cronica-festival-intalniri-internationale-cluj-2016

Întâlnirile Internaționale de la Cluj, festival gândit să aducă în atenția vieții teatrale de la noi și din lume potențialul creator, artistic și multiplele deschideri ale Teatrului Național „Lucian Blaga”, într-o platformă de dialog și afinități profesionale plurivalente, a reunit anul acesta , la cea de-a șasea ediție (3–9 octombrie 2016), sub genericul „În căutarea autorului”, 18 spectacole foarte diferite din multe puncte de vedere, de la concepție și stil la locul reprezentării lor. Alături de publicul fidel al teatrului-gazdă, s-au bucurat de toate acestea identificând mai multe căi prin care s-a răspuns dezideratului tematic aproape o sută de participanți: actori, scriitori, regizori, directori de teatre și de festivaluri, critici și jurnaliști din țară și din străinătate.

la-ordin-fuhrer-15-04-2016

La ordin, Führer!

Festivalul s-a deschis cu spectacolul La ordin, Führer! de Brigitte Schwaiger, o producție a Teatrului „Aureliu Manea” din Turda. Acesta lansează tulburătoare întrebări despre rănile trecutului nu foarte îndepărtat, într-o formulă unde, sub polivalenta veghe a regizorului Mihai Măniuțiu, forța textului se conjugă cu vitalitatea interpretării actriței Maia Morgenstern, cu puterea sugestivă a cadrului scenografic (Adrian Damian), a luminii (lighting design, Lucian Moga), a muzicii (Ștefan Ursachi) și a grupului de dansatori care, prin mișcarea scenică imaginată de Andrea Gavriliu, completează acel halo de trăire interiorizată a eroinei din această monodramă.

trei-ore-dupa-miezul-noptii

Trei ore după miezul nopții

Cea din urmă, coregrafa Andrea Gavriliu, într-o altă colaborare cu regizorul Mihai Măniuțiu, a generat un alt moment de mare grație în acest festival care, de la apariția sa în peisajul teatral de la noi, a întins nu doar o mână, ci și-a descoperit un mare suflet către ceea ce se numește cu sintagma consacrată dansul contemporan. Este vorba de spectacolul de teatru-dans Trei ore după miezul nopții, realizat sub egida Teatrului „Tony Bulandra”. Tema lui vizează zbuciumul, frământările, chinurile creatorului de spectacol, chiar o coregrafă și care lucrează chiar pentru teatrul târgoviștean. Felul cum este dezvoltat subiectul într-o tramă impregnată de umor și delicatețe, de vivacitate și îndrăzneală au adus entuziaste aplauze în sala mare a teatrului clujean pentru actrița-coregrafă și actorii dansatori din spectacol.

richard-al-iii-lea-se-interzice

Richard al III-lea se interzice

Pe parcursul celor șapte zile de festival, am remarcat apoi câteva spectacole de studio centrate în jurul unor piese din repertoriul contemporan, demersuri artistice care dezvăluie incitante raporturi între interogarea textului și procesul de creație scenică, pe scala unei modernități amplificate sau estompate, realizate de Răzvan Mureșan, regizor angajat la Teatrul Național clujean, și de Andrei Măjeri, regizor care prin același Teatru Național și spectacolele la care ne vom referim aici și-a dobândit statutul unui foarte promițător director de scenă. Ne-am bucurat să revedem, astfel, în regia celui dintâi, atât spectacolul cu Richard al III-lea se interzice, unde și asistența și autorul, Matei Vișniec, prezent în sală, au fost mișcați de forța de impact intelectual și emoțional sub care a prins contur textul care îmbrățișează tema libertății creației și a creatorului în conjuncție cu o lumea a totalitarismului, cât și spectacolul cu Panglica lui Moebius de Robert Cohen, care pune problema homosexualității într-o Americă unde subiectul era tabu. Și am luat contact cu mai noua producție semnată tot de Răzvan Mureșan cu un text al acestui din urmă autor, Bzaap!, o dramă din lumea business-ului american care poate genera pregnante ecouri europene și, firește, dâmbovițene. Apropierea a fost subliniată și la întâlnirea în carne și oase cu publicul festivalului a binecunoscutului profesor american Robert Cohen, renumit teoretician și practician al scenei, fondatorul Departamentului de Teatru de la University of California, care a făcut precizarea că aceste singure piese de teatru ale sale au fost scrise cu decenii în urmă, fiind inspirate de cazuri reale din propria familie. Problema rezistenței la proba timpului cu referire chiar la piesa domniei sale amintită aici a fost îmbrățișată, în același cadru, de scriitorul Matei Vișniec. Dialogul viu al celor doi dramaturgi, care se numără printre marii prieteni ai acestui festival, a zigzagat, spre încântarea asistenței, către nu puține teme ale lumii teatrului și ale lumii noastre.

m-r-cowboy-15-06-2016

Moarte și reîncarnare într-un cowboy

Cum s-a întâmplat, de altfel, și la o altă tihnită întâlnire, cu Rodrigo García, patronată de către Mihai Măniuțiu, de asemenea, în foaierul Teatrului Național. Autorul spaniol originar din Argentina, activând în prezent la Montpellier, în Franța, celebru prin situarea lui într-un pluton întrepid angajat în căutări care să transcendă formele dramaturgiei clasice, ajunge iată pentru prima dată la Cluj-Napoca. În repertoriul Naționalului există două spectacole pe textele sale, realizate, cum spuneam, în regia lui Andrei Măjeri, Agamemnon și Moarte și reîncarnare într-un cowboy. Incluse acum în festival, recomandate de un aer de prospețime cuceritoare, ambele s-au bucurat de un indubitabil succes de public și de aprecierea criticilor ca veritabile reușite, iar în fața oamenilor de teatru prezenți la întâlnirea cu domnia sa, Rodrigo García nu ezita să afirme că maniera de montare a acestor spectacole îl face să se revadă pe sine „cu clocotul tinereții”. De altfel, domnia sa nu s-a reținut de la multe alte confesiuni, despre laboratorul propriei creații dramaturgice și complexa lui activitate teatrală, în fața unui public dornic să descopere noi punți de înțelegere către un valoros creator, acolo, în foaierul Teatrului Național, unde dramaturgul s-a aflat în compania traducătoarei sale în limba română, Luminița Răuț, și a regizorului Andrei Măjeri.

linoleum-avpr-26-04-2016

Linoleum

În confruntare cu aceeași arie a dramaturgiei contemporane, regizorul Alexandru Dabija revine în mijlocul trupei clujene explorând un teritoriu pe care se simte întotdeauna în largul său, cel al absurdului, împletit însă aici cu un umor pigmentat cu gustul pentru morbid și macabru, cu ideea unui suflu al morții care ne bântuie bântuind prin lume, recurentă de-acum în creația sa recentă prin intermediul piesei Linoleum, scrisă de frații Vladimir și Oleg Presniakov. Ideea acestui tandem auctorial deschide o altă perspectivă care a interesat festivalul: „autorul la plural”. Abordată, într-o masă rotundă cu acest generic, dar care, prin subtitlul „creații colective”, a orientat pregnant adresabilitatea către trei spectacole recent realizate de trupa clujeană tot în format de studio, spre a celebra în mod programatic, la centenar, spiritul mișcării dada, acel moment declanșator al unor mutații fundamentale în cultura mondială.

tzara-arde-di-dada-se-piaptana

Tzara arde și dada se piaptănă

Call it art! este un spectacol cu secvențe de teatru viu și atașant, bazat pe scenariul foarte documentat al Alexei Băcanu despre arta modernă, mâna regizorală proaspătă și viguroasă a Letei Popescu și dăruirea interpretativă a actorilor Miriam Cuibus, Patricia Brad, Elena Ivanca, Miron Maxim, Bogdan Rădulescu. Cu Tzara arde și dada se piaptănă, spectacol dedicat moștenirii pe care i-o datorăm lui Tristan Tzara și celorlalți fondatori ai dadaismului, s-a ajuns la o formulă și mai pronunțată de artă colectivă, conform confesiunilor pline de farmec (și de substanță!) ale realizatorilor. Este o producție unde actorii sunt prieteni și foști colegi, aidoma personajelor din spectacol, dar și unde o componentă de video design, o alta de sound design cu mare pondere, scenografia și coregrafia sunt „compartimente” pe care le „împart” interpreții după înzestrările fiecăruia, lor alăturându-li-se în debut… actoricesc pe scena clujeană Ștefana Pop-Curșeu, director artistic. Scenariul care trasează biografia lui Tristan Tzara, reunind poezii, corespondență și alte texte ale autorului, este semnat de poetul Ioan Pop, Ștefana și Ion Pop-Curșeu.

memo

Memo

În aceeași serie tematică, am salutat revenirea pe afișul clujean a emoționantului spectacol Memo, creat pe un scenariu de actrița Miriam Cuibus și regretata regizoare Mona Marian, ca „o călătorie în timp, o coborâre inițiatică în lumea avangardei poetice”. Împărtășind într-un anume sens formula colectivă, dar despărțindu-se complet de plonjarea în omagiere și trecut cultural, ba, dimpotrivă apucând cu ochii larg deschiși prezentul, Selfie, spectacol în regia Andreei Iacob, are la bază un scenariu inspirat din viața femeilor-interprete, deținute în Penitenciarul de la Gherla. Acest ultim amănunt a stârnit multă vâlvă pe motive extraestetice în jurul spectacolului, care poate să trezească foarte puternice trăiri celui aflat între spectatori și care, într-adevăr în premieră absolută, intră în repertoriul Naționalului cel puțin până la finele anului.

În festival și-au aflat și locul și spectatorii lor atât un vivace one man show susținut în limba engleză de îndăgitul actor Dragoș Pop, cât și performance-ul stradal parfumat de umorul irepresibil al Andreei Gavriliu, d’ECOurage, în care protagoniștii-autori sunt în căutarea propriei cizelări profesionale prin interogații contemporane tăioase, dureroase, neiertătoare, dar atât de necesare pentru descoperirea identității.

don-juan-rep-20-09-2016

Don Juan

În sfârșit, dar deloc în cele din urmă, aceeași „căutare a autorului”, însă prin intermediul unor texte din patrimoniul universal, a fost miza a două dintre demersurile artistice de amplă desfășurare, realizate pentru Sala mare. Cu un legitim și sporit interes a fost primită în festival recenta premieră cu Don Juan. În viziunea regizorului italian Roberto Baci, regizor care revine la Cluj pentru a treia sa montare, spectacolul după acest text singular în creația lui Molière ambiționează și o recuperare a comicului irezistibil al unor situații din paginile clasicului comediei franceze, împlinit cu debordantă dăruire de actori ca Anca Hanu ori Cătălin Herlo, și înțelegerea mai înaltă a eroului titular, ca purtător al unei pofunde filosofii de viață, rol încredințat lui Matei Rotaru. Într-o lume care este de aici, dar este aplecată și către un dincolo, bântuită nu numai de misterul și fiorul statuii Comandorului ucis, ci și de duhurile morții ce umblă printre viii, configurată într-o bogăție de semne scenice de scenograful Marcio Medina.

romeo-si-julieta-tncluj

Romeo și Julieta

În Romeo și Julieta, spectacol care a avut premiera în această primăvară, regizorul Tudor Lucanu împreună cu scenografa Alina Herescu propun o aducere a poveștii de iubire dar și de neîmpăcată ură într-o lume viu colorată, voit țipătoare și stridentă, a unor croitorii de lux din zilele noastre. Înveșmântată prin elemente care semnalizează concret și civilizația actuală și gustul contemporan al artei scenice, punctată cu savuroase accente pline de umor sau de lirism, tragedia shakespeariană rezistă și ajunge bine la spectatorii de astăzi. Cum o arată desigur și Premiul publicului pentru cel mai bun spectacol conferit în cadrul Galei Teatrului Național ce a avut loc chiar în miezul festivalului.

Întâlnirile Internaționale de la Cluj s-au încheiat cu un mare dar făcut de către organizatori cu mărinimie și publicului și invitaților festivalului: spectacolul cu Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, în regia lui Bocsárdi László, spectacol încununat cu Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului trecut. Un construct scenic bulversant prin subiect și expunerea lui, prin suculența temelor de meditație pe care le insuflă spectatorului, prin inventivitatea formulei scenice și interpretative.

Fotografii de Nicu Cherciu. Sursa foto: Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca

Vezi și: Întâlnirile Internaționale de la Cluj

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

Agenda Festivalului Shakespeare (1)

Agenda Festivalului Shakespeare (2)

Agenda Festivalului Shakespeare (3)

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALalexandru dabija,andrea gavriliu,cronica de festival rtr,dadaism,don juan moliere,Întâlnirile Internaționale de la Cluj,mariana ciolan,matei vișniec,richard III,romeo si julieta,teatrul national cluj,tudor lucanu,tzara
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Întâlnirile Internaționale de la Cluj, festival gândit să aducă în atenția vieții teatrale de la noi și din lume potențialul creator, artistic și multiplele deschideri ale Teatrului Național „Lucian Blaga”, într-o platformă de dialog și afinități profesionale plurivalente, a reunit anul acesta , la...