divanele fnt 2013 ceainaria serendipity

divanele fntÎn cadrul Divanelor FNT, Alice Georgescu, selecționerul unic și directorul festivalului, provoacă la discuție oameni de teatru importanți. Îi vezi, îi simți aproape, sunt „palpabili”, sunt oameni de la care ai ce învăța. Sunt acolo să-ți răspundă la orice întrebare, pertinentă, bineînțeles! Este o experiență, doar să-i asculți. Și cine sunt cei mai însetați de cunoaștere? Cine are nevoie de aceste informații prețioase? Cine are nevoie de un drum? Cine? … Dacă nu studenții!

Și atunci întrebarea este: de ce sunt atât de puțini studenți la aceste întâlniri? Poate că nu știu ce înseamnă aceste divane, poate au cursuri dimineața, „poate” x n … nu știm exact!

Voi schița dimineața de 29 octombrie 2013, zi în care alături de Alice Georgescu s-au aflat în dialog deschis: Constantin Chiriac, directorul Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, și Mircea Cornișteanu, directorul Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova. „Rețete de succes” este tematica acestor întâlniri, un alt motiv pentru care studenții ar trebui să fie prezenți. Mulți vor spune că nu există o rețetă. Și într-adevăr au dreptate, DAR oamenii care au reușit printr-o rețetă a lor, pot să te determine si pe tine, ca tânăr, să crezi că poți reuși. Motivația este atât de importantă! Și până la urmă poți alege, așa da, așa nu, în funcție de structura ta.

Constantin Chiriac: „Pentru că în clipa în care vrei sa fii partener, pe picior de egalitate cu constantin-chiriacmarile structuri din străinătate trebuie să arăți că poți de două ori mai mult decât ei. Ca să fii cât de cât partener pe picior de egalitate.”

„Am încercat să fac reformă în profunzime, am desființat teatrul, adică toate structurile care erau înainte, pornind de la director la secretar literar și așa mai departe și am luat câteva modele importante din lume.”

„Ca să poți să reușești, nu numai în teatru, nu numai în cultură, în orice domeniu, dacă nu-ți faci o echipă de profesioniști și dacă nu institui un sistem competițional în care tu să ajungi să fii director peste oamenii deștepți, nu peste proști, nu peste tot ce ai moștenit, nu ai cum să-ți faci un proiect de succes.”

„Am făcut școala de teatru altfel față de toate celelalte școli din România, în legatură directă cu Teatrul Național, în legătură directă cu festivalul, cu bursa de spectacole, am mers pe un model unic pe care eu l-am creat, un model care funcționează pe principiul vaselor comunicante, pentru că în clipa în care alături de teatru ai această școală, iar tinerii… și am auzit toate plângerile de la Gala Hop și toate neputințele tuturor directorilor de teatru, care s-au văicărit că nu au cum să facă ceva pentru tinerii actori… Dragii mei, acum doi ani am luat premiul pentru cel mai bun spectacol cu Yuri Kordonky, cu 4 absolvenți de la școala din Sibiu, în rolurile principale, în Mozart Steps am 14 tineri… anul acesta am angajat 5 tineri la Teatrul Național din Sibiu, absolvenți de la Sibiu.”

„Calitatea a fost un deziderat de la început, a trebuit să tai în carne vie. Am desființat teatrul pentru o zi, l-am transformat în Teatru Național și nu știu dacă mai e cineva care are contracte nelimitate, eu însumi am contract limitat.”

„Nu fac repertoriul dupa chipul și asemanarea mea, cum fac majoritatea actorilor care au fost directori”

 mircea-cornisteanuMircea Cornișteanu:

„Ne-ar trebui o lege a teatrelor… ar trebui să fim uniți, așa cum bine zice Constantin, ar trebui să reprezentăm mai mult decât individualități, să reprezentăm o comunitate de interese specifice oamenilor de teatru, și atunci am fi mult mai tari decât suntem acuma prin relații individuale, prin prietenii, prin telefoane, prin cumetrii și așa mai departe.”

„Evitarea pantei descendente este imposibilă… asemăn organizația unui organism viu, trebuie gasite soluții ca panta descendentă să nu fie prea lungă.”

„Cred că e importantă schimbarea, inclusiv a managerului, însă foarte foarte importantă e schimbarea unora dintre cei care nu fac tot ce trebuie ca lucrurile să meargă cât mai bine posibil. E nevoie de mulți oameni tineri, de oameni care n-au ajuns încă la rutina muncii intr-o organizație.”

„Și la Craiova există o legătură foarte puternică cu universitatea, cu departamentul de teatru, mulți dintre absolvenții Universității din Craiova sunt în teatru.”

Și uite cum tot timpul se spun lucruri importante! Dar… trebuie să existe și cine să le audă și să le selecteze! Veniți mâine la Divanele FNT!

Maria Seiculescu

sigla divanele fntDuminică, 3 noiembrie 2013, ora 10.30, la Ceinăria Serendipity din București (str. Dumbrava Roșie nr. 12), Divanele FNT: Reţete de succes în dialog (V) – invitaţi: Ada Lupu-Hausvater, manager al Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara, şi Attila Gáspárik, director general al Teatrului Naţional din Târgu-Mureş. Gazdă: criticul de teatru Alice Georgescu, directorul artistic al FNT.

costintuchilaDIVANELE FNTalice georgescu,competitiv in teatru,constantin chiriac,directori de teatru,divanele fnt,dontracte in teatru,mircea cornișteanu,proiecte de succes,studentii si teatrul
În cadrul Divanelor FNT, Alice Georgescu, selecționerul unic și directorul festivalului, provoacă la discuție oameni de teatru importanți. Îi vezi, îi simți aproape, sunt „palpabili”, sunt oameni de la care ai ce învăța. Sunt acolo să-ți răspundă la orice întrebare, pertinentă, bineînțeles! Este o experiență, doar să-i asculți. Și...