ion parhon madalina ciotea cronica rolului revista teatrala radio

cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radioPuține actrițe cunosc harul de a reuși să-ți inspire pe scenă respectul și rațional și charismatic prin alcătuirea unor partituri capabile să dea seama atât despre personaj, cât și despre personalitatea aceleia care îl interpretează. Una dintre ele este Mădălina Ciotea, membră a trupei Teatrului „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, dar pregătită să onoreze și distribuția unor spectacole importante de pe alte scene din țară. Așa se face că am întâlnit-o la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Brașov, unde s-a impus în rolul Selmei, protagonista spectacolului cu Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, prezentat în concurs de Teatrul „Sică Alexandrescu” din localitate, care i-a prilejuit interpretei obținerea Premiului special al juriului, alături de încununarea spectacolului cu Premiul pentru cel mai bun spectacol și Premiul de regie conferit lui Vlad Massaci!

madalina ciotea

Mădălina Ciotea

Absolventă a Universității Babes Bolyai din Cluj-Napoca, unde a dat viață unor personaje de prim-plan din piese de Shakespeare, Molière, Brecht, Daniel Keyes, dar și din opera rock Jesus Christ Superstar de Andrew Lloyd Webber și Tim Rice, actrița s-a făcut remarcată de public şi de critica de specialitate atât în spectacolele teatrului vâlcean, unde împarte visul profesional și succesele cu mai mulți colegi de facultate, așa cum s-a întâmplat în Ești un animal, Viskovitz de Alessandro Boffa, în regia lui Tudor Lucanu (Premiul pentru cel mai bun spectacol în festivalurile de la Oradea, Piatra Neamț și Pitești), în O poveste ciudată cu un câine la miezul nopții, după romanul lui Mark Haddon, în Femei /Bărbați de Willy Russel, selecționat în FNT la București, ambele în regia lui Vlad Massaci, în Aproape de John Cariani și în Trilogia belgrădeană de Biljana Srbljanović, în regia lui Cristi Juncu, în Promisiunea unei vieți frumoase (din cauza lui Cehov) și în Visul unei nopți de vară, unde în rolul Hypolita a obținut Premiul de excelență, amândouă spectacolele semnate de Botos Balint, ori într-un travesti din Revizorul de Gogol, spectacolul lui Vadas László.

Mădălina Ciotea cronica rolului de ion parhon

Buna pregătire și disponibilitatea pentru teatru-dans au condus-o la câteva performanțe notabile, cum au fost creațiile sale din Dancing City/corpuri în cetate, în regia semnată de Carmen Vidu și coregrafia Vavei Ștefănescu, în rolul Hermiei din Visul unei nopți de vară, spectacol de teatru-coregrafic realizat la Studio M din Sfântu Gheorghe de regizorul maghiar Uray Peter și, sub îndrumarea aceluiași regizor-coregraf, rolul iubitei lui Charles din Cum vă place, la Teatrul Național din Cluj-Napoca etc.

Mădălina Ciotea in Visul unei nopti de vara Foto Adi Bulboacă

Mădălina Ciotea în Visul unei nopți de vară de William Shakespeare, Studio M din Sfântu Gheorghe, regia: Uray Peter. Foto: Adi Bulboacă

Fără teama de a greși, aș spune că evoluția ei din Dansând în noapte își apropie meritele unei veritabile sinteze a calităților evidențiate în cele mai izbutite spectacole anterioare. Vom regăsi aici exuberanța și histrionismul din Ești un animal, Viskovitz sau din Femei/Bărbați, tandrețea și surâsul amar din Aproape sau O poveste ciudată cu un câine la miezul nopții, dramatismul și asprimea din Trilogia belgrădeană, sau acea discretă senzualitate şi picturalitatea expresiilor corporale din spectacolele de teatru-dans. În plus, acest rol pe scena brașoveană a scos în evidență adâncimea remarcabilă a înțelegerii unui personaj atât de complex, confruntat cu acea gamă bogată de trăiri, dintre clipele de bucurie ori speranță și cele de o devastatoare tristețe, dezvăluindu-ne totodată și germenele unei atitudini regizorale față de povestea Selmei, înnobilând-o prin mister, căldură şi generozitate.

madalina ciotea dansand in noapte

Mădălina Ciotea în spectacolul Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, regia: Vlad Masacci, Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov

Selma este o emigrantă de origine cehă, a cărei trudă într-o uzină americană este compensată de pasiunea formidabilă pentru dans, împlinită într-o pitorească trupă alcătuită din tineri care, ca și ea, sunt grăbiți de a schimba „cenușiul” salopetei cu altitudinea elanurilor prilejuite de lumea inefabilă a dansului. Viața îi va oferi o cumplită experiență, prin perspectiva de a-și pierde vederea. Atât ea, cât și fiul ei, Gene, care trebuie operat de urgență. Numai că intervenția chirurgicală necesită o mare sumă de bani. Și cum o nenorocire nu vine aproape niciodată singură, solidaritatea în faţa necazului unui coleg o va aduce, încătușată, în pragul disperării. Aproape oarbă, trădată în prietenie, neînțeleasă de cei din jur, Selma trăiește aievea visul ei aerian, desprinderea de clișeul maculat al realității. Un bătrân derviș din cartea lui Kazantzakis intitulată Raport către El Greco afirma că: „Îngerii au gură, dar puterea de a vorbi este pecetluită, încât îi vorbesc lui Dumnezeu prin dans…Dansul ucide eul, iar când eul este ucis, nu mai există nici o piedică să te unești cu Dumnezeu.” Acesta poate că a fost și cazul Selmei, întrupat de interpretă cu însuflețire, cu delicată empatie, cu emoționante „mărturisiri” la rampă, ferite de cochetărie calofilă ori sentimentalism, așa cum șade bine… îngerilor.

dansand in noapte teatrul brasov

Dansând în noapte

Prin talentul și prin instinctul bine puse în valoare de regizor și susținute cu o pilduitoare colegialitate profesională de parteneri, la care aș adăuga și surprinzătoarea mobilitate a decorului realizat de Andu Dumitrescu, tânăra actriță vâlceană, școlită la Cluj-Napoca în clasa lui Miklós Bács, însă născută la Craiova, ne-a oferit la Brașov o imagine a teatrului în stare de grație, de adevăr artistic și de fericită întâlnire cu propriile noastre nevoi de acel „dans în noaptea” îndoielilor sau nebucuriilor de care prea puțini duc lipsă.

costintuchilaCRONICA ROLULUIcronica rolului revista teatrala radio,dansand in noapte de Patrick Ellsworth,inger,ion parhon,madalina ciotea,Miklós Bács,nikos kazantzakis,Raport către El Greco,roluri madalina ciotea,teatrul anton pann ramnicu valcea,teatrul sica alexandrescu brasov,trilogia belgradeana,vlad masacci
Cronica rolului, rubrică de ION PARHON Puține actrițe cunosc harul de a reuși să-ți inspire pe scenă respectul și rațional și charismatic prin alcătuirea unor partituri capabile să dea seama atât despre personaj, cât și despre personalitatea aceleia care îl interpretează. Una dintre ele este Mădălina Ciotea, membră a trupei...