de RĂZVANA NIŢĂ

festival vieti paralele politie secreta comunism odeon

În perioada 11–13 octombrie 2014, pe scena Sălii Studio a Teatrului Odeon din Bucureşti, veţi putea vedea spectacole ale unor companii din Germania, Cehia şi România, în cadrul evenimentului intitulat Manifestul internaţional – Vieţi paralele văzute prin ochii poliţiei secrete. Astfel, execelentului spectacol realizat de Gianina Cărbunariu la teatrul gazdă – Tipografic Majuscul – i se alătură producţii ale Teatrului de Stat din Dresda şi, respectiv, Teatrului Naţional de Operă din Praga.

tipografic-majuscul-comunism-urmarire-informativa-europa-libera

Tipografic Majuscul este una dintre cele mai interesante abordări teatrale a fenomenului totalitar în spaţiul est-european. Pretextul este un fapt real descris pe larg de reputatul istoric şi eseist Marius Oprea în capitolul Hainele regelui din volumul Şase feluri de a muri. Este vorba de cazul elevului Mugur Călinescu, cel care în anii ’80 a fost anchetat de Securitate pentru că scrisese pe zidurile şi panourile oraşului Botoşani inscripţii menite să provoace în oameni o reacţie faţă de încălcarea flagrantă a tuturor drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, faţă de situaţia dezastruoasă a economiei din acea perioadă. Montarea foarte creativă în planul mijloacelor de expresie şi comunicare, cu un mesaj puternic, emoţionant şi percutant îi are în distribuţie pe Cătălina Mustaţă, Alexandru Potocean, Gabriel Răuţă, Mihai Smarandache şi Silvian Vâlcu.

Teatrul de Stat din Dresda prezintă la Bucureşti Eu şi dosarul meu – o producţie regizată de Clemens Bechtel iar Teatrul Naţional de Operă din capitala Cehiei invită publicul bucureştean la spectacolul ToufarThe Torture Games, în regia lui Petr Zelenka.

afis vieti paralele politii politice

Aşadar, trei zile de docu-teatru, inspirat din istoria noastră comună, recentă, un altfel de a cunoaşte şi de a ne asuma trecutul, o explorare artistică a resorturilor intime ale fenomenelor sociale contemporane.

Nu rataţi întâlnirea cu cazuri emblematice ale regimului dictatorial comunist – o analiză deopotrivă a eroismului şi imposturii, a curajului şi laşităţii şi, nu în ultimul rând un posibil răspuns legat de cauzele perpetuării unei mentalităţi problematice, ce se dovedeşte mai viguroasă, mai rezistentă decât regimurile politice şi organele lor de urmărire şi represiune.

razvana nita

  Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă 

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Dance me to the end of love

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

costintuchilaFESTIVALURIcomunism,gianina cărbunariu,poliție secretă,răzvana niță,regim dictatoril,teatrul din dresda,tipografic majuscul,toufar,vieti paralele
de RĂZVANA NIŢĂ În perioada 11–13 octombrie 2014, pe scena Sălii Studio a Teatrului Odeon din Bucureşti, veţi putea vedea spectacole ale unor companii din Germania, Cehia şi România, în cadrul evenimentului intitulat Manifestul internaţional – Vieţi paralele văzute prin ochii poliţiei secrete. Astfel, execelentului spectacol realizat de Gianina Cărbunariu...