Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

somnambulism teatrul nottara cronica de teatru

Somnambulism de Iaroslava Pulinovici, regia: Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul ”Nottara” din Bucureşti

Cineva considera că nu toate adevărurile merită spuse fiindcă nu toate sunt de folos. Atunci, cu atât mai mult nu toate adevărurile trebuie ştiute. Durerea ar fi prea mare şi ineficienţa evidentă. Uneori, să ştii adevărul nu te ajută cu nimic.

După moartea prematură a soţiei sale, Slava descoperă că aceasta îl înşelase ani de zile, mai mult, copilul pe care îl au împreună nu este de fapt al lui. Realitatea cumplită este că şi Slava avea o relaţie extraconjugală care începuse în urmă cu patru ani şi devenise în timp ceva destul de serios. Aşadar, eroul nostru experimentase postura celui care înşeală. Acum se găseşte în situaţia de a şti ce simte cel trădat. Şi asta îl destabilizează total.

Somnambulism

Convins că singura soluţie este recunoaşterea tuturor adevărurilor, refuzul de a se conforma cutumelor, minciunii convenţionale, aparenţelor comode, Slava absolutizează rolul mărturisirilor fruste, iar cei din jur încearcă să îi înţeleagă smintirea. În cele din urmă, lucrurile revin pe făgaşul normal, iar greşelile abominabile din trecut devin simple accidente de parcurs, păcate răscumpărate.

Textul Iaroslavei Pulinovici propune o temă de meditaţie majoră. Şi chiar dacă atmosfera, tensiunea nu ajung în stadiul apăsător, sobru şi deprimant, iar finalul e unul fericit, nu înseamnă că dilemele existenţiale nu rămân suspendate asemenea unor coşmaruri recurente. Slava a fost convins să meargă mai departe, să treacă peste, dar ieşirea lui din blocaj nu implică anularea revelaţiilor trăite.

Cu deja probata sa atenţie pentru detalii şi nuanţe, Alexandru Mâzgăreanu valorizează în egală măsură atât gravitatea temei cât şi candoarea şi umorul personajelor. Împreună cu scenografa Rodica Der, regizorul creează un seducător spaţiu de veghe, de semi-trezie, halucinant dar prietenos, în care ”rătăcirea” lui Slava e deopotrivă aventură şi blestem.

somnambulism teatrul nottara

Ion Grosu se dovedeşte opţiunea ideală – un actor ajuns la maturitate artistică, un interpret care ştie că cea mai redutabilă combinaţie în transmiterea unui mesaj este cea dintre emoţie şi zâmbet. Într-un rol puternic, asumat cu seriozitate şi interpretat cu credinţă o regăsim pe Crenguţa Hariton. O surpriză extrem de plăcută este tânărul Iulian Mihai Cristea. Întregesc distribuţia, dându-i culoare şi dinamică, Diana Roman, Karl Baker şi Sorin Cociş.

Ion_Grosu_in_Somnambulism_foto_Ciprian_Duica

Ion Grosu în Somnambulism. Foto: Ciprian Duică

În afara faptului că ne mijloceşte întâlnirea cu un dramaturg consistent şi de perspectivă, Teatrul ”Nottara” ne aduce în atenţie un univers uman complex, convingător, empatizant, propunându-ne o radiografie cu valenţe bufe a fiinţei umane, surprinsă între rutina socializării şi ispita singurătăţii. Până la capăt, mesajul transmis de Somnambulism este unul optimist, deschis: cu bune, cu rele, cu erori majore, cu inevitabile meschinării, viaţa e surprinzătoare – în fond, cel mai interesant spectacol.

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Fascinaţia omului cu cap de perlă, cronică de teatru

Escrocherii sentimentale, cronică de teatru

Desprinderea din soare şi dreptul la eternitate, cronică de teatru

Dansând povestea, cronică de teatru

Locuri de joacă pentru adulţi, cronică de teatru

Scene din viaţa lui Gigel. Cu Gigi, cronică de teatru

Repetiţii generale, cronică de teatru

Vânare de vânt, cronică de carte

Pe muchia de cuţit a spectacolului, cronică de carte

Exerciţii de imaginaţie, cronică de carte

Fandacsia, cronică de teatru

Teachers, leave those kids alone, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUalexandru mâzgăreanu,crenguța hariton,cronică de teatru rtr,Diana Roman,Iaroslava Pulinovici,ion grosu,Iulian Mihai Cristea,Karl Baker,Somnambulism,teatrul nottara
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Somnambulism de Iaroslava Pulinovici, regia: Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul ”Nottara” din Bucureşti Cineva considera că nu toate adevărurile merită spuse fiindcă nu toate sunt de folos. Atunci, cu atât mai mult nu toate adevărurile trebuie ştiute. Durerea ar fi prea mare şi ineficienţa evidentă. Uneori, să...