de RALUCA NIȚĂ

spargatorul de nuci bolzano

În ajunul premierei, în luna noiembrie la Geneva, directorul de la Grand Théatre de Genève, Philippe Cohen anunţa: „De această dată veţi asista la un spectacol cu Spărgătorul de nuci cum nu aţi mai văzut vreodată.” 

spargatorul de nuci  jeroen verbruggen

Mulţi nu erau tot atât de încrezători și pentru că până astăzi capodopera lui Ceaikovski a fost revizitată de zeci de ori. Dar şi pentru că, dintre toate variantele moderne văzute, cea a lui Rudolf Nureyev, realizată în 1967, care transformă basmul lui Hoffmann într-o dramă cu obscure derivări freudiene, se pare că nu ar fi valorificat la maximum resursele acestei opere.

Dar când Spărgătorul de nuci de la Grand Théatre de Genève începe dă, atât criticilor de specialitate cât şi publicului, senzaţia unei munci cu totul şi cu totul inedită.

jeroen-verbruggen

Jeroen Verbruggen

Meritul aparţine întru totul artistului belgian în vârstă de 30 de ani, Jeroen Verbruggen care, după ce a dansat cu maeştri ca Jan Fabre şi William Forsythe, în urmă cu doi ani a debutat în rolul de coregraf „omorându-l” pe Bambi, în spectacolul său Kill Bambi; spectacol extrem de cunoscut şi apreciat după o serie lungă de turnee în întreaga Europă. Tocmai succesul acestui spectacol l-a convins pe directorul Teatrului din Geneva să îi încredinţeze lui Verbruggen coregrafia Spărgătorului de nuci.

imagine spargatorul de nuci montare geneva

În varianta belgianului care va putea fi văzută începând cu 18 decembrie 2014 la Teatro Comunale din Bolzano, Maria trăieşte într-o lume care aminteşte atât de Alice in Wonderland a lui Tim Burton, dar şi de spectacolele cântăreţei Lady Gaga. De altfel costumele spectacolelor sunt realizate de aceeaşi casă de modă din Franţa, „On Aura Tout Vu”, cu care lucrează şi celebrul star pop.

costume spargatorul de nuci

Fotografii din spectacol: © Gregory Batardon

„În spectacolul meu, precizează coregraful, Maria nu mai este o fetiţă, ci o adolescentă în căutarea propriei feminităţi într-o lume barocă şi dark. Întotdeauna, dansul trebuie să lase spectatorul cu gura căscată, să îl uimească. Chiar şi când sau mai ales atunci când reprezintă un text clasic despre care credeam că ştim deja tot.”

Corespondenţă de la Roma

Spărgătorul de nuci – Videoclip

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radioAlte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000  

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

costintuchilaȘTIRIJeroen Verbruggen,nureyev,raluca niță,spărgătorul de nuci,teatro comunale bolzano,tim burton
de RALUCA NIȚĂ În ajunul premierei, în luna noiembrie la Geneva, directorul de la Grand Théatre de Genève, Philippe Cohen anunţa: „De această dată veţi asista la un spectacol cu Spărgătorul de nuci cum nu aţi mai văzut vreodată.”  Mulţi nu erau tot atât de încrezători și pentru că până astăzi...