istoria teatrului de animație în chip esențial.

Spectacolul care ne-a readus-o în amintire pe Ildikó Kovács emană bucurie, actorii jucau destinși improvizând cu har și haz, și cum era vorba despre simpaticul Vasilache din folclorul național, rebotezat pe ungurește Vitéz, ne-am putut delecta cu umorul de bună calitate al acestei artiste speciale, despre care cei care-au cunoscut-o spun că era extrem de stenică, de optimistă, de plină de energie. Maximum de sens cu minimum de mijloace, mai spunea ea despre munca de creație în teatrul de marionete. Or, ce poate fi mai actual decât această gândire care, deși n-a beneficiat de noile tehnologii care divesifică azi mijloacele acestei arte, a produs la fel de multă creativitate în vizualul românesc.

Din fericire televiziunea națională păstrează înregistrat unui spectacol de Ildikó  Kovács, Pinocchio (Karnyöné), care, alături de Ubu rege, se numără printre creațiile de vârf ale artistei.

In memoriam Ildikó Kovács, TVR Cluj

Vezi și: Premiile Festivalului Internațional al Teatrului Contemporan de Animație, „ImPuls”

doina papp

Doina Papp

logo revista teatrala radioAlte articole de Doina Papp: Irina, regina

Un regal feminin, o realizare pentru toate timpurile, cronică de teatru radiofonic

Viitorul este feminin, dar depinde din ce parte privești, cronică de festival

Ultima haltă în Paradis, cronică de teatru tv

Cristi și jocul închipuirii

„Reunificarea celor două Corei”, un titlu capcană și o piesă despre iubire, cronică de teatru

Dramaturgie de Balcani, cronică de festival

Vezi: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALdoina papp,fartatii si dracii,Festivalul Internațional al Teatrului de Animație,ildiko kovacs,impuls,pinocchio ildiko kovacs,teatru animatie,teatrul puck cluj,tetaru papusi
Cronică de festival de DOINA PAPP Cum nu prea sunt băgate în seamă de suratele lor mai mari, teatrele de animație își gestionează singure cum pot mai bine domeniul, mai ales că de peste zece ani „Țăndărică”, tartorul în materie, găzduiește un important festival mondial. Cu toate că din acest...