de MARIANA CIOLAN

intalniri la arlechin george draghescu cronica de carte

Sub titlul Întâlniri la arlechin, la Editura Centrului de Presă Oltenia din Târgu Jiu a apărut un nou volum conceput şi realizat de George Drăghescu. Autorul este actor în trupa Teatrului ”Elvira Godeanu”, un actor bun, mai rar distribuit în producţiile de aici, dar care prin rolurile sale face cinste şcolii de teatru clujene unde s-a format. Este poet cu vreo cinci plachete de stihuri de mare sensibilitate, apărute de-a lungul anilor şi jurnalist. Unul neobosit, care şi-a pus o vivace semnătură în multe publicaţii, mai ales locale, şi care face totodată o figură singulară prin curajul de aduce până la ultime consecinţe pasiunea aceasta şi a scoate – pe propria cheltuială!  – o liliputană „Ceaşcă de cafea”, revistă lunară, literară şi artistică, faimoasă de-acum, pe care o oferă celor pe care îi simte aproape de sufletul lui de poet, de artist, de cetăţean al urbei. Am… savurat şi eu  câteva „ceşti”, cu satisfacţia că mi-au fost servite chiar de autorul lor şi am putut aprecia şi calitatea colaboratorilor şi a subiectelor alese.  Am rămas de atunci cu acea ”aromă” a plăcerii lui George Drăghescu de a se întâlni şi a comunica cu semenii. Uneori vorbesc mai ales privirile lui vii, radiante. Din această neţărmurită desfătare a spiritului, s-a născut cu siguranţă şi noul volum. Din voluptatea lui de a iscodi, de a asculta, de a afla… De a împărtăşi emoţia câtorva clipe cu personalităţi ale vieţii teatrale cu care a avut ocazia să vină în contact.

George Drăghescu

George Drăghescu

Cartea cuprinde 33 de interviuri cu actori, mari actori ai scenei româneşti, alături de câţiva regizori şi cronicari de primă mărime. Pe cei mai mulţi autorul i-a întâlnit când aceştia au ajuns în  oraşul său, în intervalul 1992–2013, în câte un turneu sau la vreun festival, unde au împărţit pentru un ceas ori două bucuria aceleiaşi scene pe care o slujeşte George Drăghescu de ceva ani buni, a aceluiaşi teatru  ca un pol activ şi important al vieţii culturale din Târgu Jiu. Sunt interviuri pe care aş putea să le numesc neconvenţionale, foarte scurte, concentrate  după acelaşi îndemn al lui  non multa, sed multum, ca şi în cazul „Ceştii de cafea”. Un compendiu de… suflet artistic. George Drăghescu se apropie de cei intervievaţi cu respect, aproape cu o evlavie pe care i-o simţi printre rânduri cunoscându-i firea delicată şi în acelaşi timp înclinată spre o înaltă angajare pentru subiecte culturale. Păstrează unele întrebări de la un interlocutor la altul, când chestiunea îl preocupă intens şi ţinteşte precis atât zone care ţin de tainele meseriei, cât şi o problematică a artei şi a artistului în societate, în general,  aspecte de moment ale unei lumi artistice căreia îi aparţine şi de ale cărei interogaţii este sincer frământat. Întrebările lui sunt directe şi simple, iar asta deschide porţile sufletului celor intervievaţi.

Este o  carte pe care, dacă ai început să o citeşti, te captivează, nu o poţi lăsa din mână. Şi după un ceas de lectură îţi dai seama că ai avut, în doar 80 de pagini format mic,  o panoramă a teatrului nostru din ultimele două decenii, cu chestiuni ce ţin de destinul, formarea, traseul artistic şi cunoaşterea de sine a celor intervievaţi, de public şi de soarta însăşi a breslei, un puzzle în tuşe ferme care ţi se aranjează şi tot rearanjează în minte. Fiecare filă este o mărturie preţioasă, unică, în câteva rânduri şi câteva gânduri, uneori chiar cu valoarea unei dezvăluiri inedite.

Teatrul înseamnă clipa! Or, cine să ştie mai bine ca un actor cum se simte această efemeritate? Poate da asta cumva impulsul de a… lupta cu timpul care curge? Şi dacă timpul a trecut, ireparabil, oamenii care rămân, cât mai rămân, pot vorbi despre acel timp, regăsit oarecum… Astăzi când interviurile adunate an de an în sertarul răbdător al autorului au fost încredinţate tiparului, lectura unora dintre ele se îmbogăţeşte cu un parfum sporit când mărturia vine de la cei care sunt de-acum istorie, o foarte preţioasă istorie a scenei noastre, când cel intervievat mai ieri, trecut acum spre cele veşnice, se numeşte Mircea Albulescu, Leopoldina Bălănuţă, Ileana Berlogea, Ion Cojar, Silviu Stănculescu, Dem Rădulescu, Iurie Darie, Ernst Maftei…

Interviurile au evident temperatura prezentului, a unui arzător prezent cândva, dar, tocmai prin aceasta, sunt şi vor rămâne o pagină de valoroasă istorie a scenei. O istorie  care se scrie mereu. La care George Drăghescu îşi aduce acum o nouă contribuţie după antologiile sale  în care a mers pe urmele pasiunii literare împărtăşite de unii slujitori ai Thaliei, volume intitulate Un actor, o poezie, Masca de cerneală, Actorul şi epigrama. Cred că se poate spune că la acest nou volum, ca şi la acelea, a trudit dintr-un imbold adânc şi o înţelegere de artist înnăscut. 

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Cartea de teatru

                                                                                            

costintuchilaCARTEA DE TEATRUcartea de teatru,Ceaşca de cafea,dem rădulescu,Ernst Maftei,George Drăghescu,ileana berlogea,Întâlniri la arlechin,ion cojar,Iurie Darie,leopoldina balanuță,mircea albulescu,silviu stănculescu,Târgu Jiu,Teatrul ”Elvira Godeanu”
de MARIANA CIOLAN Sub titlul Întâlniri la arlechin, la Editura Centrului de Presă Oltenia din Târgu Jiu a apărut un nou volum conceput şi realizat de George Drăghescu. Autorul este actor în trupa Teatrului ”Elvira Godeanu”, un actor bun, mai rar distribuit în producţiile de aici, dar care prin rolurile...