Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

imparatul-mustelor-teatrul-excelsior

Profilat cu determinare spre alcătuirea unui repertoriu de valoare estetică și, totodată, formativă, cu ținta precisă a publicului adolescent, Teatrul ”Excelsior” din București atrage atenția cu o întreagă suită de propuneri și la începutul acestei stagiuni: un spectacol viu și atașant cu ”Visul unei nopți de vară”, în regia și scenografia și lui Vlad Cristache, și tot din repertoriul shakespearian o adaptare după ”Regele Lear”, semnată de regizoarea Inna Sokolova-Gordon, o altă adaptare după scrierile lui Rabelais, spectacol coregrafic incitant și plin de fantezie intitulat ”Viața plicticoasă și preaplină a visătorului François”, realizat de Horia Suru, un grup de tineri actori îndrumați de Alin State și un altul de instrumentiști interpretând muzică live de Petre Ancuța. Se pregătește un spectacol după ”Iluzia comică” de Corneille, iar cel mai nou titlu intrat în repertoriu la trecerea dintre ani, și la acesta ne vom referi în cele de mai jos, se dovedește o altă inspirată alegere și poartă amprenta gândirii unui premiat Nobel, scriitorul britanic William Golding. Este vorba de ”Împăratul muștelor”, celebra sa carte clasată de prestigiosul ”Time” între primele 100 cele mai bune romane scrise în engleză între 1923–2005, tradusă și în română (Editura pentru literatură universală, 1969). ”Împăratul muștelor” a fost adaptată de două ori pentru marele ecran (Harry Hook, Peter Brook), a fost transpusă ca serial radiofonic la BBC, a inspirat muzica formației Iron Maiden…

imparatul mustelor 3

Spectacolul Teatrului ”Excelsior” se bazează, de fapt, pe dramatizarea romanului, și ea celebră, datorată redutabilului romancier, dramaturg, scenarist Nigel Williams, în tălmăcirea Ozanei Oancea. După ce nu cu mult timp în urmă a imaginat scenic ”Ubu rege” ca o joacă de adolescenți în parc, o idee ce venea chiar din sugestiile lui Jarry despre propriul text, iată că regizorul Tudor Lucanu, recomandat de apetența sa aparte pentru textul contemporan și ultracontemporan prin succese notabile precum cele înregistrate cu ”Amalia respiră adânc”, ”Ești un animal, Viscovitz”, ”Emigranții”, spre a da doar aceste exemple legate și de premii teatrale, unde se detașează tema modelării sufletului tânăr, invită acum pe scena Teatrului ”Excelsior” la acest spectacol unde personajele sunt copii. Un spectacol în care virtuțile alegoriei ce își adaugă valențele parabolei morale și sociale implicite în scriitură transpar cu limpezime.

imparatul mustelor

Mai mulți elevi între șase și paisprezece ani au fost evacuați din calea războiului, dar avionul care îi transporta a explodat și supraviețuitorii catastrofei ajung pe o insulă pustie. Fiind de la diferite școli, nu se cunosc între ei și nu se mai află acolo niciun adult. Începe jocul de-a supraviețuirea. Dar micii robinsoni vor reinventa lumea, nu inspirați de mirificul peisaj natural și în armonie cu el, ci după chipul hidos al aceleia din care tocmai au fost trimiși ca să fie apărați. O lume a violenței, a urii, a dominării celuilalt. Cel mai întrepid, o figură luminoasă, Ralph, este ales șeful și caută să impună reguli și o democrație pe care să le respecte toată lumea, iar Piggy este un fel de eminență cenușie dată fiind înclinația lui către precauție și cugetare. Jack, care a apărut conducându-i pe câțiva coriști, nu se împacă defel cu ideea ca altcineva să comande. Îi recâștigă pe mai mulți din grup și, în loc să aștepte, în respectul regulilor în comun stabilite, la adăpostul focului produs cu ajutorul ochelarilor lui Piggy, foc menit să îi facă vizibili față de presupușii lor salvatori, Jack organizează un fel de ceată de vânători și omoară mistreți. Pentru hrană, motivează el. Dar dincolo de asta îl roade și crește în el impulsul de a impune alte reguli, după bunul său plac. Băieții, începând cu Roger, sunt ca hipnotizați de noul lider și de mirajul puterii, de forța lor exercitată cu bâta și vor fi ațâțați de-a dreptul când în nebunia generală va cădea prima victimă, Simon, o fire mai plăpândă și mai singuratică. Sub teroarea pe care o instituie grupul violent asupra celorlalți, cei mai slabi, ca Sam și Eric, cedează, iar crima va fi consecința terifiantă prin care scapă de cei dârzi ca Piggy și îl elimină pe Ralph.

imparatul mustelor 2

Spectacolul este dinamic, bine ritmat și tensionat cu măsură, în elocventă gradație. Un mare merit al regizorului Tudor Lucanu, aflat la primul său spectacol pe o scenă din Capitală, este limpezimea acestei construcții împlinite cu o distribuție formată din tineri și foarte tineri interpreți, câțiva de curând angajați la ”Excelsior”, alții doar colaboratori. Se confirmă și aici ceea ce este evident în toate înscenările sale, anume, grija pentru actor, pentru valoarea acestuia în ansamblul spectacolului și, prin el, pentru relevarea unui conținut emoțional indispensabil, de real impact. Și-a asumat un risc sau a acceptat o provocare și cred că pariul său este câștigat. Se observă în spectacol și câteva stridențe și apăsări prea accentuate pe replică, dar, în ansamblu, interpreții acestui spectacol creează tipologii specifice poveștii convingător conturate, ușor recognoscibile din sală și cred că pot fi socotiți promisiuni care vor conta în primul rând în acest teatru cu privire generoasă spre tineri. Le transcriem aici numele: Ștefan Iancu, Vlad Ionuț Popescu, Mihai Mitrea, Ștefan Mihai, Alex Popa, Dan Pughineanu, Andrei Bibire, Dan Clucinschi, Vlad Lință, Alin Potop, alături de Loredana Coșovanu, Mircea Alexandru Băluță. Un efect excepțional asupra întregului demers artistic îl are colaborarea regizorului cu foștii săi colegi de facultate clujeană, deja atât de bine lansați în perimetrul teatral bucureștean. Mă refer la Ștefan Lupu, care imaginează mișcarea scenică, apogeul energetic fiind incontestabil secvența ritualului de tip tribal la care ajung copiii-vânători, și la Petre Ancuța, compozitorul unui fundal muzical de o subtilă și rafinată expresivitate, ca un comentariu pe care aproape că nu îl sesisezi dar care rezonează în fiecare spectator, un univers sonor materializat prin doi actori instrumentiști ”mascați” de o parte și de alta a scenei. Accentuând și intimitatea și intensitatea trăirilor atât de variate ale universului infantil, decorul realist al lui Vladimir Turturica întrețese o bună armonie în acest context. Instalat în partea sa centrală pe o turnantă, este presărat cu elemente simbolice deloc stridente care evocă, fără ca scenograful să fi căzut nici o clipă în ispita videoproiecției la mare căutare astăzi, și hățișurile dătătoare de spaime ale insulei și ascunzișurile din care se nasc monștri în sufletele crude ale personajelor.

imparatul mustelor excelsior

Imagini din spectacol

Spectacolul recuperează, filigranat, cum spuneam, încărcătura alegorică și simbolică a romanului și a scenariului realizat după el, prezentă încă din titlu. Împăratul muștelor este transpunerea cuvântului Belzebuth, numele unuia dintre stăpânii Iadului, iar sintagma va fi folosită de personajul Simon când vede înfipt într-un par capul primului mistreț răpus, lângă care el însuși va cădea victimă prin escaladarea urii și a violenței care au luat locul inocenței și purității copilăriei. Dar regizorul – o mărturisește – a fost interesat deopotrivă să pună în evidență cu detașată atenție și acel prim nivel al textului, tabloul concret al întâmplărilor acestei fabule în similitudinea lor cu scene de viață cotidiană din multe școli din toată lumea. Auzim despre asta la jurnalele de știri… Mereu, din păcate… Un fenomen care poartă și un nume… științific și, mai ales, pare a fi în alarmantă expansiune: ”bullying”-ul, adică violență fizică sau psihică, intimidare, terorizare, brutalizare, cuvântul în limba engleză derivând de la ”bully” (bătăuș). În România, unul din patru copii sunt umiliți în mod repetat în fața colegilor și țara noastră ocupă locul întâi în Europa la categoria agresiuni comise de copii între 11 și 15 ani, avertizează asociația ”Salvați copiii”, atrăgând atenția totodată că avem un foarte mic număr de specialiști în domeniu și foarte puține programe de stopare a acestui fenomen. Niciodată teatrul nu a putut schimba imediat și radical lumea. Dar a fost și rămâne o oglindă a ei unde se pot descoperi cu alți ochi indivizii care alcătuiesc această lume… În Marea Britanie și în Statele Unite, există recomandarea ca romanul ”Împăratul muștelor” să se studieze în școli… Iată de ce cred că, și din perspectiva apropierii în sine de o scriere fundamentală a secolului XX și din aceea a conectării la o temă de stringentă actualitate, trebuie salutat demersul Teatrului ”Excelsior” și al echipei de creatori care a stat alături de regizorul Tudor Lucanu.

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

logo revista teatrala radio

Vezi și:  arhiva rubricii Cronica de teatru 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUBelzebuth,bullying,cronică de teatru rtr,Împăratul muștelor,mariana ciolan,premiul nobel,teatrul excelsior,tudor lucanu,William Golding
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Profilat cu determinare spre alcătuirea unui repertoriu de valoare estetică și, totodată, formativă, cu ținta precisă a publicului adolescent, Teatrul ”Excelsior” din București atrage atenția cu o întreagă suită de propuneri și la începutul acestei stagiuni: un spectacol viu și atașant cu ”Visul unei...