Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

teatrul din cluj intalnirile internationale

La ediția a VII-a a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj (4–8 octombrie 2017), festival organizat de Teatrul Național ”Lucian Blaga”, unic la noi prin formatul său de show case și totodată deschis dialogurilor multiple prin teatru, colaborărilor culturale în spațiul național și internațional, un loc privilegiat a fost rezervat cărții. Dincolo de atracția unor dramatizări, spectacolele cu ”Procesul” după Kafka, sau cu ”Portocala mecanică”, adaptare a romanului lui Anthony Burges, cartea ca atare a prilejuit în festival momente de veritabilă încărcătură intelectuală și emoțională, prin valoarea intrinsecă a volumelor, dar și grație cuvântului autorilor/editorilor, al personalităților invitate să prezinte volumele, precum profesorul Ion Vartic ori academicianul Cornel Țăranu. Lansările la care a fost tot timpul cu o prezență evident participativă directorul teatrului, regizorul Mihai Măniuțiu, au preluat cumva ponderea dezbaterilor tematice cu care am fost obișnuiți la precedentele ediții. Alegerea volumelor spre a fi prezentate aici nu s-a făcut aleatoriu, ci a avut ca punct de convergență în primul rând chiar instituția teatrală clujeană, dar cărțile au îmbrățișat deopotrivă teatrul românesc în general, tema festivalului, Extreme.

Stefan Braborescu

Două volume editate de Fundația culturală ”Camil Petrescu” în ”Galeria teatrului românesc”, colecție ce însumează acum aproape o sută de volume, apărute în perioada postdecembristă prin strădaniile neobositei Florica Ichim, întemeietoarea Fundației, prezentă în festival, dau seama de cinstirea memoriei teatrului clujean, truda întocmirii lor fiind asumată cu profesionalism de cele două dedicate secretare literare din acest teatru, secondate de foarte tânăra dar zeloasa Irina Zlotea. Unul, intitulat ”Ștefan Braborescu – portret în crâmpeie”, este o carte-restituire despre exemplarul om de teatru care ”a onorat cu arta sa intepretativă trei scene, Teatrul Național din Craiova, Teatrul Național din Iași și o lungă perioadă Teatrul Național din Cluj”. Pe baza unui material documentar existent – cronici, interviuri, evocări, dar și scrisori personale și fragmente literare semnate de Ștefan Braborescu, volumul realizat de Roxana Croitoru recompune imagini edificatoare pentru plurivalenta dimensiune a personalității acestui om de teatru – actor, regizor, traducător, profesor și rector la Conservatorul de Artă Dramatică din Cluj.

cornel taranu-anton tauf-anca hatiegan-eugenia sarvari

Cornel Țăranu, Anton Tauf, Anca Hațiegan, Eugenia Sarvari. Foto: Nicu Cherciu © TNC

Celălalt volum, ”Anton Tauf între vocație și damnare”, este, sub forma unui interviu-fluviu, cum se spune, realizat de Eugenia Sarvari, autobiografia actorului care a strălucit peste patruzeci și cinci de ani pe scena clujeană. O carte care se citește pe nerăsuflate, căci și întrebările țintesc bine și interlocutorul are acea generoasă disponibilitate de a nu eluda ceea ce e omenesc. Astăzi septuagenar, puternic încercat de viață, actorul a venit la lansarea acestei cărți și s-a putut bucura de căldura cu care l-au înconjurat din priviri colegi din diferite generații, care au ținut să fie acolo alături de invitații festivalului, și ne-a înseninat la rându-i cu spiritul viu și inconfundabilul său umor. Mulți au plecat acasă cu volumul în care palpită destăinuiri vibrante despre roluri, actorii și regizorii cu care a lucrat, despre munca sa ca regizor, profesor, director pentru o vreme al teatrului clujean, mărturii necesare, dătătoare de noi orizonturi de înțelegere a personalității sale emblematice pentru scena clujeană, cum remarca cineva, dar păstrând în substanța lor acel mister al existenței care o face nu doar mirabilă, ci și suportabilă.

florica ichim-roxana croitoru-ion vartic

Florica Ichim, Roxana Croitoru, Ion Vartic

Un alt volum este dedicat unui mare prieten de peste ocean al teatrului românesc: profesorul și regizorul Robert Cohen de la University of California. Intitulat ”Un teatru al regizorului”, editat la Casa Cărții de Știință Cluj, acesta este o culegere de eseuri despre spectacole românești de teatru, văzute de-a lungul anilor în America și, mai cu seamă, în România, la marile festivaluri, Festivalul Internațional de la Sibiu, Festivalul Interferențe și Întâlnirile Internaționale de la Cluj, în Festivalul Național de Teatru de la București, apărute în prestigioase publicații teatrale (precum ”Plays International” de la Londra), la care se alătură o amplă sinteză publicată de revista ”Alternatives Théâtrales” în numărul din 2010 consacrat teatrului românesc. Volumul bilingv (engleză/română) mai cuprinde interviuri, discursuri cu prilejul acordării titlului de Profesor Honoris Causa al Universității ”Babeș-Bolyai”. Este îngrijit de Anca Măniuțiu, care semnează și traducerea în limba română (cu acribie pilduitoare) împreună cu Carmen Borbely. Cum am avut oportunitatea de a fi participat la aproape la toate Întâlnirile Internaționale de la Cluj, am remarcat întotdeauna cu admirație atitudinea discretă și totuși însuflețită a lui Robert Cohen în mijlocul spectatorilor, pertinenta exprimare a opiniilor sale la unele mese rotunde ori chiar după reprezentații. Am urmărit apoi cu interes spectacolele montate aici la Cluj cu piesele domniei sale, ”Machiavelli. Arta terorii” (2011), ”Panglica lui Moebius” (2013). Pentru cineva care l-a cunoscut în asemenea împrejurări știind deopotrivă că este un mare profesor de actorie și un important regizor, volumul acesta confirmă din plin ceea ce se vedea lesne, anume că ne aflăm în fața unui om care iubește teatrul cu toată fibra ființei sale. Însemnările din prezentul volum, dând seama de experiența îndelungată în teatru și de o cultură solidă, degajă o seninătate care se traduce în limpezimea și directețea exprimării, în curăția privirii, nepervertite de preconcepții despre autor, texte, viziune scenică etc., comentariul său simplu are o sinceritate cuceritoare, ca și argumentația. Este o carte dătătoare de plăcere spirituală și desigur de unele noi lumini asupra creațiilor teatrale românești și a creatorilor români grație acestei priviri competente și generoase hrănite la o altă cultură. O singură părere de rău, că autorul nu a putut participa la această lansare care îmbogățește ”seria de autor Robert Cohen”.

Dramatica

Foto: Nicu Cherciu

În același loc intim al studioului Euphorion din Teatrul Național demersul editorial a fost dublat de unul publicistic. Aici s-a lansat revista ”Studia UBB Dramatica”, 1/2017, un număr tematic, ”Structuri narative în artele performative contemporane”, prezentat de Ștefana-Pop Curșeu, redactor-șef, totodată director artistic al Teatrului Național ”Lucian Blaga”, și de Raluca Sas-Marinescu, coordonatorul numărului. Prin articole, studii, cronici, interviuri (în engleză și în franceză) sunt prezentate aspecte care țin de devenirea creației teatrale sub influența noilor tehnologii, a practicilor colaborative de elaborare a scenariilor, a ofensivei filmului și a serialului de televiziune etc.

mihai maniutiu lansare

Mihai Măniuțiu

Și tot aici, Irina Wolf a poposit din Viena cu revista… italiană ”Hystrio”, care apare trimestrial, iar în numărul 2/2017 a dedicat o parte importantă unui ”Dosar al teatrului românesc”. Capitolul este coordonat de domnia sa și reunește pagini semnate de Matei Vișniec, Ion Caramitru, Constantin Chiriac, de valoroși critici de teatru – Oltița Cîntec, Crisina Modreanu, Daniela Șilindean, Oana Stoica, Larisa Turea ș.a.

george-banu---usa-o-geografie-intima-

Ca și la alte ediții, festivalul clujean a cucerit anul acesta noi spații de desfășurare, iar cartea a fost protagonista. La Muzeul de Artă, în vecinătatea unui Festival internațional al cărții, în paralel cu conferința pe care a susținut-o cu genericul ”Extremele teatrului și teatrul extremelor”, George Banu, președinte onorific al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (AICT), ne-a îmbiat cu un nou titlu ce își trage sevele din pasiunea multiplă a domniei sale – pentru artele plastice, pentru teatru, pentru literatură. Este vorba de eseul ”Ușa, o geografie intimă” (Editura Nemira, traducere Anca Măniuțiu). (Re)vizitând lucrări mai puțin celebre, dar și autori de renume ca Rembrandt și Velásquez, Strindberg și Kafka, autorul ”examinează ușa analizând gesturi cotidiene și existența comunitară, fără a sacrifica dimensiunea ei simbolică”.

expozitie Foto Nicu Cherciu

Foto: Nicu Cherciu

Dar vedetă în premieră, pe toate zilele festivalului, a fost cartea în foaierul Teatrului Național unde s-a organizat, „din dragoste pentru cărți și din confruntarea cărților între ele” expoziția, care invita și ea la reflecție asupra temei de festival, ”Extremele cărții” (curatori Ștefana Pop-Curșeu și Ioan Pop-Curșeu, concept spațial Cristian Rusu). Vom reveni cu amănunte într-un amplu interviu.

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALAnton Tauf între vocație și damnare,cronica de festival,Extreme,Întâlnirile Internaționale de la Cluj,Machiavelli. Arta terorii,mariana ciolan,robert cohen,stefan braborescu
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN La ediția a VII-a a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj (4–8 octombrie 2017), festival organizat de Teatrul Național ”Lucian Blaga”, unic la noi prin formatul său de show case și totodată deschis dialogurilor multiple prin teatru, colaborărilor culturale în spațiul național și internațional, un...