Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE

un djilas obisnuit cronica de teatru de mirela nicolae

Regizoarea muntenegreană Radmila Vojvodić ne-a propus în prima seară de toamnă un portret teatral al unuia din cei mai cunoscuţi oameni politici din fosta Iugoslavie: Milovan Đilas (sau Djilas).

Piesa Un Đilas obişnuit are o montare, să zic așa, „onestă”. Nu foloseşte mari artificii de scenografie, nu utilizează decât minimalist tehnica modernă (proiecţia video şi fişierele audio), nu-l îndeamnă pe spectator la dezvoltarea fanteziilor sale, ci la aprofundarea reflecţiilor ideologice.

Radmila Vojvodic_2

Radmila Vojvodić

Pentru a pune în scenă acest spectacol în cinci acte, Radmila Vojvodić (care este şi dramaturgul acestuia) a plecat de la operele lui Djilas, Anatomia unei morale şi Noua clasă: o analiză a sistemului comunist, ultima lucrare fiind tradusă în limba română la Editura Corint. A rezultat un spectacol în cinci acte, cu durata de două ore şi douăzeci de minute, cu un text încărcat de mesaje filosofico-sociale şi educaţionale, puţin cam obositor pentru spectatorul român.

un dilas obisnuit teatrul din podgorica

Cine a fost Milovan Đilas? Antifascist convins, revoluţionar, om politic, scriitor, Đilas a încercat să promoveze o lume a egalităţii de şanse, a echilibrului şi toleranţei. Până la un punct a fost un utopic pentru că a susţinut cu ardoare comunismul de tip stalinist. După ce a constatat că vechea burghezie a fost înlocuită de o nouă burghezie cu origini proletare, mai avidă de putere, mai lipsită de scrupule, mai dornică de avantaje materiale şi de control asupra maselor, Milovan Đilas şi-a reconsiderat poziţia. Ca mai toţi comuniştii idealişti a fost marginalizat, ulterior pedepsit. Cred că datorită fostei sale prietenii cu Iosip Broz Tito*), a faptului că fusese membru al Partidului Comunist iugoslav şi partizan în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Đilas a fost salvat de la condamnarea la moarte. (Din păcate, nu acelaşi lucru s-a întâmplat la noi cu omul politic Lucreţiu Pătrăşcanu, ale cărui convingeri l-au costat oprobriul public şi viaţa). După ce deţinuse mai multe funcţii importante în guvernele de după 1945, Đilas a făcut puşcărie în trei rânduri: din 1954 până în 1956, din 1956 până în 1961, apoi din nou, din 1962 până în 1966.

La 20 de ani de la moartea sa, Milovan Đilas îşi trăieşte propriul paradox: continuă să fie unul din cei mai cunoscuţi politologi şi sociologi ai lumii – din cauza lucrării care i-a îngrădit libertatea: Noua clasă: o analiză a sistemului comunist – şi rămâne aproape necunoscut pentru publicul tânăr din spaţiul ex-iugoslav. De altfel, Đilas este studiat în prezent în marile universităţi americane şi scos complet din programele şcolare din fosta Iugoslavie.

imagini un dilas obisnuit

Iniţiativa din 2013 a Teatrului Naţional din Muntenegru, Podgorica, de a pune în scenă un asemenea spectacol şi de a da reprezentaţii lunare, în special în mediile studenţeşti, reprezintă un demers istorico-educaţional. De altfel, la conferinţa de presă care a avut loc la Festivalul NETA 2015, după încheierea reprezentaţiei de la Sala Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti, regizoarea şi o parte dintre membrii echipei sale au subliniat acest lucru şi au adăugat că tinerilor le place spectacolul în pofida lungimii sale şi a conformismului pe care îl are. Ei le-au spus producătorilor că preferă un spectacol de teatru din care au foarte multe de învăţat chiar dacă, în cazul reprezentaţiei Un Đilas obişnuit, 75% din replici, situaţii şi acţiuni sunt imaginare. Directorul Teatrului Naţional, Ion Caramitru a apreciat acest demers cultural şi a spus la conferinţa de presă că şi românii au nevoie de asemenea spectacole, dar nu sunt dramaturgi care să scrie despre personajele politice contemporane de la noi.

teatru podgorica un djilas obisnuit neta 2015

Un Đilas obişnuit. Fotografii de Dusko Miljanic

Mi-a plăcut spectacolul muntenegrean şi pentru cele relatate mai sus, dar şi pentru jocul excelent al actorului din rolul principal, Tihomir Stanić .

La aprecierea mea pozitivă au mai contribuit:

Articolul din 30 august, apărut pe hotnews.ro, semnat de profesorul şi politologul Vladimir Tismăneanu, Milovan Djilas, apostat, disident şi intelectual critic, în care cunoscutul specialist scrie un foarte concentrat portret al muntenegreanului: „Era, alături de Edvard Kardelj**), intelectualul Partidului Comunist din Iugoslavia. A deconspirat abjecta duplicitate a nomenclaturii comuniste, faptul că toate dictaturile de sorginte leninistă tratau omul nu ca pe un scop, ci ca pe un mijloc. Comunismul a fost triumful rațiunii instrumentale în forma ei paroxistică. Aceasta a fost (și este) perversa sa modernitate.”

Citatele din lucrările lui Đilas, alese cu grijă de Radmila Vojvodić,  transmit mesajul unei societăţi aflate într-o profundă criză morală şi ideologică, în care sistemele, indiferent de numele pe care-l poartă au eşuat şi au făcut dovada ratării.

În prezent nu ştim cum se numesc sistemele sociale în care trăim, nimeni nu poate anticipa evoluţia sau involuţia lor. Eu, una, mă simt un „Djilas obişnuit“, un personaj încrâncenat în utopiile mele şi într-o lume mai bună. Drept pentru care mă pregătesc să-i citesc lucrările în aşteptarea versiunii româneşti a spectacolului montat la Podgorica.

_____________

*) Iosip (Josip) Broz Tito, revoluționar iugoslav și om de stat. A fost secretarul general (ulterior președinte) al Ligii Comuniștilor din Iugoslavia (1939–1980) și a condus partizanii iugoslavi, mișcare de gherilă iugoslavă în Al Doilea Război Mondial (1941–1945). După sfârșitul războiului, a devenit autoritarul prim-ministru (1943–1963) și președinte al Republicii Socialiste Federative Iugoslavia. Din 1943 până la moartea sa în 1980, deținea gradul de Mareșal al Iugoslaviei, având funcția de comandant suprem al Armatei Populare Iugoslave (JNA). (Sursa: wikipedia.org).

**) Edvard Kardelj (19101979), lider comunist iugoslav considerat, în general, drept adjunctul lui Tito. Profesor sloven, ca pregătire, a devenit membru de partid în 1928. A fost închis doi ani, din 1931. Între 1934–1937 a studiat la Moscova, la Şcoala de partid Lenin a Cominternului, unde ulterior și a predat. A colaborat cu Tito pentru reorganizarea Partidului Comunist din Iugoslavia înainte de război, iar din 1940 a devenit membru al Biroului Politic. În timpul războiului a făcut parte din Comandamentul Suprem al partizanilor şi a devenit viceprim-ministru în guvernul provizoriu format în 1945. Din 1951 a fost, de asemenea, şi ministru de externe şi preşedinte al comisiei însărcinate cu reorganizarea guvernului. Este considerat unul dintre cei mai importanţi ideologi ai Partidului Comunist din Iugoslavia. (Sursa: Caietul-program realizat de Teatrul Naţional din Bucureşti).

Videoclip Un Đilas obişnuit

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Realitatea dintre vis şi coşmar

Reîntoarcerea la valori poate determina progresul

Ora de educație teatrală

Arhiva rubricii Cronica de teatru

Arhiva rubricii Festivaluri

costintuchilaCRONICA DE TEATRUanatomia unei morale,cronică de teatru rtr,festivalul neta,Milovan Djilas,mirela nicolae,Radmila Vojvodić,teatrul din podgorica,tito,un djilas obisnuit
Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE Regizoarea muntenegreană Radmila Vojvodić ne-a propus în prima seară de toamnă un portret teatral al unuia din cei mai cunoscuţi oameni politici din fosta Iugoslavie: Milovan Đilas (sau Djilas). Piesa Un Đilas obişnuit are o montare, să zic așa, „onestă”. Nu foloseşte mari artificii de...