gala-tanarului-actor-hop-2015

Gala Tânărului Actor HOP

Între 8 și 11 septembrie, în Complexul Vox Maris din Costinești, a XVIII-a ediție a Galei HOP a însemnat o strânsă dar elegantă confruntare artistică între 27 de tineri actori, cei mai mulți absolvenți din ultimii doi ani. Un simțământ evident al apartenenței la o generație, un spirit de solidaritate permanent, de întrajutorare chiar la intrarea celorlalți în scenă, când era cazul să își construiască decorul, minimal, sau să își procure elementele de recuzită, bunăoară, atenția cu care își urmăreau reciproc evoluțiile din concurs și în orele de workshop ori felul cum absolvenți din centre universitare diferite au reușit să colaboreze la alcătuirea unor momente în afara concursului au contribuit la închegarea unei atmosfere relaxate, de familie, cum o definea chiar un participant la gală, așa cum nu se întâmplă chiar de fiecare dată. Ea s-a transmis evident și publicului, în rândul căruia, alături de invitații din lumea teatrului, s-au adăugat, mai ales în ultimele două seri, câțiva tineri studenți și chiar elevi, mărturisit interesați de teatru, ne spunea directorul artistic Radu Afrim în seara decernării premiilor, când și audiența pe site-ul uniter.ro, care a transmis live gala, a atins cota de aproape șapte mii de accesări. Au fost apoi și alți spectatori maturi, veniți din oraș sau din împrejurimi, semn că aceasta, iată, începe să reprezinte un eveniment cultural de interes în zonă, să își reconstruiască treptat, poate, faima pe care o avea în acel Costinești unde a apărut prima dată cu decenii în urmă.

Maria Teodora Filip

Maria Teodora Filip

Actorii pe care i-am văzut anul acesta la HOP aveau în marea lor majoritate un aspect plăcut, dezinvoltură și abilități care le permiteau expresivitate corporală sau vocală deosebită, tinzând către aceea teatralitate complexă a actorului total, oricând de dorit și care, grație ingeniozității probelor de concurs și spiritului deschis, profund ludic pe care îl manifestă Gala HOP, are toate șansele să fie descoperit, încurajat în contexul acestei gale. De unde și componența juriului care, ca și anul trecut, a reunit oameni din sfera teatrului, filmului, muzicii. Nu întotdeauna însă înzestrările naturale ale concurenților au fost judicios exploatate în construcția și în dezvoltarea partiturilor pe care le-au ales, iar, așa cum observam în precedentul comentariu, tema propusă de directorul artistic, dadaismul, a fost uneori dincolo de putința lor de înțelegere și de exprimare, atât în recitalurile individuale, cât și la grup. În pofida unei teatralități reverberante și a unor expresii plastice puternice, rezultatul workshop-ului de mișcare condus de Florin Fieroiu, Dezgustibus parade, prezentat la final, nu a părut nici el foarte convingător. Toate acestea au trezit nemulțumire în rândul unor specialiști invitați, în opinia lor tema nu a avut relevanță, în timp ce alții, dimpotrivă, au apreciat „forțarea limitelor proprii” pe care o presupune tema, această „fereastră deschisă” către un univers de spiritualitate singular cum este dadaismul, spre a pune în evidență „actoria în stare pură”. Finalul competiției avea să aducă totuși surprize plăcute, atât de așteptate. Mă refer la unele mai intens sau mai estompate confluențe între negarea dadaistă și nemulțumiri și revolte, răni și tristeți contemporane prezente în recitalurile mai multor intepreți care dovedeau astfel, fie și parțial o aducere către sine a conceptului, cum a fost temperamentala Maria Teodora Filip, câștigătoarea premiului de interpretare, cu Un clown dada, colaj de poezii de Tzara, Sașa Pană, Arp, dar mai ales, la felul inteligent în care un actor ca Nicholas Cațianis (premiul juriului la secțiunea individual și selecție în programul 10 pentru film la TIFF) a putut să conjuge accente circumscrise temei în colajul de fragmente din Râs nervos de Christopher Durang, și textul ionescian Trifoiul cu patru foi sau o actriță ca Dana Marineci, alegând Sonata sunetelor primordiale de Kurt Schwitters, să exprime, în absența cuvintelor, doar la nivelul îmbinării de sunete, o gamă variată, nuanțată de stări, prin intonații și accente care dau seama de un registru vocal generos și bine strunit, ceea ce i-a adus Marele premiu „Ștefan Iordache” și, deopotrivă Premiul „Vox Maris”. Desigur că îmbrățișarea celeilate teme, „vacanța la mare”, a putut oferi deopotrivă căi de ingenioasă investigare a propriilor resurse de trăire și expresivitate, exemplul cel mai elocvent fiind al celor care s-au bucurat de prețuirea juriului și au acum premiile HOP în vitrina personală, Cătălina Bălălău, o sinceră și sensibilă Ada, într-o piesă despre adolescenți, iubire și responsabilizare (Premiul special al juriului), Corina Borș și Adrian Loghin (premii de popularitate pentru actor/actriță) sau Cosmin Dominte care prin firesc și umor a dat credibilitate monologului intitulat chiar Vacanță la mare (Premiul pentru prestanță și rostire scenică).

Dana Marineci

Dana Marineci

Gala Tânărului Actor 2015 a fost marcată de preponderența concurenților de la București (15 de la din Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” și unul de la Universitatea „Hyperion”). Numărul celor de la Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (5) și de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș (3) a fost mult sub ce se întâmpla până acum, în timp ce Departamentul de Arte din Universitatea Craiova, Facultatea de Litere și Arte din Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și Facultatea de Teatru de la Universitatea „George Enescu” din Iași nu au avut decât câte un participant, iar alte centre universitare nu au fost deloc reprezentate. (O „hartă” a locului de naștere al concurenților ar lăsa mai multe speranțe în ce privește răspândirea șansei pe care o reprezintă Gala tânărului actor la nivelul țării.) Dar afluența celor care s-au format la București nu cred că se datorește doar apropierii facultății lor de locul unde se organizează vara preselecția, ci ține de interesul de care se bucură Gala la nivelul instituțiilor de învățământ superior artistic într-un an sau altul, în rândul mentorilor acestor tineri actori. Ține de încrederea în propriile forțe și în menirea galei. Și firește ține și de gradul de curaj al fiecăruia, curajul de a se afla singur în fața publicului. Lucru pus în evidență și prin momentul „castingului” cu toți concurenții pe scenă, moment plin de un umor sănătos, de altfel, prin care a debutat anul acesta gala. Castingul cel de toate zilele, cu care se confruntă frecvent tinerele generații de actori, pentru care porțile marilor teatre, ca și ale platourilor de filmare și în zona scenei independente, se deschid doar în cazul anumitor spectacole, în limita necesităților acelelor producții. Firește că podimul galei HOP nu poate aduce un premiu sau o angajare la orizontul apropiat pentru fiecare participant, prezența lui aici, în sine, reprezintă un câștig, tocmai prin această experiență care i se prilejuiește și care pregătește pentru viața de actor. Sigur însă, că marele avantaj al galei este vizibilitatea pe care ea o oferă în rândul directorilor de teatru, invitați toți, preciza dna Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER și director executiv al galei, cu prilejul mesei rotunde organizată în ultima zi a manifestării. Din păcate, și anul acesta ca și în alți ani, nu au răspuns chemării decât unii dintre directorii teatrelor instituționalizate, tocmai aceia care deja au întins cel puțin o dată mâna unui tânăr actor talentat remarcat aici. „Nu numai premiații trebuie luați în seamă, zicea regizorul Andrei Mihalache, director executiv la teatrul de Nord Satu Mare. Avem nevoie în teatre de atâtea și atâtea tipologii…” „Am întâlnit potențial, valențe actoricești autentice, pentru asta am venit aici, preciza în același context, în calitate de manager cultural, eliberată de îndatoririle impuse de juriu, actrița Maia Morgenstern. Cred că m-ar interesa să fiu colegă de proiecte cu mulți dintre absolvenții pe care i-am văzut aici.” În timp ce de pe podiumul de acordare a premiilor galei HOP 2015, actorul George Mihăiță anunța că și în actuala stagiune va invita un actor văzut la Costinești pentru un spectacol la Teatrul de Comedie.” Am remarcat deopotrivă la gala de anul acesta și directori de teatre particulare.

HOP 2015

Statistica arată că acum mai puțini tineri actori decât în trecut s-au încumetat să se prezinte la preselecție. Deja din partea directorilor de teatru, în contextul altor sugestii făcute ca de obicei chiar pe timpul galei, a venit propunerea ca tema viitoarei galei să fie anunțată mult mai din vreme, poate chiar acum, imediat , pentru ca timpul de pregătire a recitalurilor să fie mai mare. Oricum nu trebuie uitat că Gala HOP este doar…un instrument, doar o potențială rampă pentru… 300 de absolvenți pe an ai tuturor facultăților de teatru din țară … Și că nu se poate pretinde mai mult de la ea…

logo revista teatrala radioVezi: Arhiva Gala HOP 2015

costintuchilaCRONICA DE TEATRUdadaism,gala hop 2015,mariana ciolan,tineri actori,UNITER,vox maris
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Gala Tânărului Actor HOP Între 8 și 11 septembrie, în Complexul Vox Maris din Costinești, a XVIII-a ediție a Galei HOP a însemnat o strânsă dar elegantă confruntare artistică între 27 de tineri actori, cei mai mulți absolvenți din ultimii doi ani. Un simțământ...